Push Marketing Strategie

Push Marketing Strategie [Uitleg en Voorbeelden)

Er zijn in de basis twee verschillende doelgroepen die jij kunt bereiken met internet marketing. Hiervoor moet je een strategie kiezen op basis van Push Marketing Strategie en Pull Marketing Strategie. Deze strategieën zijn onder andere gebaseerd op de warmte van jouw bezoekers; oftewel in hoeverre de bezoeker al op de hoogte is van zijn/haar behoefte rondom jouw product (categorie).

Er zitten grote verschillen tussen de methoden die je als online ondernemer / entrepreneur in kunt zetten voor Push en Pull. Dit heeft voornamelijk te maken met de manier waarop jij jouw bezoeker wilt benaderen en hoe groot de dit hangt samen met de kans dat jij uiteindelijk bezoekers in leads en omzet kunt veranderen door ze jouw product of dienst te verkopen

Het maken van goed geïnformeerde keuzes op dit vlak zijn een must en kunnen jouw marketing doelstellingen en globale online marketing strategie baseren op de onderstaande informatie. Het geeft je vast een overzicht van verschillende bestaande media platformen en social media kanalen.

Benieuwd hoe je Push Marketing toe kunt passen? Lees dan vooral verder!   

De verschillen tussen push marketing strategie en pull marketing strategie zijn de manier waarop je promoot.Meer leren over Online Marketing Strategie? Bekijk Boeken en Cursussen in mijn Webshop!

Wat is een Push Marketing Strategie? [Uitleg / Betekenis]

Bij een Push Marketing Strategie zijn mensen niet op zoek naar de producten die jij als online ondernemer / content creator verkoopt. Met andere woorden: Mensen weten nog niet van het bestaan van jouw product en hebben ook nog geen onderzoek gedaan naar eventuele features / voordelen en nadelen. Ze weten van zichzelf bovendien niet dat ze het product nodig hebben; en jouw succes als online ondernemer hangt af van de mate waarin jij deze behoefte kunstmatig kunt opwekken via advertorials en een breed aantal mogelijkheden op gebied van online en offline reclames. 

Bij de Internet Marketing Unie leerde ik dat je altijd een wisselwerking moet bouwen van organisch verkeer en betaalde advertenties via social media kanalen. Je positioneert gratis blogs via de zoekmachine van Google en Bing (Pull Marketing); en koopt verder reclames / content op platformen die geschikt zijn om brede doelgroepen te adverteren met jouw verkoopboodschap. Door te netwerken met ondernemers die jouw doelgroep bereiken kun je samenwerkingen op touw zetten om van elkaars bereik te profiteren.

Het is dus zeker een werkwijze die potentie heeft om veel geld op te leveren en kan op vrijwel ieder media kanaal worden gerealiseerd.

Je moet hierbij rekening houden met het feit dat er geen hoge conversie zal zijn, maar iedere conversie die je kunt realiseren wel een unieke, nieuwe verkoop oplevert. Door de gemiddelde klantwaarde te berekenen weet je precies wat je op lange termijn moet verdienen om winstgevend te adverteren en kunt opschalen wanneer jouw data analyse verbetering laat zien...

Bekijk ook de video eens waarin ik vertel over dit onderwerp...


Hoe ontstond Push Marketing Strategie?

Om te begrijpen hoe Push Marketing ontstaan is moeten we terug naar tijden ver VOORDAT het internet ontstond. Wanneer we teruggaan in de tijd komen we terug in het tijdperk van de Televisie. Wanneer de eerste televisie shows geproduceerd en uitgezonden werden kwamen marketeers er achter dat er bedrijven waren die wilden adverteren tijdens de uitzendingen. 

Dit was een baanbrekende ontwikkeling omdat er tonnen en miljoenen dollars in reclame verdwenen en niet langer werden alleen producten verkocht waar mensen behoefte aan hadden, want marketeers konden door deze methode genaamd "Interruptie Marketing" zelf producten pushen naar een grote, nieuwe doelgroep. 

Dat is het nieuwe normaal geworden, bijvoorbeeld in het advertentie wereldje rondom online (sociale) media platformen.

Push Marketing Strategie kun je voeren op platformen zoals Facebook en Instagram. Je kunt hierop je producten naar een koude doelgroep pushen.Zo Lang er Media Kanalen Bestaan zijn er ook al samenwerkingen met Commerciële Media Partners

Voordelen van Push Marketing Platformen / Kanalen

Tegenwoordig zijn marketeers slim genoeg om zelf een behoefte te creëren en verspreiden via een van de beschikbare platformen. Op het moment dat jij in eigen beheer een publiek op kunt bouwen en deze kunt entertainen of ze iets kunt leren over een bepaald onderwerp kun je ze ook verkopen. Je kunt hun aandacht gebruiken om behoefte en verlangens te creëren in hun gedachten.

Door slimme tools zoals de Clickfunnels Software; een online academie; een Wordpress of Phoenix Website kun jij snel digitale producten lanceren en aan jouw eigen, favoriete doelgroep bouwen. Vaak is het in enkele muisklikken opgezet en gespecialiseerde entrepreneurs / marketing consultants kunnen met gekocht webverkeer in enkele dagen een eigen website maken / promoten en hun producten verkopen.

Dat is veel sneller dan bij Pull Marketing via zoekmachine marketing. Dat kost immers maanden tot jaren bouwen om een grote impact te maken en genoeg leads binnen te krijgen om er direct van te kunnen leven.

Ook kun je bij Push Marketing precies targeten waar je jouw advertenties uit wilt zetten op basis van interesses en kenmerken van jouw doelgroep. Je hoeft niet langer af te wachten totdat jouw klant op de hoogte raakt van zijn/haar problemen maar mag ze zelf een handje helpen; in sommige gevallen zelfs door jouw advertenties te tonen bij social media kanalen en volgers van jouw concurrenten.

Voor een variabele Cost Per Click prijs weet jij precies wat iedere bezoeker uiteindelijk op moet leveren en kunt het internet naar jouw eigen hand zetten.

Als je weet wie je precieze doelgroep is kun je uitzoeken waar deze zit en zo specifiek targeten dat de conversie zo hoog mogelijk wordt. Voordat je zelf een platform gaat creëren, kun je ook onderzoek doen naar de bestaande (social) media platformen waar jouw doelgroep al op zit en deze benutten. Dit scheelt veel werk en is vaak gratis te realiseren.

Dit maakt Push Marketing een goede strategie voor veel online ondernemers.

In dit Push Marketing Voorbeeld zie je hoe een telefoon gebruikt kan worden als een advertentie medium!In dit Push Marketing Voorbeeld zie je hoe een telefoon gebruikt kan worden als een advertentie medium!

Voorbeelden van een Push Marketing Strategie

Het gaat in dit geval om welke Promotie Materialen jij kiest voor jouw producten / diensten. Er zijn een aantal voorbeelden van platformen waarmee je een Pull Marketing Strategie kunt voeren. 

In het voorbeeld hebben we uitgelegd dat Push Marketing oorspronkelijk vanuit de Televisie wereld ontstond. Later werd het steeds meer in browsers (display advertising) social media kanalen (social media marketing) en apps (advertorials) gebouwd, waardoor de markt ontzettend groeide. Een aantal voorbeelden waarmee je deze manier van marketing / promotie toe kunt passen zie je in de onderstaande rij...


  • Het platform van Facebook (met Gratis Content en betaalde advertenties);

  • Het Platform van Instagram (met Gratis Content Tags en betaalde advertenties);

  • Een groot aantal andere Social Media Platformen zoals Twitter; Linked-In en Pinterest;

  • Directe contactmomenten via bijvoorbeeld SMS / Whatsapp Marketing / Facebook Messenger;

  • Samenwerking via Advertorials op andermans social media kanalen / Youtube kanalen / Podcasts;

  • Via andermans Advertentie account of opgebouwde mailinglijst (in samenwerking);

Deze platformen zijn sterk voor online marketing omdat ze mensen kunnen converteren van 0 bekendheid richting jouw merk tot fan. Door een mooi en logisch aantal stappen uit te denken om jouw potentiële klanten op te warmen kun jij hier ontzettend veel mee bereiken.

Wanneer bezoekers via "Interruption Based Intent" kanalen op jouw website komen kun je advertenties draaien omdat je weet dat ze op zoek zijn naar jouw product. Door de te Retargeten via Google OF Social Media Advertenties kun je jouw aanbod een aantal dagen promoten zodat ze inschrijven op jouw e-mail lijst OF jouw producten / diensten kopen.

Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 


Reactie plaatsen