Banner Reclame

Wat zijn Banners? [Internet Banner Reclame voor Ondernemers]

Een Banner Reclame kun je inzetten bij zo goed als elke bron van online verkeer, bijvoorbeeld op Social Media Platformen; online membership communities; in e-mail marketing en op een Wordpress of Phoenix website. Het is een belangrijke manier om geld te verdienen met online traffic / webverkeer dat online ondernemers bereiken. 

Banners kunnen voor eigen promoties en call to actions worden gebruikt, maar ook als promotiemiddel voor andere ondernemers in jouw vakgebied die waardevolle producten verkopen gericht op jouw doelgroep. Zo kun jij meer geld verdienen door kanalen extra effectief in te zetten en hoef je niet eens zelf producten of diensten te verkopen om omzet en winst te genereren.

Maar wat zijn Banners? En wat zit kun je er verder als online ondernemer of webmaster mee om jouw online marketing strategie te verbeteren? 

Via dit korte artikel leg ik je uit wat je er als online ondernemer mee kunt!

Wat is een banner? En waar kun je een banner gebruiken? In dit artikel leg ik het je uit...Meer leren over Online Marketing Strategie voor ondernemers? Bekijk mijn Webshop eens!

Wat is een Banner? 

Banners zijn er in offline en online varianten. De online variant is namelijk afgeleid van promotie posters en spandoeken die al lang in het zakenleven worden toegepast.

Banners spelen een belangrijke rol wanneer jij als internet ondernemer wilt investeren in Advertorials (betaalde reclames). Wanneer je op de link achter een banner klikt sturen ze je door naar de pagina die daar achter zit. Dat kan bijvoorbeeld naar een Lead Magnet of een Verkooppagina zijn en het belangrijkste doel is meestal om een e-mail adres te krijgen. Dat is voor direct marketing bedrijven op lange termijn het meeste waard...   

Je kunt banners van jezelf (of anderen) inzetten op je eigen Wordpress of Phoenix Website, maar ook juist bij anderen banners kopen.

Het voordeel van deze banners is dat je simpel nieuwe bronnen van relevante bezoekers / volgers aanspreekt via partners die jouw doelgroep bereiken en jouw producten / diensten te promoten. Je hoeft dan niet zelf op elk social media platform / media kanaal een eigen bereik te bouwen om gevonden te worden. Je profiteert mee van het sneeuwbal effect dat andere online ondernemers hebben opgebouwd en geeft ze daar een vergoeding of percentage van de winst voor terug (bijv. via het affiliate marketing verdienmodel).

Banners Maken kun je op verschillende platformen en formaten doen. Hieronder volgt een overzicht van de meest gebruikte!

Wat voor doelen kun je bereiken met banners?

  • Meer Merkbekendheid genereren voor jouw eigen bedrijf / personal brand

  • Promotie van eigen Producten of tools (doorverwijzing naar webshop bijvoorbeeld)

  • Promotie van eigen Diensten (neem contact op met ons via telefoon / inschrijfformulier)

  • Schrijf je in als lead voor mijn mailinglijst om op de hoogte te blijven van updates en speciale aanbiedingen

  • Promotie van partners via het affiliate marketing verdienmodel, Cost per View of Cost per Click

  • Een Retargeting Advertentie Campagne openen waardoor degene die klikt meer advertenties ziet

Het is belangrijk dat jij creatief bent in het verzamelen van relevante bezoekers en daarom wil jij meerdere sterke bronnen van webverkeer leren monetizen. Een Banner is EEN van de mogelijkheden, net als een TV Reclame; een gesponsorde social media post; advertenties draaien via iemand anders z'n bedrijfsaccount; een gezamenlijke podcast uitzending of een e-mail advertentie versturen naar de e-mail marketing contactenlijst van een andere ondernemer.

Het is verstandig dat je alleen relevante Banners laat zien met producten of diensten die bij jouw content passen. Een goede Banner spreekt een specifieke doelgroep aan en geeft direct een probleem / oplossing weer waarmee jouw doelgroep direct geholpen kan worden door op de link te klikken. Het is belangrijk dat simpele Call to Actions worden gebruikt om iemand tot een bepaalde actie aan te zetten. 

Meestal is het bedoelt om nieuwe klanten te vinden (acquisitie), maar het kan ook een branding boost geven aan andere platformen zoals social media kanalen.
Banners Maken kan op sommige (social) media platformen en daar kun je jouw naamsbekendheid en branding activiteiten flink mee groeien!

Welke (Social) Media Platformen werken met banners?

In principe kunnen Banners op elke bron van Online Webverkeer worden ingezet. Ook op de onderstaande Social Media Platformen kun je banners verspreiden via eigen social media kanalen; betaalde advertenties op deze social media platformen; of via onderhandse afspraken met online ondernemers en content creators waar jij onderhandse deals mee kunt maken... 

Over het algemeen ligt er veel verborgen waarde als het jou lukt om de grootverdieners binnen online advertising buitenspel te zetten. Je kunt dan zelf gunstige prijsafspraken maken met ondernemers die daar nog niet zo bedreven in zijn...

  • Youtube ;

  • Facebook (Pagina's en Groepen) ;

  • Linked-In ;

  • Discord ;


Extra Tips voor het gebruik van Banners

  • Het is verstandig om je banners mooi te designen via een grafisch design tool als Canva of Illustrator. Heb je die skills niet en wil je ze ook niet leren? Dan kun jij ook een grafisch ontwerpbureau inhuren!

  • Je kunt zowel statische banners maken in JPEG Formaat, maar ook bewegende banners in GIF of HTML.

  • Benieuwd wie potentiële partners zijn? Doe Influencer Onderzoek of zoekwoorden onderzoek in de zoekmachine van Google om te kijken wie jouw doelgroep al bereikt.

  • Banner Formaat / Afmetingen zijn voor alle platformen verschillend. Daarom is het goed om aan een expert te vragen welke afmetingen jij voor welk platform nodig hebt.

  • Wanneer jouw Banners online staan kun je op verschillende pagina's verschillende versies laten zien. Door de verschillen te splittesten kom je er achter of een van de designs structureel beter werken dan de andere. Dat testen is een onderdeel binnen online marketing dat ook wel conversie optimalisatie genoemd wordt.

  • Een Banner is een middel om jezelf en je bedrijf extra te promoten; of iemand anders de mogelijkheid te geven dat te doen via jouw eigen kanalen. Denk er eens goed over na wat voor mogelijkheden jij nog meer hebt om unieke kansen te creëren voor jezelf en je doelgroep!


Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen