Koopintentie

Zoekintentie / Koopintentie / Verkoopintentie [Uitleg en Verschillen]

Het verschil tussen zoekintentie en koopintentie is een van de belangrijkste factoren die bepalen of een potentiële klant iets koopt bij jouw online bedrijf of niet. In dit artikel ga ik uitleggen waarom je hier als online ondernemer / Content Creator VOORDAT je content gaat produceren rekening mee moet houden.

Want als je dit niet doet kan het voor grote teleurstelling zorgen.

En deze teleurstelling zit in dit geval in duizenden bezoekers per maand op jouw website in ruil voor 0 leads op jouw e-mail lijst en een omzet en winst van 0 euro. Of in ieder geval een bedrag waar jij als online ondernemer niet van kunt leven, doordat de verkopen die jij doet gelukstreffers of toevallige aankopen zijn.

Maar gelukkig bestaan er methoden waarmee jij mensen kunt targeten die in verschillende behoeften levels en fasen van het aankoopproces bevinden. En door jouw online marketing strategie te veranderen en de juiste online marketing tools te gebruiken kun jij hier zelf een groot verschil in maken.

Ben jij Klaar om te leren waarin het strategische verschil tussen deze belangrijke termen zit?

Zoekintentie en koopintentie zijn een van de belangrijkste factoren die bepalen of een potentiële klant iets koopt bij jouw online bedrijf.Meer leren over online marketing strategie? Bekijk mijn Webshop eens!

Wat is Intentie? [Betekenis / Definitie]

Voordat we naar Koopintentie en Zoekintentie gaan kijken wil ik eerst de betekenis / definitie van het basisbegrip intentie uitleggen...

Intentie kan het beste beschreven worden als het doel dat jouw bezoeker wil bereiken met een bepaalde actie, wat in dit artikel neerkomt op een zoekopdracht intypen in de zoekmachine van Google. Jij moet voordat je content gaat produceren en positioneren al weten vanuit welke motivatie de lezer van jouw artikel op zoek ging, want jij bent degene die antwoord moet geven op die bepaalde behoefte.

Sterker nog: jij hebt vanaf het begin een doel gehad om jouw bezoeker via producten of diensten te helpen met zijn behoeften, dan moet je ook de verschillende mogelijkheden rondom die behoeften naar voren brengen en een optimale positionering bouwen.

Intentie kan twee verschillende vormen aannemen...

  • Jouw bezoeker heeft wel de intentie om [bepaalde actie / conversie uit te voeren]

  • Jouw bezoeker heeft niet de intentie om [bepaalde actie / conversie uit te voeren]

En onder die twee verschillende intenties / acties kunnen we drie categorieën plaatsen.

  • Koopintentie [Iemand is op zoek naar een product / dienst]

  • Zoekintentie [Iemand is op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp]

  • Verkoopintentie [Iemand wil zelf een product / dienst verkopen]

Je kunt er in de basis van uit gaan dat er maar drie redenen zijn om het internet te gebruiken en dat is om informatie / nieuwe ideeën op te zoeken; om nieuwe mensen te ontmoeten en om producten te verhandelen.

Koopintentie en Zoekintentie zijn twee volledig verschillende werelden. De ene levert geld op, de andere niet. Welke kies jij?Meer leren over Internet Marketing? Bekijk de beste Online Marketing Boeken en Cursussen in mijn Webshop!

Waarom speelt intentie een belangrijke rol voor jouw bedrijfsresultaat? [Uitleg]

Wanneer jij een online bedrijf start en positioneert via zoekmachine optimalisatie is het belangrijk om rekening te houden met de zoek intentie van jouw bezoekers, want niet iedere internet gebruiker koopt via internet en valt onder jouw potentiële klantenkring. Het is zo dat sommige zoekwoorden veel volume krijgen, maar geen klikken of conversies opleveren. Daar wil jij altijd een relevant zoekwoordenonderzoek naar doen dat rekening houdt met verschillende scenario's. Doe dit bij voorkeur aan de hand van een Customer Journey Map en een Buyers Persona!

Je kunt er op deze manier achter komen wat mensen doen wanneer ze heel vroeg in het aankoop / ontdekkingsproces zitten. De reden is simpel. Hoe vroeger mensen in het aankoopproces zitten, hoe minder kans er is om een verkoop te doen! Mensen zijn (nog) op zoek naar informatie / antwoorden en niet naar aankopen…

Maar er zijn NOG meer problemen. Er zijn namelijk ook zoektermen die helemaal niks met conversies of klikken te maken hebben. Termen die wel worden ingetypt, maar een bepaalde vorm van "droge informatie" bevatten die ze direct vanuit de zoekresultaten van Google laten zien.

Voorbeelden van Foute ZoekIntentie (als jij producten wilt verkopen)

  • Wat is de tijd in Amerika;

  • Wat is de weersverwachting in Nederland;

  • Nieuws over …

  • Wanneer komt het nieuwe album van ... uit?

  • Directe zoektermen rondom specifieke webwinkels. Mensen die bijvoorbeeld op “bol.com boeken” zoeken komen in de praktijk direct bij deze webwinkel uit. Wel zou je een overzichtsartikel kunnen maken zoals “beste boeken over … bij bol.com” om jouw doelgroep te bereiken.

  • Termen rondom bepaalde software met “inloggen”. Mensen die deze gebruiken willen direct naar de website van het bedrijf omdat ze er zaken mee doen (of willen doen). Bezoekers klikken zelden op externe websites in deze situatie.

Verkoopintentie is wanneer iemand iets wil verkopen in plaats van kopen of zoeken. Dit is een positie die bij een eigen bedrijf niet vaak een rol speelt...

Hoe kun je voorkomen dat je fouten maakt op gebied van zoekintentie en koopintentie?

Volgens Google zijn de meeste zoekopdrachten gerelateerd aan een van de onderstaande behoeften...

  • Ik wil weten hoe ik … [Informatieve Zoekintentie]

  • Ik wil … doen om … te bereiken… [Misschien Koopintentie]

  • Ik wil … kopen om … te bereiken… [Koopintentie]

  • Ik wil … bezoeken om … te bereiken... [Informatieve Zoekintentie; Misschien Koopintentie]

Je mag er dan ook van uit gaan dat alle zoektermen rondom deze vier basis acties conversies / verkopen op kunnen leveren, maar jij moet die als online ondernemer wel zelf vorm geven rondom jouw eigen producten / diensten / branche en de behoeften van jouw bezoekers. 

Het door jouw doelgroep Intypen van deze termen in de Google Zoekmachine betekent dat de bezoeker van zijn behoefte op de hoogte is en achterin het beslissingsproces zit. Je kunt stellen dat deze op zoek is naar een oplossing voor hetgeen wat momenteel in zijn leven ontbreekt. Denk bijvoorbeeld aan de onderstaande voorbeelden.

  • Tegels laten Leggen / Vervangen / Leveren

  • Bedrijfsauto Kopen / Aanschaffen

  • Sushi Afhalen

  • Scooter Huren

  • Elektricien Inhuren / Inschakelen

  • Zonnepanelen laten Plaatsen / Ophangen

  • Goederen Laten Vervoeren / Bezorgen

  • Zwembad laten Graven / Tuinhuisje laten Bouwen


Enkele soortgelijke Lucratieve zoektermen

Er is een aanwijzing voor koop intentie wanneer mensen zoeken op termen zoals

  • Elektricien + Woonplaats

  • Elektricien Omgeving / Gemeente ...

  • Elektricien Telefoonnummer

  • Groothandel voor ...

  • Leverancier van ...

  • Producent van ...

  • Verhuurder van ...

  • Verkoper van ...

  • Distributiecentrum voor ...


Hoe vertaal je dit in jouw Online Marketing Zoekwoorden Onderzoek?

Zorg voor een goede balans tussen Informatieve en Transactie Gerichte artikelen, zodat jij een totaalplaatje van zoekwoorden gaat invullen via jouw website. Je kunt hiervoor zelf een eigen website maken of werken met eigen video's op een Youtube kanaal.

Er zijn een aantal manieren waarop jij simpel mee kunt liften op de vraag vanuit de markt en gegarandeerd in de laatste fase van het aankoopproces zit. Het positioneren van content op de zoekwoorden die hieronder vallen zorgen altijd voor een hogere conversie en is voor Webwinkel Eigenaren; dropship websites of websites die draaien op het affiliate marketing verdienmodel erg nuttig!

Het gaat er om dat jij artikelen gaat schrijven waarin jij bepaalde producten met elkaar vergelijkt, want vergelijken is iets dat mensen ALLEEN DOEN als ze een moeilijke keuze moeten maken. En hier komt jouw blog uitstekend van pas om waardevolle, evergreen content te maken over veelgezochte producten; diensten; belevingen of ervaringen...

Voor Transactie Gerichte artikelen kun je artikelen schrijven zoals deze:

  • Beste [soort product] om [bepaalde actie] te bereiken...

  • Beste [Categorie Product]

  • Beste Wasmachine

  • Beste Verf voor Kozijnen

  • Beste Pretparken Nederland

  • Beste [+ Niche]    | Beste Keuken ..... (zoekmachine tool geeft dan aanvullingen)


Voor Informatieve Gerichte Artikelen schrijf je artikelen zoals deze:


  • Hoe Kan Ik ... ?

  • Ideeën voor ...


Je kunt de zoekwoorden achterhalen via zoekwoorden onderzoek door een SEO tool als Ubersuggest; Answer The Public of Semrush te gebruiken.

De informatie uit dit artikel helpt je om jouw content te richten op de juiste doelgroep van potentiële klanten in plaats van informatiezoekers... 

Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Strategie Categorie. Wil jij meer leren over belangrijke online marketing Begrippen en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen