Wat is een Podcast

Wat is een Podcast? [Betekenis; Uitleg & Starten als Ondernemer!]

In een van de beste online marketing boeken die ik ooit gelezen heb las ik over podcasts. Dit waren social media kanalen met een groot voordeel binnen de doelgroep. Podcasts zouden niet alleen hoog opgeleide mensen aantrokken die niet schuw zijn om geld te besteden, maar als online ondernemer zou ook de band met een podcast luisteraar veel sterker zijn dan op elk ander online marketing platform mogelijk. 

Maar Wat is een podcast? En waarom zou jij een podcast starten als online ondernemer? (behalve wat hierboven al staat)

Wat zijn de beste podcast platformen? En waar moet jij absoluut rekening mee houden als je een podcast wilt lanceren? 

Ik leg het je uit in dit artikel! Dan kun jij daarna voor jezelf invullen of je podcasts in wilt gaan zetten in jouw eigen online marketing strategie!

Wat is een podcast? En waarom zou jij een podcast starten als online ondernemer? Ik leg het je uit in dit artikel!Ben jij van plan een podcast te starten? Bekijk de Kennismaterialen in mijn Webshop eens!

Wat is een Podcast? [Betekenis & Uitleg]

Een van de meest consistente en waardevolle media kanalen voor een sneeuwbal effect aan traffic zijn podcasts. Podcasts zijn goed want mensen zijn meestal met iets bezig terwijl ze naar je luisteren en je hebt hun volledige aandacht. Vaak hebben ze oordoppen in en willen volledig gefocust blijven op jouw content. Podcasts zijn super converterend en het is ook bewezen dat mensen die Podcasts luisteren een hoger netto inkomen hebben en hoger opgeleid zijn.


Het is over het algemeen een heel ander, ambitieuzer publiek dan het publiek dat doelloos door hun social media kanalen aan het scrollen is. 


Het publiceren van een podcast is veel simpeler dan eigenlijk elk ander platform zoals Youtube, Pinterest, Facebook, Instagram of de Zoekmachine van Google / Bing. Je moet simpelweg kiezen wat voor podcast je wilt doen en daar mee beginnen te bouwen.

In principe is de manier van publiceren hetzelfde als via andere social media marketing kanalen. Je wilt voor de lange termijn waardevolle content gaan publiceren en de juiste mensen bereiken. Als je af en toe benoemt dat er een bepaalde volgorde in jouw podcast zit gaan trouwe bezoekers vervolgens na een aantal afleveringen terug naar het begin om alles te binge-watchen. Dat zorgt ervoor dat elke podcast de potentie heeft om nieuwe volgers op te bouwen en om tegelijkertijd ook meer mensen in jouw uitzendingen uit het verleden te duwen.

In de praktijk zie je dat online ondernemers / content creators in verschillende vormen werken...

  • In je eentje (alleen) een Podcast Maken

  • Met Partners / Gasten een Podcast Maken

  • Je kunt ook een strategie maken waarin je juist samenwerkt met anderen die een Podcast runnen (als advertorials)

Het maakt niet zoveel uit welke je kiest als je dat maar consistent blijft lanceren. Hierbij is het belangrijk dat je steeds dezelfde dag en tijd promoot en publiceert; en daar op jouw andere kanalen / mailinglijst promotie voor maakt!

Door creatief te zijn met call to actions kun jij jouw luisteraars verleiden om zich in te schrijven voor jouw email marketing funnel of nieuwsbrief. Durf ook gratis producten of strategische sessies weg te geven aan jouw luisteraars OF juist de luisteraars van de partner waarmee jij samenwerkt... Een sociale aanpak helpt je snel groeien!

Wat is een podcast? En waarom zou jij een podcast starten als online ondernemer? Ik leg het je uit in dit artikel!

Hoe groei je een podcast op Google of Apple?

Podcasts zijn harder te groeien dan andere platformen, maar leveren op lange termijn veel grotere kansen op. Net zoals Youtube gaan mensen bingen en ben jij levenslang vindbaar. Wanneer jij een podcast aan het bouwen bent moet je er rekening mee houden dat de belangrijkste focus van het algoritme op het bereiken van nieuwe volgers ligt. Hoe meer en hoe sneller jij nieuwe volgers krijgt, hoe hoger jouw podcast in de top lijsten komt te staan. Daarom wil je tijdens elke podcast iets speciaals doen om meer volgers te krijgen (winacties / contests etc).

De andere twee factoren zijn het aantal downloads en het aantal reacties dat je krijgt, maar deze zijn meestal indirect verbonden aan het vinden van nieuwe volgers. Ze wegen niet alleen minder zwaar, maar gaan ook natuurlijker.


Via een Podcast Samenwerken met anderen

Vanwege het feit dat podcasts moeilijker op het platform zelf te promoten zijn is groei lastiger. En veel mensen hebben maar enkele favoriete podcasts die ze luisteren, want deze duren vaak lang en worden met een reden geluisterd. Mensen worden vaak op een podcast gewezen door een vriend of via een forum / website / facebook groep en de meesten gaan niet actief op zoek naar andere podcasts zonder hulp. Daarom moet je ook bij dit kanaal hard je best doen om zelf actie te ondernemen en samenwerkingen met andere content creators en entrepreneurs te doen.

Bij Podcast Platformen kunt doorklikken naar de categorieën en ziet dan een overzicht van de 200 meest populaire podcasts op dat gebied. Hier kun je een selectie uit gaan maken. Houd er altijd rekening mee dat populariteit niet altijd wil zeggen dat ze ook de beste partners zijn! Aangezien de belangrijkste graadmeter de groei van het kanaal is kan dat soms een vertekenend beeld geven. Soms zijn er ook partners te vinden die weinig GROEI in hun subscribers hebben, maar wel een grote bestaande fanbase hebben; super goed scoren op bepaalde zoekwoorden of uitblinken in hun content. Daarom wil je ook altijd onderzoek doen naar zoekwoorden!

Het werkt overal hetzelfde! Jij wilt in gesprek komen met een host en hem/haar vragen of je in de show mag komen. Uiteindelijk zal de host vragen of jij zelf ergens te vinden bent en jij vertelt dan dat je een nieuwe podcast hebt gelanceerd die twee keer per week te beluisteren is via de Apple Bibliotheek; OF dat ze meer informatie vinden via je Wordpress / Phoenix website.

Je zult zien dat je hier snel door gaat groeien als je jezelf als een expert positioneert en zorgt dat je samenwerkingen krijgt met de mensen die JOUW DOELGROEP bereiken. En vergeet niet om ook iets terug te geven waardoor je een Win-Win situatie kunt bouwen.


Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen