Doelgroep Bepalen

Jouw Doelgroep Bepalen | Doelgroep Analyse & Planning Uitleg voor Ondernemers

Met voorbedachte rade jouw ideale Doelgroep Bepalen geeft jouw bedrijf een kans om ECHT verschil te maken in de markt en een sterke marktpositie te differentiëren ten opzichte van jouw concurrentie. In dit artikel leg ik uit waarom dat zo belangrijk is; waarom je altijd moet focussen op marktonderzoek doen om meer over jouw klanten te weten te komen!

Want als je meer over je klanten weet, weet je ook hoe je meer voor jouw klanten kunt betekenen. Bijvoorbeeld via een doelgroep Analyse krijg je inzicht in de behoeften van jouw doelgroep, waardoor jij als online ondernemer steeds beter kunt richten op lange termijn relaties en succes.

Zo kun jij jouw doelgroep in kaart brengen en zorgen dat jij volledig voorbereid aan jouw ondernemersavontuur kunt beginnen. Een avontuur dat zo specifiek mogelijk afgebakend moet worden om uiteindelijk ook echt producten aan klanten te kunnen verkopen. Sterke positionering richting een specifieke doelgroep zal jouw situatie als online ondernemer vele makkelijker maken omdat je minder hoeft te focussen op een te brede online marketing strategie...

Benieuwd hoe het werkt? Lees dan vooral verder!

Een Doelgroep Bepalen geeft jouw bedrijf een kans om ECHT verschil te maken en te differentiëren vanaf jouw concurrentie. In dit artikel leg ik uit waarom dat zo belangrijk is!Meer leren over Online Marketing Strategie? Bekijk mijn Webshop eens!

Wat en Waarom wil jij een specifieke Doelgroep Bepalen? 

Als je via het internet wilt werken doe je er verstandig aan om te investeren in de juiste online marketing strategie en online marketing tools om veel mensen te kunnen helpen.

Want er is niks krachtiger dan levensveranderende doelen bereiken voor een groep klanten van jouw onderneming en het is via het internet ook mogelijk om dit gedeeltelijk te automatiseren via Geautomatiseerde Marketing. Maar om in de praktijk ook daadwerkelijk relevante en herkenbare doelen te stellen moet jij richten op een homogene doelgroep; oftewel een doelgroep die precies past bij wat jij aanbiedt. 

Sterker nog: Je kunt dit omdraaien. Je kunt vanuit de behoeften van een specifieke doelgroep kijken naar de markt en aanbieden waarmee de meeste klanten geholpen zijn. Want het is veel makkelijker en schaalbaarder om een gestandaardiseerd aanbod te verkopen aan veel klanten; dan om veel verschillende klanten te helpen met een niet gestandaardiseerd aanbod. 


Hoe kun jij jouw specifieke doelgroep bepalen?

Zorg dat de doelgroep die jij aanspreekt in een niet zo concurrerende markt zit en creëer via de lean methode een specifiek aanbod dat bij hun behoeften aansluit. Je moet hiervoor marktonderzoek doen en echt in contact komen met jouw toekomstige klanten. Uiteraard moet jij in contact komen met de juiste mensen om achter een aantal gegevens te komen...

  • Met welk Probleem lopen mensen rond? Oftewel welke Pijnpunten hebben ze?

  • Hoe belangrijk zijn deze pijnpunten / problemen voor jouw klant?

  • Wat is de precieze reden dat ze het opgelost willen hebben?

  • Waarom zijn ze (tot dusver) niet in staat om het zelf op te lossen?

  • Wat is het beschikbare budget dat ze uit willen geven aan een samenwerking?

  • Hoe ziet een perfecte oplossing er voor hen uit en wat moet het opleveren?

Waar moet je rekening mee houden als je een doelgroep gaat bepalen?

Je moet ze als online ondernemer een kans geven om een psychologische reis te starten die ze ZELF beleven en dat kunnen leads of klanten alleen ervaren als jij dat proces op de juiste manier voor ze opzet. Want JIJ  bent de leider en moet er voor gaan zorgen dat jouw doelgroep gaat geloven in het hogere doel EN dat ze jou zien als de juiste persoon die hen inspireert om het einddoel te bereiken.

Dat maakt het Bepalen van een juiste doelgroep tot een cruciale bouwsteen in jouw bedrijf. Het is namelijk letterlijk de bouwsteen die omzet en winst oplevert. Daarom moet jij zorgen dat je bij alles wat je doet afvraagt of het nuttig is voor je doelgroep. Denk aan Social Media Content; Een keuze maken voor promotie kanalen met Organisch Bereik; specifieke Producten maken en uitgeven; E Learning Maken etc.  

Een doelgroep is simpelweg het segment van klanten waarop jij de producten of diensten van jouw online onderneming richt. Het helpen en inspireren van jouw klanten is jouw bestaansrecht, dus om kansen in de markt en jouw niche bloot te leggen moet jij veel investeren in netwerken en Marktonderzoek Doen.

Onlangs schreef ik ook een artikel over het doen van klanten onderzoek en het maken van de bijbehorende Customer Persona Avatars voor jouw bedrijf. Dat is een mooie aanvulling voor dit artikel!

Een doelgroep Bepalen via een Analyse geeft inzicht in de behoeften van jouw doelgroep, waardoor jij steeds beter kunt richten op lange termijn relaties en succes.De Grootste Kans op Internet is in mijn optiek het bouwen en verkopen van een gestandaardiseerd aanbod aan een grote doelgroep.

Waarom is een Doelgroep Bepalen zo belangrijk voor jouw online onderneming?

  • Richten op Iedereen is Richten op Niemand en zal daardoor ook vrijwel niemand aanspreken;

  • Je kunt een merk en een bepaalde boodschap creëren waarmee je herkenbaar genoeg bent om jouw klant te overtuigen en bereiken;

  • Je moet weten WAAR; WANNEER en HOE jij jouw doelgroep kunt bereiken via externe media kanalen en marketing methoden;

  • Je moet je content op een nuttige manier positioneren en er achter komen of ze koopintentie of zoekintentie hebben;

  • Je kunt er achter komen wat hun precieze pijnpunten of verbeterpunten zijn;

  • Vanuit het bovenstaande kun jij ook specifieke dingen in jouw bedrijf en aanbod toevoegen om die specifieke doelgroep te helpen;

Uiteindelijk kun jij een specifiek aanbod voor jouw gekozen doelgroep maken dat eigenlijk voor niemand anders interessant is. Als dat gelukt is ben jij de autoriteit in jouw gekozen markt en zul je zien dat mensen binnen jouw doelgroep de neiging hebben om deel te nemen wanneer alles draait! Puur omdat ze het gevoel hebben dat dit precies bij hun behoeften aansluit en ook toegang geeft tot een relevant netwerk.

Een Doelgroep Bepalen geeft jouw bedrijf een kans om ECHT verschil te maken en te differentiëren vanaf jouw concurrentie. In dit artikel leg ik uit waarom dat zo belangrijk is!

Wat zijn Voorbeelden van specifieke Doelgroepen?

  • Hoog opgeleide Vrouwen tussen de 21 en 25 die van dansen houden;

  • Huisvrouwen met kinderen die meer willen leren over het starten van een eigen blog;

  • Jongeren tussen 15 en 18 die meer willen leren over online gamen en hun skills willen verbeteren;

  • Huisartsen in Noord Brabant die het lastig vinden om nieuwe klanten voor hun praktijk te bereiken;

  • Advocaten die Ondernemers bijstaan met afgekeurde vergunningen;

  • Studenten die gestopt zijn met hun opleiding en een online bedrijf willen starten via het affiliate marketing verdienmodel;

Heel veel succes met jouw groeiproces! Hopelijk kun jij aan de hand van dit artikel een sterke doelgroep voor jouw bedrijf bepalen. Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen