Google Analytics voor Beginners

Google Analytics Uitleg voor Beginners

In deze Google Analytics Voor Beginners Uitleg ga ik in op hoe ik deze tool gebruik en wat jij als online marketeer zelf met Google Analytics kunt bereiken om de statistieken van al jouw bezoekers te volgen en jouw website beter te laten functioneren. Hiermee kun jij uiteindelijk jouw online marketing strategie analyseren en beter maken.

Dit artikel bevat informatie over waarom jij altijd jouw website moet koppelen met Google Analytics; hoe jij "conversies" kunt instellen; hoe jij inzicht krijgt tot beschikbare statistieken EN hoe jij daarmee jouw online marketing strategie kunt verbeteren via de juiste online marketing tools.

Momenteel is dit nog een kort artikel en ik wil de disclaimer doen dat ik zelf nog aan het leren ben, maar dit artikel zal regelmatig een update krijgen met nieuwe statistieken / gegevens en conclusies. Ook zal ik alle functies beschrijven van Google Analytics en meer eigen screenshots en video's delen om meer inzicht te krijgen in de data analyse tool!

Ben jij benieuwd naar mijn Google Analytics Uitleg? Lees dan direct dit artikel! 

In deze Google Analytics Handleiding vertel ik je precies hoe jij kunt werken met Google Analytics om jouw bedrijf te opgimaliseren!Meer Leren over Online Marketing Strategie en Online Ondernemen? Bekijk mijn Webshop eens!

Wat is Google Analytics en wat kun je er mee? 

Heb je de term "meten is weten" wel eens gehoord? In online marketing is die SUPER belangrijk! Want wanneer jij een website bouwt is het verstandig om je niet alleen in het ontwikkelingsproces en de bijbehorende processen (zoekmachine marketing / zoekmachine optimalisatie / zoekwoorden analyse etc) te verdiepen, maar ook in de kwaliteit en ontwikkelingen binnen het website verkeer. Dit kun jij doen via Google Analytics en kan jouw inzicht als online ondernemer flink verbeteren.

Google Analytics is DE gratis tool die de Zoekmachine van Google beschikbaar stelt aan iedereen met een website.  Het geeft nuttige informatie over hoe de bezoekers op jouw website zich gedragen en je kunt dit eventueel aanvullen met Heatmap Software om meer te richten op een constant verbeterende conversie optimalisatie strategie. Ook als Content Creator is het ontzettend belangrijk dat jij deze inzichten gebruikt om doelen te stellen en voortgang te tracken.

Van bezoekers krijg jij veel informatie, maar nog niet ALLES... Google laat jou precies zien wat ze doen; hoeveel acties ze doen; waar ze vandaan komen en hoe lang ze blijven. Aangevuld met Heatmap Software (te downloaden via mijn webshop) helpt het je strategische keuzes te maken om NOG meer bereik te krijgen.

Je kunt met Google Analytics ook Google Ads en Google Search Console integreren. Op die manier heb je al je gegevens op 1 plek!

Bekijk de onderstaande video waarin een medewerker van Google je een introductie over Google Analytics en het belang van DATA geeft!

Google Analytics is de meest betrouwbare, meetbare tool om bezoekersgedrag en data te meten!

Alles draait om het analyseren van statistieken wanneer jij bezig bent met een eigen website maken om jouw eigen bedrijf te ondersteunen, bijvoorbeeld via een Wordpress of een Phoenix website. Want wanneer jij onderneemt via het internet (denk aan eigen producten / het affiliate marketing verdienmodel / dropshipping ) draait alles om data; en juist die data is niet altijd even betrouwbaar bij online marketing tools / partners.

Tools zoals Ubersuggest of Semrush geven ook data, maar vaak verschillen die van elkaar en daarom is het niet volledig betrouwbaar om uitspraken op basis van deze data te doen. Je kunt het alleen als schattingen en indicaties gebruiken. Bij Google Analytics weet je tenminste dat het direct van de bron komt; en daar kun je al meer op vertrouwen. En als jij alle relevante data hebt EN op de juiste manier analyseert kun jij jouw website(s) verbeteren zodat Google jou steeds meer verkeer gaat geven.

