Wat is Sales

Wat is Sales / Verkopen?

Wanneer het over Sales / Verkopen gaat spreken we over het vermogen van een bedrijf om iemand iets te verkopen door een (on)zichtbare deal te sluiten. Dit kan over miljoenenbedragen gaan, maar ook een simpele druk op de knop (bijv. bij Webwinkels en Internet Marketing). 

Wanneer je iemand iets verkoopt help je met het invullen van een bepaalde behoefte of het oplossen van een probleem in ruil voor een vergoeding. Een leverancier en een klant gaan samen een transactie aan waarbij een partij verkoopt en de andere partij afneemt. Het kan hierbij bijvoorbeeld over het leveren van Fysieke producten, digitale producten of elke vorm van dienstverlening gaan.

Welke schakels er allemaal bij betrokken zijn is per organisatie verschillend, maar degenen die voor het plannen en uitvoeren van de sales strategie verantwoordelijk zijn vallen doorgaans in de hiërarchische categorieën Sales Director, Sales Manager, Sales Medewerker of Sales Closer...

Maar Wat is Sales? Waarom is Sales belangrijk voor iedere online ondernemer?  En waarom is het invullen van jouw sales proces afhankelijk van jouw missie en visie? 

Ik leg het je uit in dit artikel!

Wat is Sales? En waarom is verkopen belangrijk voor iedere online ondernemer? Ik leg het je uit!Meer Leren over Sales en het verbeteren van jouw online onderneming? Bekijk mijn Webshop!

Wat is Sales?

Bij Sales probeer je jouw diensten / producten te verkopen. In de meeste gevallen komt het aanbieden van producten of diensten voort uit een innovatief bedrijfsplan met onderscheidend vermogen ten opzichte van jouw concurrentie. En hoe het precieze sales proces er uit ziet is per organisatie verschillend, maar sales komen meestal voort vanuit drie verschillende methoden... 

  • Een Klant is op zoek naar een product of dienst als oplossing voor een probleem (Pull Marketing);

  • Een Klant is op zoek naar een product of dienst om zijn leven te verrijken (Pull Marketing};

  • Een Leverancier / Handelaar is (via acquisitie / promotie) op zoek naar nieuwe klanten om een probleem op te lossen (Push Marketing);

  • Een Leverancier / Handelaar is (via acquisitie / promotie) op zoek naar nieuwe klanten om hun leven te verrijken (Push Marketing);

In het geval van Push Marketing kan dat zijn door zelf een campagne op te zetten om een niet bepaalde behoefte te creëren en die vervolgens bij de klant in te vullen. Vaak gebruiken bedrijven hier Direct Marketing methodes; Referral Marketing; zoekmachine marketing of Social Media Marketing voor om de klant te bereiken...

Zijn Meer Sales altijd beter of is er ook een gulden middenweg? In dit artikel vertel ik meer over het salesproces en de uitkomst daarvan!

Is Meer Sales altijd Beter?

Meer sales is niet altijd beter! Dit is per bedrijf, per product of per dienst verschillend en bepaalde veranderingen hebben bepaalde processen nodig om die in goede banen te kunnen leiden. Het is daarom belangrijk dat je er als ondernemer goed over nadenkt wat jouw missie en visie statement is, zodat jij wanneer je groeit niet voor moeilijke keuzes komt te staan. 

Het probleem bij het bouwen van een bedrijf en het groeien van een klantenkring is dat het bij iedereen anders loopt en dat je niet in de toekomst kunt kijken. Daarom wil ik aan de hand van enkele veelvoorkomende producten / verdienmodellen uitleggen waarom meer sales niet altijd beter is, en hoe je je hier op voor kunt bereiden...

Meer Sales bij Fysieke Producten

Fysieke Producten zijn Producten die jij produceert of inkoopt en op moet sturen / levert aan de klant. Dit kan via verschillende verdienmodellen zoals eigen producten of Dropshipping. Wanneer jij meer sales wilt doen (en deze ook kunt leveren) heb je wellicht een meer geavanceerd productieterrein nodig of moet samenwerken met partners die de spullen voor jou gaan leveren. Dit is over het algemeen veel werk en kosten intensief, maar kan zichzelf ook terugbetalen in een grote groei. 

Vaak moet je samenwerken met anderen of mensen in dienst nemen om overzicht te bewaren en niet iedereen ziet dat zitten... 

Meer Sales bij Digitale Producten

Wanneer jij online handelt in digitale producten zoals software as a Service, internet services, producten / diensten via het affiliate marketing verdienmodel / E-Learning Cursussen / Groepscoaching moet je er rekening mee houden dat je zonder moeite meer kunt verkopen. Je hebt een bedrijf op basis van een schaalbaar verdienmodel en daardoor draait alles via online distributiemethoden. 

Zolang er weinig fysiek contact is kan het grootste gedeelte vanaf een laptop worden uitgevoerd en in enkele drukken op de knop gedaan worden. Wellicht moet je op een gegeven moment een Virtual Assistent of een stagiaire aannemen, maar het is een veel makkelijker te groeien bedrijf. Er komen geen grote magazijnen / distributiekanalen bij kijken.

Meer Sales bij Dienstverlening

Het is volledig afhankelijk wat voor dienstverlening jij doet, maar in de meeste gevallen is het gevaarlijk om hard te groeien als dienstverlener. Zeker als jij werkt volgens de principes van het uurtje factuurtje verdienmodel. Je kunt jezelf en jouw werkweek immers niet in tweeën splitsen en daarom ben je al snel aangewezen op het aannemen van meer personeel wanneer je meer klussen wilt doen. Je zult dan door moeten groeien van dienstverlener naar manager en die groei is meestal niet de reden waarom jij als dienstverlener bent gestart. Het vergt andere kwaliteiten en zorgt ervoor dat jouw baan volledig anders wordt. 

Meer Sales gaan in de meeste gevallen voor meer problemen zorgen, waarin jij ondersteuning van experts wilt zoeken om de groei te begeleiden. 

Bij elke bedrijfsgroei geldt dat je een keuze moet maken voor jouw toekomst en dat je daarna meestal niet meer makkelijk terug kan naar de eerdere situatie. Daarom is dit iets waar je altijd goed over na moet denken. Het is ook mogelijk om anders na te denken en op zoek te gaan naar manieren om jouw sales proces te verbeteren. We noemen dit ook wel een conversie optimalisatie strategie.


Hoe kun jij als online ondernemer jouw Sales Proces Verbeteren zonder meer te verkopen?

Wanneer jij niet jouw hele bedrijf op de schop wilt gooien zul jij vanaf de beginfase van jouw bedrijf op de hoogte moeten zijn van de verschillende verdienmodellen / sales strategieën / online marketing strategie. In Internet Marketing voor Beginners leg ik hier meer over uit... 

Door jouw Sales Funnel (verkoopproces) te optimaliseren naar jouw eigen behoeften kun je de perfecte organisatie creëren (met of zonder personeel / distributie / magazijn / fysieke producten etc). In de Online Marketing Tornado lees je meer over hoe je dit proces zo effectief mogelijk voor jezelf kunt invullen!

Er zijn verschillende manieren om dat te verbeteren waarmee je meer omzet of winst kunt realiseren en dat hoeft niet altijd via meer verkopen te zijn. 

  • Kies voor een specifieke doelgroep en specialiseer je in hun specifieke problemen. Je kunt dat "branden" op jouw eigen manier;

  • Lever Hogere Waarde / Service voor de klant. Dit HOEFT niet altijd meer geld te kosten, maar kan de kostprijs van jouw services verhogen;

  • Richt jouw diensten op een rijkere doelgroep. Zo kun jij minder klanten helpen met grotere problemen;

  • Focus op Schaalvoordelen en het verlagen van de kosten door te elimineren wat niet perse nodig is in jouw bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld door geld te besparen op promotie, marketing en merkbekendheid. Lees hier meer over in het boek "Blue Ocean Strategy"...


Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf!   

Reactie plaatsen