Algoritme Instagram

Hoe bespeel je het social media algoritme? [Instagram / Facebook / Youtube / Linked-In / Google]

Social Media Platformen spelen voor particulieren en bedrijven een belangrijke rol in hun leven. Er valt geld mee te verdienen als je het op de juiste manier aanpakt, dus vragen veel mensen zich af hoe ze deze platformen zo effectief mogelijk kunnen inzetten. En EEN van de manieren waarop je dit doet is door jezelf aan te passen naar de wensen van het algoritme...

Het bestuderen van een Social Media algoritme is cruciaal wanneer jij jouw online voetprint snel en effectief wilt groeien. Toch blijkt het verslaan van een social media algoritme op platformen zoals Facebook; Youtube; Tiktok of Instagram een lastige opgave voor online marketeers. Dit komt omdat er een groot aantal verschillende platforms zijn die allen hun eigen kernpunten hebben...

Dus... Wat zijn social media algoritmes? En hoe kun je ze naar jouw eigen hand zetten om succesvoller te worden via internet? 

In dit artikel vertel ik je hier meer over!

In deze algoritme social media uitleg vertel ik je meer over hoe algoritmes voor meer bezoekers naar jouw producten kunnen zorgen...Wil jij Meer leren over Social Media Algoritmes en Ondernemen? Bekijk mijn Webshop eens!

Wat is een Social Media Algoritme?

Als jij als online ondernemer / content creator wilt groeien op sociale media moet je rekening houden met de technische invloed van "het Algoritme". Aangezien jouw hele bedrijf draait op een netwerk van externe platformen is het aan jou de taak om een keuze te maken voor een platform naar keuze. En de keuze die jij maakt, heeft invloed op de strategie die jij moet gaan voeren... 

Als jij RESULTAAT WILT BEHALEN via gratis media platformen zoals Instagram; Pinterest; Youtube of Facebook zul jij er alles aan moeten doen om te begrijpen waar het op dat platform om draait; EN moeten modelleren wat bij anderen werkt...

Aangezien elk platform een eigen doel; een eigen doelgroep; en een eigen manier van content publiceren heeft, zou het naïef zijn om te denken dat jij zomaar wat kunt gaan plaatsen en veel bezoekers krijgt... Zo werkt het meestal niet!

Wat BETER werkt; is uitzoeken wat het platform voor haar gebruikers (consumenten) wil bereiken en als content creator zo goed mogelijk helpen om dat doel te bereiken. Daar gaan ze je uiteindelijk voor belonen met gratis bezoekers, die jij om kunt zetten in klanten.

Social Media Bedrijven zoals Google; Linked-In; Instagram; Pinterest; Facebook en Youtube zijn “cash machines” die het management en aandeelhouders tevreden willen stellen op termijn. Om dat te bereiken offeren ze kleine ondernemers na de adoptiefase op om beter te voldoen aan de wensen en behoeften van de miljoenenbedrijven die meer budget hebben en minder werk opleveren. 

Uit de geschiedenis is gebleken dat deze platformen van de ene op de andere dag hun regels kunnen veranderen en een klap kunnen uitdelen aan de ondernemers die op dat moment “succesvol zijn” in wat ze organisch of in ruil voor betalingen op het platform doen. Het organische bereik kan dan drastisch slechter worden of de kosten van advertenties kunnen flink toenemen.


En jij als online marketeer bent verantwoordelijk om hier een oplossing voor te vinden!


In de geschiedenis van de bestaande platformen waren constant problemen in het groeiproces die genoemd worden als "veranderingen in het Algoritme". Terwijl deze platform door bepaalde groeifasen heen gingen moest het management keuzes maken voor verandering van strategie; gebruikers / doelgroepen en technische ontwikkelingen.


In de praktijk zag dat er meestal als volgt uit! 

  1. Klein Starten met 0 gebruikers en 0 adverteerders. Mensen zien de waarde nog niet in...
     
  2. Gratis of voor lage Prijzen kunnen kleine ondernemers groeien met behulp van het platform;

  3. Steeds meer bezoekers en adverteerders vinden het platform, waardoor advertentie prijzen stijgen;

  4. Opeens bereiken ze de grote massa van adverterende ondernemers en hebben ze genoeg keuze;

  5. Dan volgt de Sell-Out Fase, waarbij door het bedrijf en aandeelhouders voor het grote geld gekozen wordt; 


Je kunt je voorstellen dat jij als social media ondernemer de pineut bent als er grote veranderingen optreden; en daarom moet je altijd scherp blijven op de ontwikkelingen in het platform dat jij gebruikt om jouw bedrijf te promoten. Zie jezelf als een "gast" op het platform en probeer zo weinig mogelijk afhankelijk te zijn.

Hieronder ga ik je uitleggen hoe je dat het beste kunt doen!


Hoe Werkt een Social Media Algoritme?

Social Media Platformen willen hun bezoeker zo lang mogelijk op het platform houden, zodat ze zo veel mogelijk betaalde advertenties kunnen laten zien. Daarom doen ze data analyse waarin ze analyseren hoe gebruikers het platform het liefst gebruiken. Het Social Media Algoritme is de filter die slechte content negeert en goede content promoot richting de gebruikers. 

Bij de Zoekmachine van Google, waarin voornamelijk informatieve artikelen geplaatst worden, zijn meer dan 200 factoren bekend die belangrijk zijn voor het algoritme. Hier moet jij als content creator zo veel mogelijk rekening mee proberen te houden wanneer je jouw strategie aan het plannen bent. 

Op deze manier heeft elk social media platform een eigen algoritme en hierdoor stijgt het gebruiksgemak en persoonlijke nut voor de eindgebruiker. Daarmee verhogen ze de kans dat mensen een goede ervaring hebben op het platform en er meer tijd op door gaan brengen. 

Het voordeel van Algoritmes zijn dat het ze niet uitmaakt WIE bepaalde content maakt, zo lang je de content maar op de gewenste manier maakt zijn ze te beïnvloeden. Er zijn allerlei mogelijkheden om jouw traffic te verhogen, maar het is aan te raden om het op de normale (legale) manier te doen. Want sommige straffen zijn niet meer ongedaan te maken...


Hoe kun jij een Social Media Algoritme beïnvloeden?

Jij zult voor lange termijn jouw weg moeten gaan vinden op een platform naar keuze en je best moeten doen om content van hoge kwaliteit te plaatsen. Om je content aan te passen aan de wensen van het platform en de eindgebruiker die jij wilt bereiken moet jij je verdiepen in alle mogelijke technische tactieken die het platform te bieden heeft. 

Focus op de manier van werken die het platform extra promoot en bestudeer + modelleer het gedrag van andere ondernemers die het goed doen. De reden dat ze veel bezoekers; likes; shares en fans krijgen komt omdat ze het algoritme op de juiste manier bespelen! En dat is iets waar jij veel van kunt leren.

Dus zorg altijd voor interactie met collega ondernemers EN jouw eindklant als extra bonus. En besef dat je content aan het maken bent om een specifieke doelgroep te helpen, niet om een machine tevreden te stellen. Het draait om Engagement Rate in plaats van "gezien worden". Sociale media zijn er om te connecten en dat is het belangrijkste waarin jij moet voorzien, vergeet dat niet...

Een social media algoritme zorgt ervoor dat slimme marketeers veel geld kunnen verdienen met marketing via social media platformen!

Voorbeelden van Social Media Kanalen met een Algoritme

  • Het Algoritme van Facebook;

  • Het Algoritme van Tiktok;

  • Het Algoritme van Linked-In;

  • Het Algoritme van Instagram; [ Lees ook mijn artikel: Hoe Werkt Instagram ]

  • Het Algoritme van Youtube;

  • Het Algoritme van Google;


Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Strategie Categorie. Wil jij meer leren over belangrijke online marketing Begrippen en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen