Advertorials Betekenis

Wat zijn Advertorials? [Betekenis en Uitleg voor Online Ondernemers]

Advertorials zijn gesponsorde of betaalde berichten op online en offline mediaplatformen. Deze kun jij gebruiken om jouw autoriteit; jouw social media kanalen en jouw persoonlijke brand te boosten. Maar het allerbelangrijkste is dat jij via Advertorials nieuwe leads in jouw mailinglijst en sales funnel krijgt, waar jij uiteindeljk jouw producten of diensten aan kunt verkopen...

Het voordeel van Online Marketing via Advertorials is dat je altijd data analyse kunt toepassen om te meten wat de resultaten zijn geweest.

Advertorials kunnen bijvoorbeeld promotie artikelen, reclames, tijdschriften, websites of mailinglijsten van partners zijn.

In dit artikel vertel ik je er iets meer over...

Voorbeelden van Advertorials zijn bijvoorbeeld interviews in tijdschriften; e-mail marketing campagnes of social media posts!Meer leren over Online Marketing Strategie als Ondernemer? Bekijk mijn Webshop eens!

Wat is de Betekenis van Advertorials

Advertorials zijn de mogelijkheden die jij als online ondernemer hebt om jouw producten / diensten te promoten via betaalde reclames. Het zou een belangrijk onderdeel van jouw online marketing strategie moeten zijn omdat je al het traffic wat je koopt niet zelf hoeft te bouwen. Dit kost op korte termijn geld, maar kan indien goed ingezet echt zijn vruchten afwerpen en veel tijd en moeite schelen. Het is perfect voor ondernemers met hoge winstmarges (bijvoorbeeld online cursussen / e-learning producten).

Je koopt simpelweg via andermans netwerk / bereik reclame ruimte in en hoopt daar je bedrijf mee te groeien. 

Je ziet deze manier van werken in de volledige zakenwereld terug komen en vooral internet marketing leent zich hier perfect voor omdat alles meetbaar is via online marketing software. Het is een strategie die effectief werkt omdat je op zoek gaat naar de zogenaamde influencers die jouw doelgroep bereiken. Door de meest invloedrijke partners te kiezen die jouw doelgroep bereiken en te betalen voor hun connectie kun jij jouw producten / diensten promoten.

Door dit over tijd te herhalen bij verschillende partners op verschillende platformen hoef jij alleen je eigen producten te bouwen / managen en laat jij de technische productie en promotie aan jouw partners over. Zo kun jij via gezamenlijke acties veel meer impact maken dan alleen, zeker als het waardevol is voor hun doelgroep. 

Door extra aandacht te besteden aan een groep van vaste partners wanneer je een nieuwe actie lanceert geeft dat je de kans om het grootste gedeelte van de markt te bereiken.


Kenmerken van een Advertorial

Een Advertorial moet een unieke, begrijpelijke doelstelling hebben. Door deze helder te communiceren en te richten op een specifieke doelgroep  Iedere Advertorial Campagne zou een set van eigen marketing doelstellingen moeten krijgen. Zo kun je advertorials bijvoorbeeld richten op doelstellingen zoals

  • Merkbekendheid [Sommige tijdschriften / online media platformen worden door honderdduizenden mensen gelezen];

  • Een boost voor jouw Autoriteit [Kijk, ik heb met een artikel in Forbes gestaan!];

  • Leads door E-Mail lijst inschrijvingen / Informatie Aanvragen / Gratis Workshops of Webinars

  • Directe Omzet door Product Aanbiedingen / Kortingsacties

  • Vaak zie je dat Advertorials geschreven worden door het content productie team van de partner waarvan jij het netwerk wilt gebruiken. Toch wil jij de volledige invloed hebben op wat er uiteindelijk gemaakt wordt EN waar bezoekers naartoe worden gestuurd. Beter nog is om samen live content te produceren!

Met een Advertorial kun jij jouw doelgroep flink vergroten en verkopen doen. Erg handig voor online ondernemers!Meer leren over Online Marketing Strategie? Lees je in via kennismaterialen in mijn Webshop!

Voorbeelden van verschillende Advertorials

Advertorials kunnen voorkomen in veel verschillende vormen en maten. En ze kunnen gelanceerd worden op een groot aantal verschillende platformen. Denk aan de onderstaande voorbeelden om een overzicht van de mogelijkheden te krijgen!

  • Interviews in tijdschriften;

  • E-mail marketing campagnes
  • Banners op Websites; Fora of Membership Communities

  • Flyers; Posters of Displays in winkels / op straat / bushokjes

  • Volledig gedigitaliseerde reclames zoals je ziet op gebouwen in grote steden

  • Advertenties op social media platformen zoals Facebook / Linked-In / Instagram / Twitter / Pinterest

  • Het verspreiden van Flyers / Promotionele boodschappen in privé communities

  • Reclames op Tv; Interviews / Spotjes via de Radio / Podcasts of Youtube kanalen van Ondernemers

  • Reclame op Live Evenementen / Online Evenementen (Gastspreken / Fysieke Reclame als sponsor op de website)

Dit is maar een greep van de mogelijkheden die er zijn. Wat het beste bij jouw onderneming past is afhankelijk van jouw doelgroep. Het is belangrijk dat jij vooraf goed onderzoek doet naar jouw doelgroep zodat je op basis van de statistieken 


Strategische Tips voor het lanceren van advertorials

  • Neem de organisatie en planning van jouw campagne in eigen handen en zorg dat de "basics" staan voordat jij begint te oriënteren naar de mogelijkheden. Advertorials werken het beste als jij het doel, de doelgroep en conversie doel / aanbod volledig helder hebt.

  • Maak vooraf een lijst van de platformen waarop jouw doelgroep zit en zoek uit wie de belangrijkste influencers zijn die jouw doelgroep bereiken. Deze wil je gaan volgen, benaderen en warm maken voor een samenwerking in de toekomst. In het begin Betaald, later misschien steeds meer op basis van Performance Marketing / Wederzijdse belangen.

  • Kom altijd iets brengen als ondernemer. Geef bijvoorbeeld gratis boeken, speciale bonussen, gratis try-out producten of minitrainingen weg.

  • Ga niet zomaar akkoord met wat platformen jou aanbieden en probeer altijd voor een performance based approach te gaan, waarbij jij zoveel mogelijk betaald voor het uiteindelijke resultaat wat er uit komt. Denk aan Pay per Click in plaats van Pay per View of een samenwerking via het affiliate marketing verdienmodel.

  • Ga buiten de gebaande paden. Zoek naar groeiende platformen die WEL jouw doelgroep bereiken maar nog geen sterrenstatus hebben. Als je je verdiept in de mogelijkheden van Online Adverteren kun je de online ondernemers / content creators achter bepaalde platformen verleiden tot een samenwerking die goedkoper uitvalt dan professionele platformen.


Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen