Google Search Console Uitleg

Google Search Console Uitleg nodig? Lees dit artikel voor waardevolle inzichten!

In deze Google Search Console Uitleg ga ik in op hoe ik deze zoekmachine optimalisatie tool gebruik en wat jij als online marketeer zelf met Google Search Console kunt bereiken om jouw website beter vindbaar te maken. 

Dit artikel bevat informatie over waarom jij altijd jouw website moet aanmelden; waarom jij Sitemaps moet Indexeren; hoe jij inzicht krijgt tot beschikbare statistieken EN hoe jij daarmee jouw online marketing strategie kunt verbeteren.

Momenteel is dit nog een kort artikel, maar deze zal zo spoedig mogelijk een update krijgen waarin ik een groot aantal functies beschrijf van Google Search Console en ook meer screenshots en video's zal delen!

Ben jij benieuwd naar mijn Google Search Console Uitleg? Lees dan direct dit artikel! 

Google Search Console geeft nuttige informatie over hoe de zoekmachine van Google jouw website rankt. Benieuwd wat je er mee kunt? Lees dan dit artikel!

Wat is Google Search Console? 

Wanneer jij een website bouwt met het doel om gratis gevonden te worden in de zoekmachine van Google, is het super verstandig om je te verdiepen in Google Search Console.

Het is namelijk zo dat de Crawlers van Google zo goed als dagelijks langskomen om jouw website te scannen op fouten en aangepaste / nieuwe pagina's.

Google Search Console is DE gratis tool die Google beschikbaar stelt aan iedereen met een website en geeft nuttige informatie over hoe Google jouw website rankt. 

Met andere woorden: Google laat jou precies zien op welke zoekwoorden bepaalde pagina's gevonden worden en hoe jij deze pagina's kunt verbeteren om NOG meer bereik te krijgen. 

Zo kun jij op termijn alle pagina's op jouw website constant blijven optimaliseren, zodat in de daaropvolgende maanden een nieuwe traffic boost ontstaat! 

Bekijk de onderstaande video waarin een medewerker van Google je een introductie over Google Search Console geeft! 



Google Search Console is de meest betrouwbare zoekmachine optimalisatie tool!

Zoekmachine optimalisatie draait om data; en juist die data is niet altijd even betrouwbaar bij online marketing tools / partners. Tools zoals Ubersuggest of Semrush geven ook data, maar vaak verschillen die van elkaar en daarom is het niet volledig betrouwbaar om uitspraken op basis van deze data te doen. Je kunt het alleen als schatting gebruiken.

Bij Google Search Console weet je tenminste dat het direct van de bron komt; en daar kun je al meer op vertrouwen. En als jij alle relevante data hebt EN op de juiste manier analyseert kun jij jouw website(s) verbeteren zodat Google jou steeds meer verkeer gaat geven. 

Het is dan ook de meest gebruikte, gratis tool die jij direct kunt gebruiken om slimmer, efficiënter en gemotiveerder te worden! Je ziet namelijk steeds meer mogelijke verbeterpunten die jou in de toekomst keihard kunnen laten groeien. 

Het enige nadeel is dat zoekmachine optimalisatie een lange termijn strategie is, waardoor je echte verbeteringen pas in de weken NA jouw aanpassingen terugziet in de statistieken, maar het is een veilig gevoel als jij kunt zeggen dat je alles volgens de regels van Google hebt verwerkt. Dan zal een stijging in Rankings niet lang uitblijven! 


Google Search Console Uitleg [Hoe werkt Google Search Console?]

Wanneer jij jouw website registreert bij Google Search Console, zullen er na verloop van tijd gegevens worden geregistreerd. Dit zal in het begin erg langzaam opbouwen, maar hoe meer content jij schrijft, hoe meer massa jouw website krijgt, dus hoe sterker jouw website ook herkent gaat worden. 

Google Search Console geeft jou de nodige inzichten met de reden dat jij daardoor jouw content beter aan de behoefte van de zoeker (of jouw klant) kunt laten aansluiten. Het is dus een tool die ze bieden voor jouw eigen bestwil. Ze doen dit door dagelijks een overzicht te tonen en maandelijks een overzicht te tonen. 

Uiteindelijk kun jij zoals in de onderstaande afbeelding te zien is een groot aantal verschillende "criteria" testen en analyseren waardoor jij beter kunt ranken in Google!

Google Search Console geeft nuttige informatie over hoe de zoekmachine van Google jouw website rankt. Benieuwd wat je er mee kunt? Lees dan dit artikel!Zo ziet Google Search Console er uit. Links zie je het menu; rechts de data die het verzamelt! 


De belangrijkste Gegevens die Google Search Console laat zien

  • Welke Pagina's zijn momenteel geïndexeerd? OFTEWEL geregistreerd in de pagina index van Google?
  • Welke Pagina's zijn momenteel NIET geïndexeerd? En met welke reden kan dat te maken hebben? Zitten er soms fouten in bepaalde pagina's?
  • Op welke zoektermen worden jouw pagina's vertoond in de zoekmachine? (inclusief aantallen)
  • Vanuit welke landen EN welke apparaten (telefoon / ipad / desktop) zoeken mensen in Google naar jouw website en pagina's? 

Als online marketeer ben jij jezelf haast verplicht om je te specialiseren in Google Search Console. Je doet jezelf tekort als je niet de moeite doet om al deze waardevolle informatie wekelijks (of dagelijks) te checken en het voelt (voor mij tenminste) iedere keer als een overwinning als jij met jouw website vertoningen en kliks weer door een nieuw record heen schiet!

Momenteel is dit artikel over Google Search Console nog niet volledig klaar voor de lancering. Deze zal zo spoedig mogelijk worden aangevuld met een bredere uitleg over deze gratis tool van Google. Wil jij meer uitleg over Google Search Console? Bekijk dan deze ultieme Google Search Console Gids van een collega marketeer!

Binnenkort zal hier een uitgebreide beschrijving komen over wat je allemaal met Google Search Console kunt! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn categorie over Online Marketing Tools

Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter!

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down