Lead Magnet Voorbeelden

Effectieve Lead magnets Maken [Uitleg en Voorbeelden]

In de Online marketing Strategie van veel online ondernemers staan geavanceerde Lead Magnets centraal. Er zijn een aantal Lead Magnet voorbeelden te benoemen waarop jij (gratis) informatie kunt weggeven om klanten een beter gevoel bij jou als persoon / jouw organisatie te geven. Uiteindelijk zal dat tot meer inschrijvingen op jouw mailinglijst leiden. 

Maar Wat is een Lead Magnet? Wat zijn de mogelijkheden om waardevolle en creatieve leadmagnets te maken? En hoe kun jij deze effectief inzetten om meer leads, meer klanten en meer omzet te behalen? 

Ik leg het je uit in dit artikel en wil je daarnaast wijzen op de producten in mijn Online Marketing Webshop als je verdiepende informatie nodig hebt!   

Wat is een Lead Magnet? En wat zijn Effectieve Lead Magnet Voorbeelden? Ik leg het je uit in dit artikel!Meer leren over Online Marketing en Meer Klanten Bereiken? Bekijk mijn Webshop eens!

Wat is een Lead Magnet?

Veel online ondernemers werken met Leadmagnets om leads te verzamelen. Lead Magnets zijn digitale kennisproducten met waardevolle informatie voor een bepaalde doelgroep met een bepaalde kennisbehoefte of transactie behoefte. Het doel is om uiteindelijk een e-mail adres of telefoonnummer te achterhalen waarmee jij op lange termijn meer zaken kunt doen met de nieuwe partner waarvan jij weet dat deze interesse heeft in jouw niche / vakgebied. 

Maar welke informatie is nu belangrijk genoeg om achter het e-mail adres van een specifieke doelgroep te komen? Dat is iets waar veel ondernemers nog wel eens mee worstelen.

Het is belangrijk dat je op zoek gaat naar het ultieme doel wat jouw klant wilt bereiken en kunt verschillende lead magnets maken die verschillende doelgroepen aanspreken via een authentieke boodschap.

Vaak koppelen online ondernemers een Lead Magnet aan een E Mail Marketing Autoresponder, zodat het marketing en sales proces automatisch begint te lopen wanneer iemand inschrijft voor het kennisproduct...

Lead Magnet Voorbeelden zijn er in alle vormen en maten! Het beste is als jij simpelweg uitzoekt wat het grote probleem van jouw klant is en daar op inspeelt via laagdrempelige toolsLukt het jou om een Lead Magnet te maken die jouw bezoeker in beweging zet tot actie?

Effectieve Lead Magnet Voorbeelden 

Er zijn allerlei soorten Lead Magnets die goede resultaten kunnen opleveren. Welke jij nodig hebt is afhankelijk van jouw doelgroep en de verdienmodellen die jij hanteert. Er zijn veel verschillende voorbeelden van Lead Magnets die jij kunt maken om e-mail adressen; telefoonnummers of kennismakingsgesprekken voor nieuwe leads te genereren. Hieronder zie je de meest effectieve voorbeelden die in 2022 werken.

  • Een E-Book met Tips / Geheimen waarmee jij jouw potentiële klant de eerste aanknopingspunten geeft om het gewenste doel te bereiken

  • Een Fysiek Boek dat je "Gratis" weggeeft in ruil voor de verzendkosten

  • Een Checklist om van A tot Z een aantal stappen richting de oplossing van een probleem uit te leggen

  • Swipe Files / Templates / Cheat Sheets om de technische fase van een bepaald doel te ontzorgen

  • Bij Fysieke Producten kunnen het ook Winacties / Giveaways of Extra Volume Acties zijn

  • Beloof een gratis bedrijfsscan / brainstorm sessie met jouw team

  • Een Fysieke Training of Coaching Sessie (Live of via Webinar Software)

  • Wanneer jij een Software Tool hebt kun je een Trial Versie aanbieden die te upgraden is richting de professionele versie

  • Toegang tot een Webinar waarin een Live Training of Q&A (Veelgestelde Vragen) worden beantwoordt

  • Video Serie met specifieke uitleg / training over een product en hoe dat gebruikt moet worden om een bepaald doel te bereiken

  • Een Online Community, bijvoorbeeld via Huddle van IMU

  • Een Professioneel Forum, bijvoorbeeld via Huddle van IMU

  • Een Online Academie waarin jij toegang geeft tot een (gratis) instapcursus en daarnaast andere mogelijke producten toevoegt

Lead Magnets zijn vaak "Straight To The Point" en gericht op een enkel doel / probleem. Straal uit en communiceer dat jij jouw potentiële klant zo snel en effectief mogelijk van A naar Z helpt en daarnaast ook extra begeleiding kunt bieden indien nodig, maar leg er niet de nadruk op.Een goede Lead Magnet Maken kan  veel nieuwe klanten naar jouw bedrijf leiden die uiteindelijk voor meer omzet en winst gaan zorgen.Bekijk HET Internet Marketing Strategie Handboek voor ondernemers van Nederlandse Bodem! 

Hoe kun jij zelf een Lead Magnet Maken?

Lead Magnets Maken kan wat werk kosten, maar hoef je over het algemeen maar 1x te doen (of door een grafisch ontwerp bureau laten doen). Dit hoeft niet perfect te zijn en na verloop van tijd kun je deze steeds verder perfectioneren totdat jij van een eerste versie naar een professionele lead magnet groeit. Het is daarom altijd belangrijk om ZO SNEL MOGELIJK een eerste versie te lanceren, zodat jij kunt gaan promoten...

We noemen dit ook wel lanceren volgens de Lean Methode! (Lanceren en daarna optimaliseren)

Grafische Lead Magnets kun jij al maken met een tool zoals Canva of wanneer jij video's wilt maken met een goedkope tool zoals Magix Video Deluxe. Dit zijn tools waarmee in principe iedereen kan leren werken. Heb jij hier geen tijd voor OF geen zin in, omdat jij liever focust op hetgene waar jij goed in bent? Dan kun je het ook uitbesteden aan iemand anders die daar zijn werk van heeft gemaakt! 

  1. Bedenk de Doelgroep die Waardevol voor jouw aanbod is en zorg dat je een specifiek probleem zo snel en effectief mogelijk gaat oplossen voor ze. Je doelgroep in kaart brengen kan door marktonderzoek doen en de resultaten te verwerken in een Buyers Persona / Klantprofiel. Jouw Lead Magnet moet specifiek voor deze doelgroep gemaakt worden. Wat willen ze bereiken? Waarom zijn ze op zoek naar info? Wat kun jij daar eventueel in betekenen?

  2. Zet een simpel (zelfstandig te managen) Opt In Systeem in via Wordpress OF de Phoenix Website Software. Als je hier hulp bij nodig hebt kun je met mijn affiliate link aan de slag gaan en dan stuur ik je handleidingen + toegang tot mijn membership community met video's!  

  3. Bouw een (gratis) kennisproduct dat in lijn ligt met het eindproduct waarop jij de hoogste marges maakt. Geef bijvoorbeeld antwoord op de vragen waar klanten in de eerste zoekfase bij uitkomen wanneer ze hun probleem herkennen. Via een tussenstap kun je ze vervolgens begeleiden naar jouw back-end funnel waar ze duurdere producten / meer service kunnen krijgen;

  4. Denk aan Lead Magnets in de vorm van PDF Files; Tekst Files; Audio Files; Video Files of Live Webinars die jij per autoresponder (mailinglijst) kunt versturen in losse bestanden. Een NOG beter idee is om een online academie te bouwen voor jouw leads en daarin gestructureerd informatie aan te bieden over jouw bedrijf. Via een Huddle online community platform (aanrader) kun jij deze producten aanbieden, uitbouwen en ook letterlijk klantenservice doen voor jou bedrijf. Houd het bij snelle, simpele en overzichtelijke werkwijzen zodat je klant niet overrompelt raakt;

  5. Zorg dat je klant er direct (en gratis) mee aan de slag kan. Je wilt voorkomen dat je klant perse iets aan moet schaffen om de acties vanuit jouw lead magnet te kunnen voltooien. Beschrijf bijvoorbeeld het basisproces en promoot daarna een tool die het sneller en makkelijker maakt;

  6. Bedenk waar deze klant zich in grote getalen bevindt en maak een content marketing strategie waarmee jij waarde kunt komen brengen; zonder spam of clickbait promoties toe te passen;

  7. Promoot / Spam Nooit via social media marketing direct jouw Lead Magnet. Hier zijn social media kanalen niet voor bedoelt! Positioneer het liever strategisch via jouw profiel / pagina, maar val mensen niet lastig. Als mensen geïnteresseerd raken in iets wat jij te vertellen hebt gaan ze zelf wel op je profiel / bedrijfspagina kijken;

In de Nabije toekomst zal dit artikel worden aangevuld met strategische tips waarmee jij voor jezelf de perfecte Lead Magnet kunt maken!


Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Strategie Categorie. Wil jij meer leren over belangrijke online marketing Begrippen en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen