Pull Marketing Strategie

Pull Marketing Strategie [Uitleg / Betekenis en Voorbeelden]

Er zijn in de basis twee verschillende doelgroepen die jij kunt bereiken met internet marketing. Hiervoor moet je een strategie kiezen, op basis van Pull Marketing Strategie en Push Marketing Strategie. Dit heeft te maken met de manier waarop jij jouw bezoeker wilt benaderen, oftewel via wat voor manieren en platformen jij jouw producten promoot.

Via Pull Marketing is de kans laag dat jouw promotiematerialen als SPAM worden ontvangen en krijg jij voornamelijk warme bezoekers op jouw media kanalen die geïnteresseerd zijn in jouw vakgebied! Dit komt omdat je handig gebruik maakt van het feit dat jouw doelgroep met een bepaalde zoekintentie zit en antwoord wil op vragen OF zelfs direct zaken wil doen. 

Om dit te realiseren moet jij als online ondernemer via zoekmachine marketing en bloggen jouw marketing content en lead magnets positioneren om zo relevante (en goedkope) leads te genereren. Dit kan dag en nacht en locatie onafhankelijk werken en de leads die jouw bedrijf tegen komen op deze manier kun je eventueel via geautomatiseerde marketing verder opwarmen voor jouw bedrijf en producten.

Makkelijker gezegd dan gedaan, maar ZEKER mogelijk!   

Pull Marketing Voorbeelden zijn onder andere Google en Youtube, maar er zijn ook forums waarop je kunt adverteren.Meer Leren over Online Marketing? Bekijk de Beste Kennisproducten en Growth Hacking Tools in mijn webshop!

Wat is een Pull Marketing Strategie? [Uitleg / Betekenis]

Pull Marketing Strategie ontstaat wanneer jij gebruik maakt van mensen die op zoek zijn naar informatie over het vakgebied waarin jij bezig bent. Jij kunt hierin producten uitgeven die jij als online ondernemer / online content creator verkoopt. Je positioneert je reclames / content op platformen die dienst doen als zoekmachine en zorgt dat jouw content goed vindbaar is. Je moet Geduldiger Worden en ziet niet meteen resultaat, maar het voordeel is dat wanneer mensen op het moment dat ze zoeken jouw product vinden, de conversie meestal hoog ligt en minder reclamebudget verloren gaat.

De mensen die zoeken zijn op de hoogte van hun problemen (heet) en dat wil zeggen dat ze naar een aankoop toe aan het werken zijn. Maar daardoor vergelijken ze je ook op gebied van prijs en kwaliteit met ander aanbod op de markt. Ze weten vaak goed wat er te koop is op de markt. Dat wil zeggen dat jij een concurrentie strategie moet gaan kiezen; en daarbij is het worden van de goedkoopste aanbieder vrijwel nooit de sterkste optie. Het is veel beter om jouw producten te verbeteren en jouw bedrijf waardevoller te maken doordat jij je differentieert van jouw concurrent.

Dit maakt Pull Marketing een goede strategie voor veel online ondernemers. Ik zal dit extra motiveren met de onderstaande Youtube video waarin ik je meer vertel over Pull Marketing en introduceer met een case study op basis van zoekmachine onderzoek...

Nadelen van de Pull Marketing Strategie

Er zijn echter ook nadelen te benoemen rondom deze online marketing strategie. Het kost namelijk tijd om de juiste vaardigheden te ontwikkelen en ook ben jij veel minder snel vindbaar dan met Push Marketing (online adverteren / social media marketing). Dit komt omdat je eerst een grote en betrouwbare positie van content op moet bouwen voordat de zoekmachines een beeld krijgen van jouw website en genoeg bezoekers naar je toe sturen. Je moet zelf een eigen website maken via Wordpress of de Phoenix Website Software en dat kost ook gewoon energie; geld en tijd!

Het is dus geen makkelijke en snelle manier van werken en kan leiden tot fouten in het begin, maar wanneer je het eenmaal snapt betaald de moeilijke periode in het begin je in en kan het tot een enorme bron van gratis organisch verkeer leiden met een opbouwend sneeuwbal effect. Al het werk dat je er in stopt telt op lange termijn mee en als je dit enkele jaren consistent vol blijft houden kan het zorgen dat jij jaren achter elkaar onevenredig groeit. 

Wil jij op lange termijn succesvol worden via Pull Marketing? Dan is dit een sterke en veelzijdige methode om er als online ondernemer consistent mee aan de slag te gaan!

Met Pull Marketing maak jij gebruik van het feit dat mensen naar jouw content zoeken. Je positioneert je kennis en lead magnets om jouw doelgroep te verleiden tot sales!Bij Pull Marketing Positioneer jij jouw materialen rondom de meest voorspelbare behoeften van jouw klant...

Voorbeelden van een Pull Marketing Strategie

Het gaat in dit geval om welke Promotie Materialen jij kiest om jouw producten / diensten bij jouw doelgroep te krijgen door in te spelen op hun eigen behoeften. Vervolgens kun jij bij een klein percentage daarvan via verschillende verdienmodellen jouw producten / diensten verkopen en extra omzet realiseren. 

Je kunt met Pull Marketing eigenlijk alles promoten wat je wilt omdat mensen op jouw website of Youtube kanaal terecht komen. Je kunt het dus zonder problemen inzetten voor jouw eigen fysieke en digitale producten; dropshipping producten en het affiliate marketing verdienmodel

Er zijn een aantal voorbeelden van platformen waarmee je een Pull Marketing Strategie kunt voeren. 

  • De Zoekmachine van Google;

  • Het Youtube Video Platform;

  • Pinterest Foto Marketing;

Deze platformen zijn sterk voor online marketing omdat ze een opbouwend karakter hebben. Dit kan op lange termijn een sneeuwbaleffect veroorzaken van relevante bezoekers en kopers.

Wanneer bezoekers via "Search Based Intent" kanalen op jouw website komen kun je advertenties draaien omdat je weet dat ze op zoek zijn naar jouw product. Door de te Retargeten via Google OF Social Media Advertenties kun je jouw aanbod een aantal dagen promoten zodat ze inschrijven op jouw e-mail lijst OF jouw producten / diensten kopen.

Ik wil je de tip meegeven om eens naar de onderstaande video te kijken, waarin ik je vertel hoe je een Evergreen Content Strategie kunt bouwen die perfect aansluit bij Pull Marketing Strategie! Met deze strategie positioneer je jouw content voor lange termijn bruikbaarheid / relevantie zodat jouw artikelen / video's over tijd vindbaar blijven voor jouw doelgroep...


Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 


Reactie plaatsen