En voor dat verkeer kun je uiteindelijk de conversie weer verhogen, zodat jij jouw doelen als online marketeer makkelijker bereikt!

Bekijk op de onderstaande video de volledige Walkthrough van de nieuwste Google Analytics versie!


Google Analytics voor Beginners [Hoe werkt Google Analytics?]

Wanneer jij jouw website registreert bij Google Analytics, zullen er na een paar dagen gegevens worden geregistreerd. Dit zal in het begin erg langzaam opbouwen, maar hoe meer content jij schrijft EN hoe meer jij oude content blijft verbeteren op basis van gegevens uit Google Search Console, hoe meer massa jouw website krijgt. Door verbeterde posities komen ook weer meer bezoekers op jouw pad...

Een tip is om altijd Evergreen Content te publiceren en ook onderzoek te doen via tools zoals Google Trends. Hiermee krijg jij handige overzichten van wat er speelt in de maatschappij en wat mensen opzoeken in de bekende zoekmachine marketing kanalen zoals Google en Bing.

Goed om te vermelden is dat Google Analytics alle bezoekers op jouw website meet, dus niet alleen die uit de Google Zoekmachine. Letterlijk elke bezoeker die op jouw site komt registreren ze en ze laten ook zien waar deze vandaan komen. Denk bijvoorbeeld aan Social Media Platformen zoals Facebook; Instagram; Pinterest; Twitch. Maar ook andere kanalen zoals jouw eigen Mailinglijst en Podcast Kanalen / Youtube Kanalen kunnen voor webverkeer zorgen.

Via Google Analytics krijg jij dagelijks een overzicht en kunt overzichten inzien van jaren terug! 

Goed om te vermelden is ook dat Google Analytics ZONDER cookies werkt, dus het is een van de online marketing tools die in de toekomst ongeacht veranderingen in de wet gebruikt blijven worden.


De belangrijkste Inzichten uit Google Analytics

Je kunt altijd zelf de instellingen van jouw Google Analytics veranderen en specifieke acties / conversie doelen stellen. Zo gebruikt iedere online ondernemer Google Analytics op zijn eigen manier en op basis van eigen wensen en behoeften. Sommigen richting zich op Organisch Bereik, terwijl anderen juist gegevens willen zien op basis van betaalde advertenties in Google of via Social Media Platformen.

In het onderstaande overzicht laat ik zien wat je met Google Analytics kunt bereiken. We staan stil bij de onderstaande features / onderwerpen.

  • Hoeveel Maandelijkse Bezoekers ontvangt jouw media kanaal?

  • Waar komen jouw bezoekers vandaan?

  • Welke Engagement Doelen behalen jouw bezoekers?

  • Welke Pagina's van jouw website ontvangen het meeste verkeer?

  • Vanuit Welke Apparaten komen bezoekers op jouw Website?

  • Vanuit Welke Browsers komen bezoekers op jouw Website?

  • Hoe geeft Google Analytics jouw Inkomsten weer?

Ik voeg hier ook een video voor gevorderden toe zodat jij echt de diepte in kunt als jij daar behoefte aan hebt! Hierbij zie jij ook meer uitleg over conversie resultaten en bronnen zoals Betaalde Advertenties / het Affiliate Marketing verdienmodel. 

1. Hoeveel Maandelijkse Bezoekers ontvangt jouw media kanaal?

Met bezoekers koop je geen boterhammen... Maar ZONDER bezoekers is de kans op conversie zoiezo nihil. Want jij moet eerst bezoekers ontvangen en deze jouw producten / diensten laten zien, voordat ze geïnteresseerd raken. Webverkeer staat om deze reden binnen internet marketing altijd centraal en Google Analytics brengt de mogelijkheid om bezoekersaantallen te analyseren en nieuwe doelen te stellen voor de groei op jouw website...

Je kunt bijvoorbeeld zien

  • Hoeveel maandelijkse bezoekers er nu op je website komen ;

  • Uit welk werelddeel en land die bezoekers komen ;

  • Vanaf welke locatie deze bezoeker jouw website bezocht ;

Op de onderstaande afbeelding zie je de streepjes oplichten wanneer er iemand op jouw website heeft gezeten in de afgelopen 30 minuten en dat is ook op een plattegrond terug te zien wanneer je doorklikt op "Realtime Tonen". Je kunt de wereldkaart uitzoomen tot een volledig internationale plattegrond en inzoomen tot de steden en dorpen zichtbaar worden...


In Google Analytics voor Beginners leg ik uit hoe je met Google Analytics data analyse en optimalisaties kunt uitvoeren voor jouw website!

In Google Analytics voor Beginners leg ik uit hoe je met Google Analytics data analyse en optimalisaties kunt uitvoeren voor jouw website!

Bezoekersaantallen zijn een erg belangrijke factor binnen Google Analyse, maar uiteindelijk kun je op basis van alleen bezoekersaantallen vrij weinig nuttige uitspraken doen. Het gaat er dan ook voornamelijk om wat je nog meer met die bezoekersaantallen kunt doen (en analyseren) in Google Analytics.

Je moet er rekening mee houden dat de gegevens van Google Analytics soms wat achter lopen. Het officiële aantal bezoekers dat jij op jouw website hebt gekregen kan tot de volgende dag gecorrigeerd worden.  


2. Via welke pagina's en bronnen komen mijn bezoekers op de website?

In de onderstaande afbeelding zie je waar mijn bezoekers vandaan komen. In dit geval kwamen 3000 personen vanuit de Google zoekresultaten en bijna 800 bezoekers typten mijn URL zelf in. Spoiler Alert: Hier heb ik zelf ook regelmatig tussen gezeten met het testen van mijn AMP Mobiele Website Variant... Als jij realistische gegevens wilt hebben moet je zorgen dat je na het installeren / koppelen van Google Analytics aan jouw website om de IP Adressen van jezelf en je team uit te sluiten op desktop EN mobiel...

Anders krijg je cijfers gepresenteerd die niet betrouwbaar zijn. En in sommige gevallen kan dat veel verschil maken! Zeker in het begin (jaar 1) wanneer je nog niet veel bezoekers op je website krijgt. Je start blanco en SEO werkt nog niet; social media kanalen zijn nog niet gegroeid en jij weet ook nog niet echt hoe je succesvol kunt worden met jouw persoonlijke / zakelijke boodschap...

Als je naar de onderstaande gegevens kijkt zie je niet alleen dat ik een moeilijke start heb gehad wat organisch bereik betreft, maar ook dat ik weinig gepromoot heb via sociale media zoals Facebook; Instagram en Youtube. Hier valt in principe nog veel meer winst te behalen, maar doe ik zelden omdat ik zelf geen grote kanalen heb en wil focussen op zoekmachine marketing. Het verslaan van alle verschillende social media algoritmes kost mij te veel tijd en daarom richt ik (voorlopig) op pull marketing ipv. push marketing...

Ziet jouw grafiek er ook zo uit en wil jij meer met sociale media kanalen doen zonder te bouwen? Dan kun jij bijvoorbeeld met anderen samenwerken via gastposts schrijven / advertorials inkopen!

Op dit moment staan de bronnen CPC (adverteren); Affiliate Publishers en Email Marketing er niet bij. Dat komt omdat ik deze momenteel (nog) niet succesvol inzet, maar dit zijn veelgenoemde strategieën om meer webverkeer te genereren.

In Google Analytics voor Beginners leg ik uit hoe je met Google Analytics data analyse en optimalisaties kunt uitvoeren voor jouw website!


3. Welke Engagement doelen behalen jouw bezoekers?

Via de onderstaande afbeelding zie je Engagement Doelen. Deze geven je inzicht in verschillende statistieken over het gedrag van bezoekers op jouw website.

Voorbeelden van Engagement doelen zijn hoe lang bezoekers op de website blijven; hoe ver ze naar beneden scrollen EN of ze doorklikken naar andere pagina's voordat ze je site verlaten. Een langer website bezoek betekent dat Google jouw website meer waarde toekent. Wanneer bezoekers snel wegklikken (of bouncen) denkt Google dat jouw website geen antwoord geeft op de zoekintentie van jouw bezoekers en daarom niet thuishoort op een hoge positie in de zoekmachine.

Door de juiste verwachtingen te stellen voordat een bezoeker op jouw website klikt kun jij de zoekintentie van jouw klant preframen. Je kunt dan proberen om je bezoeker te leiden door een heldere link structuur aan te leggen en te werken met pop-ups / call to actions richting het einddoel...

Heb je hier niet genoeg aan om het gedrag van jouw bezoeker te analyseren? Je kunt dit aanvullen met extra waardevolle gegevens door Heatmap Software op jouw website te installeren. Via mijn webshop kun je een gratis tool downloaden!   

In Google Analytics voor Beginners leg ik uit hoe je met Google Analytics data analyse en optimalisaties kunt uitvoeren voor jouw website!

In Google Analytics voor Beginners leg ik uit hoe je met Google Analytics data analyse en optimalisaties kunt uitvoeren voor jouw website!


4. Welke Pagina's van jouw website ontvangen het meeste verkeer?

Pagina's die veel verkeer krijgen scoren meestal goed in de zoekmachines. Dit is super positief, want als jij weet dat een pagina hoog scoort in de zoekmachine betekent dit dat de concurrentie laag is OF jij een sterk artikel geschreven hebt ten opzichte van de concurrent. Het positieve aan deze situatie is dat een pagina die binnen de top 10 van een Google zoekwoord scoort vaak makkelijker te verbeteren is dan een pagina die in niemandsland op de 50e plek scoort.

En wanneer jij jouw zoekmachine positie vanaf een 10e of 5e plek naar een 2e plek kunt upgraden krijg jij nog veel meer bezoekers op jouw website voor datzelfde zoekwoord. Dus het is de moeite waard om Backlinks / Afbeeldingen of Video's toe te voegen om NOG MEER TE STIJGEN en extra verkeer naar jouw website te leiden.

Ook het promoten van een goed scorende pagina via jouw sociale media kanalen of jouw e-mail lijst kan hierbij helpen omdat Google in korte tijd meer klikken en data analyse gegevens binnenkrijgt. Er zijn honderden factoren waaraan websites moeten voldoen om hoger ranken in google mogelijk te maken en daarom moet je blijven testen!

Een laatste actie die jij kunt doen op basis van jouw populairste pagina's

Van pagina's die goed scoren en veel bezoekers ontvangen wil jij ook extra nachecken of ze wel goed geschreven zijn en of er goede call to actions / lead magnets zijn toegevoegd om jouw bezoekers naar klanten te converteren. Want in veel gevallen doet het geen pijn om je bezoekers ook tot conversie en verkopen te verleiden!  

In de onderstaande afbeelding zie je een overzicht van mijn best scorende links inclusief de bijbehorende kengetallen...

In Google Analytics voor Beginners leg ik uit hoe je met Google Analytics data analyse en optimalisaties kunt uitvoeren voor jouw website!

5. Vanuit welke welke apparaten (telefoon / ipad / desktop) komen bezoekers op jouw website?

Zoals je wellicht weet moeten websites tegenwoordig goed werken op mobiele telefoons, want steeds meer mensen gebruiken internet via hun telefoon. Maar in hoeverre kloppen die gegevens eigenlijk en is daar al iets van terug te zien in jouw statistieken? Want het kan voor iedere branche anders zijn! Zo zie ik persoonlijk vaak extreem lage aantallen in het weekend (vermoedelijk) omdat ik over een zakelijk onderwerp schrijf. Mijn idee is dat veel mensen mijn content op het werk bekijken.

Maar deze gegevens zijn ook vanwege een andere reden belangrijk om te begrijpen...

Bij sommige online verdienmodellen zoals het affiliate marketing verdienmodel wil jij zo veel mogelijk browser bezoekers hebben i.v.m. het registreren van de affiliate cookie. Via een telefoon loop je het risico dat er iets mis gaat in het registratieproces en dan ontvang jij jouw affiliate commissie niet. Je wilt daarom goed in de gaten houden hoe jouw kanalen er voor staan en wie uiteindelijk via welk apparaat jouw website bezoekt.

Zo ben jij klaar om actie te ondernemen wanneer browsers niet goed vertegenwoordigd zijn. Je kunt dan bijvoorbeeld investeren in Google Ads / Display Advertising / Reclame Banners ter promotie.

In de onderstaande foto zie je mijn cijfers van mobiel gebruik / desktop en Tablet; inclusief de Browsers die gebruikt worden.

In Google Analytics voor Beginners leg ik uit hoe je met Google Analytics data analyse en optimalisaties kunt uitvoeren voor jouw website!

6. Vanuit welke Browsers komen bezoekers op jouw website? 

In de bovenstaande afbeelding zie je de gebruikte browsers staan en dat kan een grote rol spelen in jouw online marketing strategie.

De reden hiervan is dat mensen vaak voor lange termijn een vaste browser gebruiken. Dat wil zeggen dat ze niet makkelijk switchen EN dat op elke browser een verschillende doelgroep zit. Hier moet jij als online ondernemer echt op inspelen. Google Analytics geeft aan via welke Browsers bezoekers op jouw website komen. Dit is interessant omdat je ook kunt zien vanuit welke Browsers jouw website niet bereiken. Een actie die hierop kan volgen is uitzoeken welke zoekmachines standaard worden geleverd in deze browsers om te controleren of je daarvoor ook aan kunt melden.

Ik kan je vertellen dat er verschillende zoekmachines zijn die mooie resultaten kunnen opleveren terwijl je die anders nooit zou bereiken! En vaak is het enige wat jij moet doen een Sitemap Maken en indienen.


7. Hoe geeft Google Analytics jouw Inkomsten weer?

Google Analytics is een systeem dat centraal staat bij allerlei soorten online bedrijven. Denk aan websites / coaching bedrijven en webwinkels. In veel gevallen zijn er betalingen bij betrokken en wanneer je daadwerkelijk eigen producten verkoopt geeft dat een schat aan informatie over conversie doelstellingen.

  • Komen er inkomsten voort uit de bezoekers van jouw website?
  • Waar komen deze inkomsten precies vandaan?

  • Wat zijn de gemiddelde Inkomsten?
  • En hoeveel inkomsten zijn dat dan totaal?

Als jij een Webwinkel hebt en daadwerkelijk verkopen doet kun je ook conversies meten met jouw Google Analytics account. Persoonlijk gebruik ik deze feature (nog) niet. Dit komt mede doordat ik voornamelijk met affiliate marketing werk en nog veel moet groeien in mijn online marketing strategie. Helaas ben ik nog niet helemaal tevreden met mijn bereik en wil nog een lange periode op mijn bezoekersaantallen blijven focussen voordat ik meer tijd en geld in advertenties of digitale producten investeer...

Als het goed is heb jij onthouden dat het om je bezoekersaantallen gaat VOORDAT je jouw conversie kunt optimaliseren...


8. Rapporten Samenstellen via de Google Analytics Bibliotheek

In de Bibliotheek van Google Analytics kun jij jouw eigen rapporten samenstellen en vormgeven in grafieken en diagrammen naar jouw eigen wensen. Je kunt dit bijvoorbeeld gebruiken voor presentaties voor jouw personeel; stakeholders of om te bespreken met andere online ondernemers.

In Google Analytics voor Beginners leg ik uit hoe je met Google Analytics data analyse en optimalisaties kunt uitvoeren voor jouw website!

Hoe belangrijk is Google Analytics?

Als online marketeer ben jij jezelf haast verplicht om je te specialiseren in Google Analytics. Je doet jezelf tekort als je niet de moeite doet om al deze waardevolle informatie wekelijks (of dagelijks) te checken en het voelt (voor mij tenminste) iedere keer als een overwinning als jij met jouw website vertoningen en kliks weer door een nieuw record heen schiet!

Momenteel is dit artikel over Google Analytics nog niet volledig klaar voor de lancering. Deze zal zo spoedig mogelijk worden aangevuld met een bredere uitleg over deze gratis tool van Google. Wil jij meer uitleg over Google Search Console? Bekijk dan deze Google Analytics Website waar ze uitleg geven!

Binnenkort zal hier een uitgebreide beschrijving komen over wat je allemaal met Google Analytics kunt! Ik ben zelf ook nog aan het leren en zal naar mate ik meer gegevens binnenkrijg extra informatie toevoegen. Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 


Extra Tips voor Google Analytics Beginners

Tijdens mijn groei- en onderzoeksproces als online ondernemer heb ik een aantal waardevolle tips geleerd door marktonderzoek doen EN te luisteren naar content creators / entrepreneurs rondom mij. De belangrijkste tips waarmee jij jouw zoekmachine marketing kunt verbeteren zal ik hieronder met je delen!

Hopelijk doe jij er je voordeel mee en laat je een reactie achter in de reacties onder dit artikel!


Google Analytics heeft ook een App voor op je telefoon

Download de App van Google Analytics vanuit de Appstore (I-Phone) en krijg inzichten waar en wanneer jij wilt!


Indexeer je website ook in de Zoekmachine van Bing

Onlangs ben ik er achter gekomen dat er naast Google nog een tweede zoekmachine is die een rol speelt in het Nederlandse Zoekverkeer. De kans is groot dat jouw doelgroep hier ook gebruik van maakt, mede omdat het een standaard instelling is bij Google Edge Users. Deze Zoekmachine heet Bing en is eenvoudig te installeren als je jouw wordpress of Phoenix Website al met Google Search Console en Google Analytics verbonden hebt.


Installeer Aanvullende Tools voor meer Data Analyse Mogelijkheden

Er zijn verschillende tools die jij naast Google Analytics kunt gebruiken om meer inzicht in het gedrag van jouw bezoekers te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan Heatmap Software zoals Hotjar, waarvan je via mijn webshop een gratis versie kunt downloaden. Wanneer jij jouw website ook indexeert in de Zoekmachine van Bing kom je er snel achter dat deze tool hier standaard al in zit, wat jou een extra reden geeft om met de unieke kansen van deze zoekmachine aan de slag te gaan!

Ook Semrush en Ubersuggest zijn tools die op lange termijn veel extra informatie over zoekvolumes; zoekwoorden analyse en bezoekersgedrag geven en ik daarom niet meer zou willen missen!


Check ook de Pagina's van waaruit mensen je website verlaten (Uitstappagina's)

Ik heb het in deze Google Analytics Uitleg voornamelijk gehad over het checken van populaire pagina's, de belangrijkste bronnen van verkeer naar jouw website; conversie doelen en waar jouw bezoekers vandaan komen. Maar iets wat nog belangrijker is; is dat bezoekers ook weer weggaan op een bepaald moment. En als dat komt omdat ze teleurgesteld zijn geraakt in jouw website moet je er alles aan doen om dat "probleem" op te lossen.

Onder het tabje gedrag staat de button Site Content en daar kun je klikken op Uitstappagina’s! Zie je hier iets geks? Dan moet je wellicht het een en ander aanpassen / repareren omdat het niet werkt zoals jij voor ogen hebt!


Behaal Gratis jouw Professionele Google Certificaten

Google is een van de bekendste bedrijven die ongelimiteerd investeren in opleiding van hun gebruikers. Ze willen hun zoekmachine resultaten zo goed maken en een van de mogelijkheden om dat te doen is door gratis trainingen aan te bieden. Zo groeien content creators / webmasters in het verbeteren van hun content en krijgen bezoekers betere content waarmee hun problemen / vraagstukken worden opgelost.

Ze geven hun gebruikers de kans om beter te worden als zelfstandige ondernemer EN geven ook gratis de mogelijkheid om certificaten te behalen waarmee jij voor een internet marketing bureau kunt gaan werken. Maak daar vooral gebruik van als dat interessant voor je is!

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Online Marketing Tools Categorie. Wil jij meer leren over belangrijke online marketing Begrippen en de meest geavanceerde online marketing strategie? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen