Communicatieve Vaardigheden Verbeteren

Jouw Communicatieve Vaardigheden Verbeteren als sleutel tot succes? [Verbale + Non Verbale Communicatie]

Jouw Communicatieve Vaardigheden Verbeteren is een van de belangrijkste sleutels tot lange termijn succes in jouw privéleven en zakelijke leven. Niet alleen om in het bijzijn van andere mensen fouten te voorkomen, maar ook om elkaars doelen extra goed te leren begrijpen. 

Een probleem is dat niet iedereen dezelfde persoonlijkheid (karaktereigenschappen) heeft. Zo zijn er bijvoorbeeld introverte en extraverte personen die met elkaar samen moeten werken en beide met bepaalde beperkingen kampen die met de tips uit dit artikel verbeterd kunnen worden. Dus... Heb jij jezelf wel eens afgevraagd wat je kunt doen om aan betere communicatie te werken?

Lees direct in dit artikel de belangrijkste tips over hoe je je communicatie; en daarmee jouw leven een stuk effectiever kunt maken!

Jouw communicatieve vaardigheden verbeteren kan een sleutel tot succes zijn wanneer je zakelijk of privé aan jezelf wilt werken. Lees in dit artikel hoe je je communicatie; en daarmee jouw leven een stuk effectiever kunt maken!Communicatieve Vaardigheden Verbeteren? DENK aan de ander, maar BEGIN bij jezelf!

Wat is Communicatie [en wat zijn Communicatieve vaardigheden]?

Zowel mensen als dieren hebben een rijke communicatie met zichzelf EN met elkaar. Je moet voor jezelf namelijk doelen stellen en nadenken over wat en hoe je iets wilt bereiken. Communicatie is alle verbale (gesproken) en non verbale (niet gesproken / lichamelijke) interactie die tussen mensen plaatsvindt wanneer ze gezamenlijke doelen willen bereiken. Dit kan bijvoorbeeld op het werk zijn met klanten of collega's; in de supermarkt; maar ook wanneer je met je partner naar de ouderavond van je kinderen moet om de voortgang te bespreken.

Communicatie is een skillset van vaardigheden zoals spreken, schrijven en luisteren die jij moet leren, want vaak gaat het mis wanneer er communicatie fouten ontstaan. Dit kan bijvoorbeeld ontstaan doordat iemand minder assertief is en niet precies aan durft te geven wat hij/zij wil. OF doordat iemand persoonlijk niet helemaal helder heeft wat hij/zij wil bereiken. En als dit mis gaat, kan dat het einde betekenen van contact of samenwerkingen. Want ook voor het oplossen van problemen of vraagstukken zijn meestal goede communicatieve vaardigheden nodig.

Communicatie heeft (meestal) een doel; en kan jou helpen met het bereiken van jouw doelen. Er zijn verschillende manieren om beter te worden in communicatie; waardoor jij extra helder kunt maken wat je wilt bereiken. De tools / karaktereigenschappen die je daarvoor kunt leren en verbeteren noemen we communicatieve vaardigheden.

Communicatieve Vaardigheden verbeteren kan bijvoorbeeld door:

Het verbeteren van Communicatieve Vaardigheden kan op meerdere manieren, maar voornamelijk door goed na te denken over de manier waarop je communiceert. Tegenwoordig is er een groot aantal verschillende mogelijkheden van communiceren, zoals bijvoorbeeld telefonisch, via email, via sociale media, via video marketing, via Webinars, via brievenpost etc. 

Veel mensen zijn zich er tegenwoordig niet echt meer van bewust waarom ze bepaalde kanalen inzetten om hun doelen te bereiken en communiceren hun boodschap vanuit een automatisme. Daarom wil jij wanneer je communiceert ten alle tijden de vragen stellen: 

  1. "Wat wil ik hier nu eigenlijk mee bereiken?"

  2. "Is wat ik bedoel net zo duidelijk voor anderen die mij niet kennen als voor mezelf?"
Wat is jouw conclusie daarop als je nadenkt over jouw communicatie? Moet je nog iets verbeteren? 

Wat Communicatie betreft is het verstandig om eerst aan jezelf te werken en daarna de leiding te nemen over de andere personen waar jij mee moet communiceren. Zo kun jij op basis van jouw eigen (verbeterde) vaardigheden ook anderen laten groeien. 

Het verbeteren van jouw communicatie is dan ook een proces waarin je nieuwe dingen leert en kunt blijven groeien.

Probeer meer te luisteren dan je spreekt! En stel duidelijke vragen om helderheid te krijgen.

Mensen die veel praten en zichzelf veel willen horen praten hebben vaak weinig ruimte voor andere mensen. Ze hebben het te druk om na te denken omdat ze voornamelijk aan het zenden zijn. Daarom zijn goede luisteraars meestal degenen die op lange termijn op de hoogte zijn van de belangrijkste zaken en begrijpen hoe de vork in de steel zit...

Een mooi doel is om anderen meer vrijheid van spreken te geven en jezelf wat meer terug te trekken naar de achtergrond wanneer je niks toe te voegen hebt. Door beter te luisteren kun jij een extra belangrijke schakel worden binnen een team.  

Let op de lichaamstaal van jouw gesprekspartner en hou oogcontact.

Mensen blijven mensen. Dat wil zeggen dat ze veel meer uitstralen dan alleen hun stem. Als jij in staat bent om mensen te leren kennen en op basis van bepaalde tics te herkennen via oogcontact en lichaamstaal kun jij op sommige momenten conclusies trekken over de kern of waarheid van een verhaal. 

Pas hier wel mee op, want sommige mensen zijn niet op de hoogte van hetgeen ze uitstralen en zo kun je bij verkeerde conclusies snel problemen met elkaar krijgen.

Stel genoeg controlerende vragen en vat samen wat er besproken is.

Alles besproken wat er gezegd moest worden? Dan is het wellicht verstandig om toch nog wat controlerende vragen te stellen en samen te vatten wat er besproken is. Wat gaat er vanaf nu gebeuren om het doel van de communicatie te bereiken? Wie doet wat? En wanneer? 

Dat zijn belangrijke vragen om te stellen na een gesprek waarin je bepaalde doelen hebt gesteld.
 

Denk in waarde voor de ander; niet in waarde voor jezelf.

Tijdens trainingen over Sales en Copywriting leerde ik hoe belangrijk het is om niet jezelf, maar jouw doelgroep in het zonnetje te zetten. Oftewel: Denk in de basis na over wat jij voor de ander kunt betekenen, in plaats van wat de ander voor jouw kan betekenen. Het positioneren van jouw communicatie gericht op de ontvanger is voor mij een grote eye-opener geweest en heeft ervoor gezorgd dat ik meer doelen kon bereiken. 

Je komt op deze manier af en toe iets halen, maar probeert ervoor te zorgen dat je vaker iets komt brengen. En dit kan volledig via andere woordkeuzes en interpretaties.

Hou jouw communicatie en focus ten alle tijden zo positief mogelijk! 

Als jij een gezin; een bedrijf of een groep klanten moet leiden, kun jij er beter voor zorgen dat jij ten alle tijden positief blijft in jouw communicatie en handelen. Dit is niet alleen voor jezelf beter en leuker, maar je wilt ook geen onnodige problemen veroorzaken. Je wilt jezelf en de mensen om je heen op een krachtige manier leiden.

Extra Tip: Speel Open Kaart; oftewel ben eerlijk en respectvol tegen elkaar!

Een extra tip om jouw communicatieve vaardigheden te verbeteren is om altijd open kaart te spelen met elkaar. Dat wil zeggen: hou elkaar niet aan het lijntje en durf op een assertieve manier met elkaar om te gaan.

Wanneer er bepaalde problemen zijn, spreek deze uit naar elkaar op een manier waarop beide er iets aan kunnen veranderen. Doe je dit niet? Dan zal frustratie groeien en er een steeds hogere drempel ontstaan om gezamenlijke doelen te bereiken in de toekomst.

Heb jij Training nodig om jouw Communicatieve vaardigheden te verbeteren?

In principe is het verstandig om jouw communicatieve vaardigheden blijvend te verbeteren door middel van trainingen of cursussen, maar je zult merken dat veel oefenen ook zijn vruchten afwerpt. Door er regelmatig mee bezig te zijn en jouw nieuwe werkwijzen in de praktijk toe te passen zorg je ervoor dat het steeds meer automatisme wordt. 

Persoonlijk begon ik steeds meer na te denken over mijn communicatieve vaardigheden toen ik startte met mijn online onderneming. Ik wilde mezelf beter kunnen verwoorden op sociale media, in Webinars, in Youtube Video's en tijdens klantengesprekken. Het groeien van mijn communicatieve vaardigheden was erg belangrijk voor me en daar kon ik ook in mijn persoonlijke leven de vruchten van plukken. 

In de basis kun je ook starten met het lezen van boeken over communicatie en communicatieve vaardigheden als je niet direct in een training of cursus wilt investeren. Zo vind ik persoonlijk het boek van Jordan Belfort over Overtuigen en Verkopen een mooie start om beter na te denken over hoe jij jouw doelen kunt bereiken met communicatie.

Hopelijk gaat het je lukken om nieuwe dingen te leren en jouw communicatieve vaardigheden te verbeteren! Wat is het punt waar jij direct mee aan de slag gaat?

Via dit artikel uit mijn persoonlijke ontwikkeling kennisbank kun jij direct aan de slag! Je bevindt je momenteel in mijn categorie over Kernvaardigheden, Competenties en Eigenschappen ontwikkelen. Er is meer van dit soort content als je daar behoefte aan hebt!

Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter!

Reactie plaatsen