Marktonderzoek Doen

Marktonderzoek Doen [Wat; Waarom en voor Wie?]

Marktonderzoek doen is aan te raden wanneer je een nieuw idee of bedrijf wilt lanceren, voor Entrepreneurs; bedrijven of particulieren. Je onderzoekt bij een relevante, vooraf gekozen doelgroep hoe je het idee kunt positioneren om waarde aan de markt toe te voegen en je te onderscheiden van anderen. Hierdoor komt de Waardepropositie beter tot zijn recht.

Je kunt marktonderzoek doen voor elk nieuw plan of idee dat jij wilt starten, maar ook voor bestaande ideeën die geoptimaliseerd moeten worden om beter op de wensen van de doelgroep aan te sluiten. Zo kun je bijvoorbeeld marktonderzoek doen voor goede doelen, bedrijven, sociale initiatieven, maar ook simpelweg om nieuwe unique selling points; nieuwe verdienmodellen; en nieuwe ondernemers te vinden voor acquisitie of om mee te netwerken.

Hoewel Marktonderzoek Doen niet altijd serieus genomen word door bedrijven is de belangrijke functie van marktonderzoek in het internationale scholingssysteem . In het grootste gedeelte van de internationale bachelor opleidingen moeten studenten op een gegeven moment een marktonderzoek uitvoeren. Hierbij leiden de resultaten van een marktonderzoek tot een scriptie (onderzoeksplan) en een advies voor een fictief of bestaand bedrijf. 

Vaak beschrijven de mensen de uitkomst van een marktonderzoek in een marktonderzoeksrapport / scriptie.

Marktonderzoek doen kan wanneer je een nieuw idee of bedrijf wilt lanceren. Je onderzoekt hoe je waarde aan de markt toe kunt voegen.Wil jij Meer Leren over Online Positioneren; Marktonderzoek Doen en Ondernemen via Internet? Bekijk mijn Webshop!

Wat is Marktonderzoek Doen?

Wanneer jij Marktonderzoek gaat doen moet je er rekening mee houden dat je altijd moet waken voor de betrouwbaarheid en toetsbaarheid van jouw resultaten. Een onderzoek moet namelijk altijd generaliseerbaar zijn doordat jij de juiste steekproef en onderzoeksmethoden hebt gebruikt. In de wereld van onderzoek zeggen ze altijd dat de onderzoeksresultaten bij iedere (goede) onderzoeker hetzelfde moeten zijn en op basis van feiten gedaan moeten worden, niet op basis van meningen of persoonlijke ervaringen. Gegevens moeten 100% onafhankelijk en eerlijk zijn.

De Hoofdstromingen in Onderzoek zijn Kwalitatief en Kwantitatief Onderzoek. Bij Kwalitatief onderzoek bouw jij een betrouwbaar onderzoeksresultaat op basis van niet cijfermatige gegevens zoals interviews, terwijl jij er bij Kwantitatief onderzoek juist wel harde cijfers en bewijzen bij pakt om jouw statement te maken.

Marktonderzoek verloopt in verschillende fasen. In het boek "Wat is Onderzoek" van Nel Verhoeven leren ze dat marktonderzoek centraal zou moeten staan in de gehele looptijd van een organisatie. Dat wil zeggen: Een bedrijf zou constant bezig moeten zijn met onderzoeken of ze haar klanten op de juiste manier helpt OF wellicht ergens iets zou kunnen verbeteren / veranderen. Door met de doelgroep in gesprek te blijven ontstaat een belangrijk draagkracht en "promotie middel" voor het uiteindelijke resultaat...

IN de praktijk bestaat onderzoek uit deze fasen;

  • Ontwerpfase;

  • Verzamelfase;

  • Analysefase;

  • Evaluatiefase;

Deze Cyclus kan constant herhaald blijven worden om dieper in de markt te komen...

Het Wat Is Marktonderzoek handboek van Nel Verhoeven stond centraal in mijn commerciële economie studie. Dit is een dikke aanrader als je meer wilt leren over marktonderzoek!Meer Leren over Marktonderzoek Doen? Overweeg het bovenstaande Studieboek te bestellen!

Het "Wat Is Marktonderzoek" handboek van Nel Verhoeven stond centraal in mijn commerciële economie studie. Dit is een dikke aanrader als je meer wilt leren over marktonderzoek! Je klikt via deze link direct door naar de verkooppagina op bol.com!

Onderzoeksplan Voorbeeld 

Als jij een waardevol Markt Onderzoeksplan wil maken zou dat (tenminste) de onderstaande onderdelen moeten bevatten...

  • Wat is mijn Onderzoeksopzet?;

  • Welke Onderzoeksmethoden pas ik toe?;

  • Hoe kan ik een goede Probleemstelling Formuleren?;

  • Wat is een haalbaar SMART Geformuleerd Tijdspad?;

  • Hoe kan ik informatie zoeken over het onderwerp EN welke bronnen zijn betrouwbaar?;

  • Hoe verzamel ik gegevens EN hoe toets ik deze op bruikbaarheid?;

  • Hoe Analyseer ik mijn onderzoeksgegevens?;

  • Hoe kan ik goede conclusies trekken op basis van de vooraf gestelde Onderzoeksvraag?;

  • Hoe kan ik de resultaten van het onderzoek op een sterke manier presenteren?; 


Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen