Wat is een Entrepreneur

Wat is een Entrepreneur? [Betekenis & Uitleg & Voorbeelden Entrepreneurship]

Het is een duur woord: Entrepreneur... En velen gebruiken het om zichzelf en hun zakelijke bezigheden te omschrijven... Zeker in het social media tijdperk...

Maar Wat is een Entrepreneur? Wat doet een Entrepreneur? En hoe kun je een Entrepreneur worden? En welke (nieuwe) gewoonten en vaardigheden zul jij moeten ontwikkelen om jezelf te groeien om dit level te bereiken?

Ik leg het uit in dit korte artikel!

Wat is een Entrepreneur? Wat doet een Entrepreneur? En hoe kun je het worden? Ik leg het uit in dit artikel!Wat is een Entrepreneur? En hoe kun je het worden? Bekijk mijn Webshop eens!

Wat is een Entrepreneur? [Betekenis & Uitleg]

Een Entrepreneur is een ondernemer die een bepaald idee in de markt zet en dat door middel van investeringen in kennis, tijd en kapitaal gaat groeien. Het woord Entrepreneur komt af van het Amerikaanse woord Entrepreneurship.

De Meeste Entrepreneurs zijn Visionaire Personen; oftewel ze hebben een sterk afwijkende of innoverende visie op de wereld; sociale relaties of het zakenleven. In veel gevallen willen ze niet voor iemand anders werken omdat ze meer in zichzelf en hun vrijheid geloven. Ze accepteren dat ze meer risico lopen dan anderen en zullen er hard voor moeten studeren en werken om hun idee van eerste idee (of overname) tot succesvol project uit te bouwen.

Kenmerkend aan Entrepreneurs is dat ze vaak met vreemd vermogen (durfkapitaal) werken. Wanneer hun bedrijf grote potentie heeft kunnen ze met hun bedrijf naar investeringsbanken of aandeelbeurzen gaan en een percentage van hun bedrijf aan anderen verkopen.

Ze willen zelf bepalen waar ze aan werken en met wie ze dat doen. En ze beseffen dat de enige manier om hun doelen te bereiken succesvol worden is, omdat ze anders failliet gaan na verloop van tijd...


Voorbeelden van Bekende Entrepreneurs

De onderstaande lijst van ondernemers hebben bewezen dat ze absoluut thuishoren in de Top Enterpreneurs ter wereld. Er zitten enkele online ondernemers bij, maar ook een aantal ondernemers die grote veranderingen hebben doorgevoerd in traditionele offline branches.

  • Elon Musk (Entrepreneur achter o.a. Tesla en SpaceX)

  • Mark Zuckerberg van Facebook

  • Steve Jobs (Entrepreneur achter Apple)

  • Richard Branson (Entrepreneur achter Virgin Galactic)

  • Guy Laliberte (Entrepreneur achter Cirque Du Soleil)

  • Oprah Winfrey (Belangrijkste Talkshow Host USA)

  • Bill Gates (Eigenaar Microsoft)

  • Joanne Rowling (Schrijfster en Onderneemster rondom Harry Potter merk)

  • Warren Buffet (Belegger en Financiele Markten Influencer)

  • Kanye West (Rapper en Investeerder)

  • Jeff Bezos (Eigenaar Amazon)

  • Walt Disney (Eigenaar van het Disney Imperium)


Hoe word je een Entrepreneur?

Een Entrepreneur gelooft niet in het Uurtje Factuurtje principe en ziet zichzelf niet als een werker maar als een investeerder. Deze rol kun je voor elk bedrijf aannemen en ik zal je een voorbeeld geven over hoe dat werkt. Simpel gezegd moet jij beseffen dat je als bedrijfseigenaar belangrijkere dingen te doen hebt dan werken; en dat je beslissingen moet maken op management niveau.

Wanneer jij beseft dat je op hogere levels nodig bent kun je werkzaamheden op lagere levels uitbesteden aan anderen die daarvoor een basissalaris verdienen. Door dit slim te doen kun je jouw bedrijf explosief groeien zonder dat je zelf nog werkt in het bedrijf.

Dat klinkt overigens makkelijker dan gezegd en is zeker geen verplichting, maar in sommige (schaalbare) branches kan het zo werken. 

Stel je voor dat je een online ondernemer bent die een specifiek product heeft ontwikkeld of gekocht van een ontwikkelingsteam. Jouw product is gericht op een bepaalde doelgroep en na verloop van tijd begin jij aan een grote doelgroep te bouwen via internet marketing. Je bereikt maandelijks 100.000 personen met jouw product en verkoopt ook voor een mooie omzet, maar je vraagt je af of je MEER bedrijfsgroei in omzet en winst kunt bereiken.

Je kunt dan gaan kijken naar nieuwe partners of nieuwe producten en die toevoegen in jouw bedrijf. Door dit soort slimme upgrades kun je steeds effectiever geld verdienen aan jouw bestaande netwerk en zal de waarde van jouw bedrijf groeien.

Ga je als Entrepreneur focussen op de onderstaande zaken!

  • Investeer jouw Kapitaal met oog op een gezonde ROI

  • Garandeer jouw Arbeid en betrokkenheid

  • Optimaliseer jouw Kennis en Ervaring

  • Realiseer jouw Team en netwerk van stakeholders


Welke vaardigheden heb je nodig als Entrepreneur?

Er zijn een aantal belangrijke vaardigheden die jij moet ontwikkelen om zakelijk slimmer en effectiever te worden. In mijn Persoonlijke Ontwikkeling Kennisbank bespreek ik een groot aantal van deze vaardigheden en skills. Daarbij laat ik direct zien hoe je er beter in kunt worden en waarom het zo belangrijk is!

Niet alle zaken die ik hieronder benoem kunnen vanaf de beginfase. Het starten van een bedrijf kan voordat het doorbreekt al enkele jaren in beslag nemen en hierbij zie je vaak dat het met liefde is opgebouwd. Vanaf het punt dat meer budget en kennis / ervaring binnenkomt zie je dat bepaalde dingen groter en effectiever moeten door met anderen samen te werken of uit te besteden.

Verschillende bedrijfsfasen hebben ook verschillende focuspunten en vaardigheden nodig.

Een aantal van deze vaardigheden die voor Entrepreneurs erg belangrijk zijn:

  • Leer jezelf focussen op de lange termijn doelstellingen en blijf jouw discipline en doorzettingsvermogen ontwikkelen ;

  • Heb Geduld en leef niet vanuit constante onzekerheid. Focus op ambitieuzer worden ;

  • Leer Daadkrachtig Netwerken en Helder Communiceren ;

  • Leer sterk marktonderzoek doen en werk aan jouw innovatieve verbeeldingskracht ;

  • Je moet begrijpen hoe de kapitaal- en arbeidsmarkten werken en hoe jij daar waarde mee kunt creëren ;

  • Je moet in staat zijn om je onderneming vanuit een helikopterview te analyseren en managen ;

  • Weten hoe je kunt Verkopen aan het publiek; de partners en eventueel personeel ;

  • Je moet Ondernemend Gedrag ontwikkelen; oftewel in staat zijn om iedere keer kansen te zien en SMART doelen te stellen ;

  • Het nastreven van werken via de Lean Methode is een absolute Pre! Dit is zo snel en effectief mogelijk de markt betreden ;

  • Leer op een gezonde manier risico te nemen zonder jouw bedrijf / personeel in gevaar te brengen ;

  • Je moet In staat zijn om prioriteiten te stellen en zonder twijfels grote problemen op te lossen ;

  • Je moet niet te perfectionistisch zijn, maar ook werk uit durven brengen wat in jouw optiek minder sterk is. Laat de markt maar bepalen of het goed genoeg is!

  • Je moet correct in kunnen schatten wanneer je zaken uit moet besteden ;

  • Je moet correct in kunnen schatten wanneer je begeleiding van adviseurs / consultants nodig hebt in bepaalde bedrijfsprocessen ;


Het is niet altijd leuk om een Entrepreneur te zijn. Zeker in de beginfase zijn er grote uitdagingen en moet je sterk in je schoenen staan. Afhankelijk van het risico wat je neemt kan er veel stress mee samenhangen. Daarom is het verstandig om goed na te denken voordat je een bedrijf gaat starten en vooraf aan een gezonde financiële basis te werken. Hiermee kun je de bijbehorende risico's makkelijker overbruggen!

Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen