Google Analytics Uitleg

Google Analytics Uitleg

In deze Google Analytics Uitleg ga ik in op hoe ik deze tool gebruik en wat jij als online marketeer zelf met Google Analytics kunt bereiken om de statistieken van al jouw bezoekers te volgen en jouw website beter te laten functioneren. Hiermee kun jij uiteindelijk jouw online marketing strategie analyseren en beter maken. 

Dit artikel bevat informatie over waarom jij altijd jouw website moet koppelen met Google Analalytics; hoe jij "conversies" kunt instellen; hoe jij inzicht krijgt tot beschikbare statistieken EN hoe jij daarmee jouw online marketing strategie kunt verbeteren.

Momenteel is dit nog een kort artikel, maar deze zal spoedig een update krijgen waarin ik een groot aantal functies beschrijf van Google Analytics en ook meer screenshots en video's zal delen!

Ben jij benieuwd naar mijn Google Analytics Uitleg? Lees dan direct dit artikel! 

In deze Google Analytics Uitleg laat ik je zien wat je precies met Google Analytics kunt bereiken om de resultaten van jouw website te verbeteren.

Wat is Google Analytics en wat kun je ermee? 

Heb je de term "meten is weten" wel eens gehoord? In online marketing is die SUPER belangrijk! Want wanneer jij een website bouwt is het super verstandig om je niet alleen in het ontwikkelingsproces te verdiepen, maar ook in het website verkeer via Google Analytics.

Google Analytics is DE gratis tool die Google beschikbaar stelt aan iedereen met een website en geeft nuttige informatie over hoe de bezoekers op jouw website zich gedragen. 

Met andere woorden: Google laat jou precies zien wat ze doen, waar ze vandaan komen en hoe lang ze blijven. Zo helpt het jou om keuzes te maken en NOG meer bereik te krijgen. 

Je kunt met Google Analytics ook Google Ads en Google Search Console integreren. Op die manier heb je al je gegevens op 1 plek!

Bekijk de onderstaande video waarin een medewerker van Google je een introductie over Google Analytics en het belang van DATA geeft! 




Google Analytics is de meest betrouwbare, meetbare tool om bezoekersgedrag en data te meten!

Alles draait om data; en juist die data is niet altijd even betrouwbaar bij online marketing tools / partners. Tools zoals Ubersuggest of Semrush geven ook data, maar vaak verschillen die van elkaar en daarom is het niet volledig betrouwbaar om uitspraken op basis van deze data te doen. Je kunt het alleen als schatting gebruiken.

Bij Google Analytics weet je tenminste dat het direct van de bron komt; en daar kun je al meer op vertrouwen. En als jij alle relevante data hebt EN op de juiste manier analyseert kun jij jouw website(s) verbeteren zodat Google jou steeds meer verkeer gaat geven. 

En voor dat verkeer kun je uiteindelijk de conversie weer verhogen, zodat jij jouw doelen als online marketeer makkelijker bereikt!

Bekijk op de onderstaande video de volledige Walkthrough van de nieuwste Google Analytics versie!


Google Analytics Uitleg [Hoe werkt Google Analytics?]

Wanneer jij jouw website registreert bij Google Analytics, zullen er na verloop van tijd gegevens worden geregistreerd. Dit zal in het begin erg langzaam opbouwen, maar hoe meer content jij schrijft, hoe meer massa jouw website krijgt, en daar komen ook weer meer bezoekers op af...

Goed om te vermelden is dat Google Analytics alle bezoekers op jouw website meet, dus niet alleen die uit Google. Letterlijk elke bezoeker die op jouw site komt registreren ze. Ze dit door dagelijks een overzicht te tonen en maandelijks een overzicht te tonen. 

Google Analytics werkt ZONDER cookies, dus kan ongeacht veranderingen in de wet gebruikt blijven worden in de toekomst.

Uiteindelijk kun jij zoals in de onderstaande afbeelding te zien is een groot aantal verschillende "criteria" testen en analyseren waardoor jij beter kunt ranken in Google!


Google Analytics Uitleg is nodig wanneer jij met Google Analytics jouw website wilt verbeteren. Op deze afbeelding zie je wat je allemaal met deze tool kunt doen!

De belangrijkste Gegevens die Google Analytics laat zien

  • Hoeveel maandelijkse bezoekers komen er nu op je website?
  • Via welke pagina's en bronnen komen mijn bezoekers op de website? 
  • Welke doelen behalen mijn bezoekers en hoe lang blijven ze op mijn pagina's?
  • Komen er inkomsten uit de bezoekers? En zoja, hoeveel dan?
  • Vanuit welke landen EN welke apparaten (telefoon / ipad / desktop) komen mensen op jouw website en pagina's? 

Als online marketeer ben jij jezelf haast verplicht om je te specialiseren in Google Analytics. Je doet jezelf tekort als je niet de moeite doet om al deze waardevolle informatie wekelijks (of dagelijks) te checken en het voelt (voor mij tenminste) iedere keer als een overwinning als jij met jouw website vertoningen en kliks weer door een nieuw record heen schiet!

Momenteel is dit artikel over Google Analytics nog niet volledig klaar voor de lancering. Deze zal zo spoedig mogelijk worden aangevuld met een bredere uitleg over deze gratis tool van Google. Wil jij meer uitleg over Google Search Console? Bekijk dan deze Google Analytics Website waar ze uitleg geven!

Binnenkort zal hier een uitgebreide beschrijving komen over wat je allemaal met Google Analytics kunt! 

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down