Wat is een Trend?
Als online ondernemer of content creator is het altijd belangrijk om nieuwe kansen te spotten binnen jouw vakgebied en de projecten waaraan jij werkt. Het spotten van een nieuwe trend kan voor jou en je bedrijf veel veranderen. Want als jij een trend op tijd kunt herkennen en snel de juiste acties neemt kan dat in het bedrijfsleven voor mooie kansen zorgen.
Maar Wat is een Trend? Hoe Herken je Trends? En waarom is het belangrijk om op de juiste manier actie te ondernemen?
In dit artikel leg ik het je uit!
Wat is een Trend?
Een trend is een langdurige blijvende verandering / ontwikkeling in je markt / vakgebied. Dat kan een simpele verandering zijn waar de meeste mensen niet zo veel van merken, maar kan een markt ook volledig op z'n kop zetten...
Een trend kan er voor zorgen dat bedrijven (te) veel risico nemen en fouten maken, maar ook dat bedrijven die niet met de tijd mee gaan hun bestaansrecht verliezen en failliet gaan.
Een feit is dat echte trends niet van de ene op de andere dag aan komen waaien en vaak moeilijk te herkennen zijn. En naast Trends zijn er ook Hypes of Rages, die in het begin veel aandacht krijgen maar vervolgens uitdoven. Een foute investering hierin kan Desastreus uitpakken voor jou en jouw bedrijf...
Voorbeelden van Trends
Er zijn een groot aantal verschillende voorbeelden van trends te noemen en in de huidige technologische wereld spelen snelle en slimme innovaties een belangrijke rol om een waarde propositie te bouwen ten opzichte van concurrentie. Daarom is het soms moeilijk om alle ontwikkelingen te blijven volgen.
De onderstaande Trends hebben de internationale zakenwereld verandert...
- Verduurzaming / Duurzaamheid in Business;
- Het handelen in Crypto-Currencies / Blockchain Technologie. Zou het (zoals experts zeggen) echt zo zijn dat we over een aantal jaren geen geld meer hoeven te stallen bij fysieke banken?
- De opkomst van het internet en sociale media Platformen veranderde veel industrieën die tientallen jaren bestonden volledig. Denk aan bedrijven als Uber; Netflix; Couchsurfing; AirBNB en Amazon! Allemaal maakten ze het een bestaande markt moeilijk door via het internet te concurreren.
- Remote Werken / Locatie Onafhankelijk Leven / Digital Nomad Lifestyle;
Hoe Spot je een Trend?
Je hoeft geen Trendwatcher te zijn om Trends te spotten en de juiste keuzes te maken. Maar je moet wel sterk betrokken zijn met de huidige ontwikkelingen in je branche; je missie en visie kennen en heldere doelen hebben voor jouw bedrijf / online marketing strategie. Hierbij hoort constant Marktonderzoek Doen naar waar de verschillende stakeholders van jouw bedrijf mee bezig zijn.
Met online marketing tools als Google Trends en Ubersuggest kun jij ontwikkelingen vanuit de zoekmachine van Google volgen en er bestaan ook social media platformen zoals Linked-In en Twitter waarmee jij makkelijk op de hoogte blijft van wat er speelt in de samenleving.
Veel mensen zeggen dat een trend minimaal een jaar moet duren en ook een grote ontwikkeling / innovatie in gang moet zetten die op lange termijn niet terug te draaien is.
Dit is gevaarlijk, want de meeste bedrijven hebben niet de mankracht en financiële middelen om de volledige bedrijfsvoering aan te passen naar elke verandering in de markt. Veranderingen kosten tijd en geld!
Daarom moet je hier altijd helder overwogen, geïnformeerde keuzes in maken met oog op de lange termijn toekomst (5 > 10 jaar). Want voor je het weet heb je te maken met een Rage of een Hype en blijkt een ontwikkeling net zo snel weer te gaan liggen als dat die is opgekomen.
Wat zijn de kenmerken van een Trend?
Trends kunnen vele vormen en maten aannemen. Een trend kan een nieuw soort bh's zijn waardoor vrouwen met grote borsten geen last meer van hun rug krijgen, maar ook een volledige vergroening van brandstof waaraan alle internationale vliegtuigen moeten voldoen om te mogen blijven vliegen.
Het makkelijkste is om naar het DESTEP Marketingmodel te kijken. Hiermee breng je de Macro Omgeving van een bedrijf in kaart (externe factoren)
Je kunt je afvragen wat voor ontwikkelingen er plaats vinden binnen de industrie / markt waarin jij handelt op gebied van de onderstaande Factoren.
- Demografische Factoren (Zijn er veranderingen gaande binnen de nationale / internationale bevolking?)
- Economische Factoren (Zijn er veranderingen gaande binnen de Economie?);
- Sociaal Culturele en Maatschappelijke Factoren (Zijn er veranderingen gaande binnen de maatschappij?);
- Technologische Factoren (Zijn er veranderingen gaande binnen de technologie?);
- Ecologische Factoren (Zijn er ontwikkelingen gaande in de directe fysieke omgeving?);
- Politieke & Juridische Factoren (Zijn er ontwikkelingen gaande binnen de overheid en regelgeving?);
Je hoeft niet alle ontwikkelingen in de gaten te houden die niet belangrijk voor je zijn en je hoeft er ook niet allerlei innovaties voor te doen. Een goede oplossing is om de belangrijkste voorlopers van concurrenten in binnen en buitenland in de gaten te houden. Nemen zij actie door te investeren in nieuwe ontwikkelingen? Dan is het iets waar jij tenminste onderzoek naar zou moeten doen...
Wanneer je naar trends kijkt zijn er verschillende levels waar jij rekening mee moet houden. Deze levels worden gecategoriseerd op basis van de tijdsduur waarin ze zich ontwikkelen en groeien. Hierbij gaan in veel gevallen veel media aandacht en investeringen gepaard..
- Micro-Trends (Duren 1 tot 5 jaar)
- Maxi-Trends (Duren 5 tot 10 jaar)
- Mega-Trends (Duren langer dan 10 jaar)
Nogmaals... Trends zijn blijvende veranderingen... Je hoeft niet de eerste te zijn die er in mee gaat, maar je wilt er ook zeker niet de laatste in zijn! Houd dus ten alle tijden je ogen open over wat er in de markt gebeurt. Als je op tijd reageert kun jij bij de eerste investeerders in jouw vakgebied horen en met partners samenwerken die in enkele jaren grote resultaten nastreven...
Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter!
Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!
Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf!