Google Trends Marktonderzoek

Google Trends handleiding | Hoe gebruik je Google Trends voor marktonderzoek?

In dit artikel staat de vraag: "Hoe werkt Google Trends voor marktonderzoek?" centraal. Te veel beginnende online marketeers starten bedrijven of positioneren hun content in slechte niches of matige product categorieën, waardoor ze na veel tijd investeren in de problemen komen. Ik laat je daarom via dit artikel zien hoe je op simpele manieren marktonderzoek kunt doen via Google Trends, waardoor je jouw business plan en content strategie kunt verbeteren. Zo leer je via Data keuzes maken en een extra levensvatbaar bedrijf bouwen!

In dit artikel leg ik uit waarom tools zoals Google Trends (en bijv. Ubersuggest of AnswerthePublic) sterke informatie geven om op lange termijn bedrijven te starten die "bestaansrecht" hebben en waarmee je de content strategie van jouw bedrijf kunt verbeteren; simpelweg door aan de vraag van de klant te voldoen!

Lees direct verder als je wilt leren hoe je Google Trends kunt gebruiken! :)

Hoe gebruik je Google Trends voor Marktonderzoek? Op deze afbeelding laat ik zien hoe Google Trends er uit ziet en wat je kunt zien in dit gratis programma van Google!

Wat is Google Trends? 

Via Google Trends kun jij een overzicht krijgen van alles wat er overal ter wereld wordt opgezocht in de zoekmachine van Google. Je kunt dat zowel op internationaal niveau; als op landelijk niveau bekijken. Hierbij kun je zelf instellen welke gegevens je wilt in zien (op basis van niche of zoekwoorden) en met welke tijdsperiode je wilt meten (van Realtime; NU tot zeer lange termijn; vanaf 2014). 

Je kunt deze gegevens ook vergelijken met meerdere andere zoekwoorden (bijvoorbeeld synoniemen OF concurrerende woorden) om te kijken wat beter scoort.

Hoe gebruik je Google Trends voor Marktonderzoek? Wanneer jij je niche wilt bepalen of content schrijft over een bepaald onderwerp is het belangrijk om marktonderzoek te doen met software tools zoals google trends en ubersuggest.

Op de bovenstaande afbeelding zie je wat er gebeurt als je Google Trend opent. je krijgt dan direct een aantal suggesties voor filters die jij kunt gebruiken om zelf aan de slag te gaan. Wanneer je Google Trends gebruikt kun je statistieken volgen van Google Search; Google News; Google Shopping en Youtube (eigendom van Google). 

Dit geeft een schat aan data waarmee jij je online marketing strategie kunt optimaliseren.

Voor wie is Google Trends nuttig? 

Google Trends is nuttig voor ondernemers en online marketeers in de brede zin van het woord. Hier vallen ook eigenaren van webshops of fysieke winkels onder, want zoekmachine resultaten geven ook een beeld van de fysieke maatschappij. Over het algemeen zijn Online Marketing Tools zoals Google Trends publiekelijk toegankelijk en worden door Jan en Alleman gebruikt om te kijken wat er speelt in de wereld. 

Persoonlijk vind ik het een tool die in meerdere stadia van het starten van een online business gebruikt kan worden, bijvoorbeeld om: 

  • Te onderzoeken of er voldoende animo is vanuit de markt om een bedrijf binnen een bepaald niche te starten;

  • Te bekijken of er extreme pieken of dalen binnen bepaalde productcategorieën zijn; zodat jij periodiek kunt voorspellen wanneer er veranderingen aan zitten te komen. Hiermee kan je voorkomen dat je ieder jaar verrast wordt door extreme drukte OF in paniek raakt wanneer de statistieken dalen. Je kunt je voorstellen dat je bijvoorbeeld bij zomerkleding of winterkleding met bepaalde pieken te maken hebt die jaarlijks terugkomen. Via Google Trends zijn deze nauwkeuriger te voorspellen (zie de onderstaande afbeelding). Een opvallend detail hierbij is dat de vraag naar Bikini's elk jaar VELE MALEN hoger is dan naar zwembroeken. Na een snelle check in Ubersuggest ben ik er achter gekomen dat mensen maandelijks 12.000x op zwembroeken zoeken, terwijl ze 90.000x op bikini zoeken. Wanneer je dit weet, zou het niet de slimste keuze zijn om jouw online business te gaan focussen op zwembroeken.
    Hoe werkt google trends als je seizoensinvloeden wilt onderzoeken tijdens marktonderzoek? In deze afbeelding laat ik je zien hoe je marktonderzoek kunt doen via GOogle Trends

  •  Zit er op lange termijn een Uptrend of een Downtrend in een bepaald niche / productcategorie? Over het algemeen richt je je het liefst op onderwerpen in een Uptrend, maar het kan voor op lange termijn ook ontzettend waardevol zijn als je gewoon in een stabiele markt zit zonder pieken of dalen! We noemen dit ook wel "Evergreen" markten / producten. In het onderstaande voorbeeld zie je het zoekvolume van Crypto en Bikini, waarin zichtbaar is dat er een flinke piek in deze markt zit qua zoekvolumes. Toch zou ik niet direct aanraden om een bedrijf in de Crypto markt te starten, omdat je niet zeker weet of deze over 5 jaar nog bestaat.  
    Google Trends Nederland maakt het mogelijk om trend onderzoek te doen en uit te zoeken of er een Uptrend of een Downtrend binnen jouw niche gaande is.
  • Ook binnen jouw niche is het goed om jouw content strategie aan te passen op statistieken. Het is namelijk zo dat jij elke keer maar 1 artikel / video kunt maken, dus die kun je beter maken over een onderwerp dat veel zoekvolume heeft en in een Uptrend zit. Bewaar de rest van de content beter tot je de belangrijkste zaken gehad hebt!

Google Trends wordt veel gebruikt voor SEO en SEA doeleinden door online marketeers en social media influencers.

Via het onderstaande voorbeeld laat ik je zien hoe online marketeers Google Trends gebruiken om hun SEO strategie te optimaliseren. Ik doe dit aan de hand van mijn vergelijking van Online Marketing met Digitale Marketing en Internet Marketing. Dit zijn synoniemen die volgens de afbeelding op meerdere plekken in Nederland worden opgezocht. 

Bovenaan de afbeelding zie je welke kleur bij welke zoekterm hoort (blauw / rood / geel) en hoe dat op een periode van 5 jaar in Nederland werd opgezocht. Je kunt hieraan zien dat online marketing veruit boven Internet Marketing en Digitale Marketing uit stijgt. Maar TOCH zie je dat de gele lijn van internet marketing ook af en toe pieken blijft hebben en veel populairder is dan digitale marketing.

Hoewel Online Marketing het meest populair is, zou je hieruit kunnen concluderen dat het verstandig is om af en toe content te maken gericht op het woord internet marketing en dit ook als synoniem in je teksten te verwerken. Dat is (volgens de statistieken) op lange termijn een redelijk populair synoniem (ten minste veel populairder dan digitale marketing). 

Wanneer je deze analyse voor je business vergeet te maken loop je zomaar de kans dat je een website gaat maken over "digitale marketing" in plaats van "internet marketing" of "online marketing". Je ziet dat dit een ramp zou zijn wanneer jij door veel potentiele klanten gevonden wilt worden in Google. Dit probleem ligt op de loer voor veel beginnende online ondernemers die een eigen bedrijf starten op basis van e-commerce (zoals affiliate marketing of dropshipping).

Hoe gebruik je google trends om zoekwoorden met elkaar te vergelijken en achter nieuwe zoektermen te komen? Je ziet het in deze afbeelding.

Dezelfde truc kun je toepassen wanneer je met jouw online business richt op social media marketing, waarbij je met jouw bedrijf richt op adverteren via Facebook; Instagram of Pinterest. Om even terug te pakken naar het voorbeeld van Bikini's waarbij over 5 jaar grote periodieke pieken en dalen te voorspellen zijn, zou het verstandig zijn om zo veel mogelijk te adverteren in die piekmaanden; en een paar maanden rustig aan te doen met je advertentiebudget wanneer de vraag laag is.

Google Trends is niet exclusief voor online marketing.

Hoewel Google Trends ontzettend handig kan zijn voor online marketing beslissingen, is het in de basis gewoon een programma met statistieken. Het programma wordt daardoor ook gebruikt door allerlei media bedrijven en zelfstandige ondernemers zoals schrijvers en journalisten. Je ziet in de onderstaande afbeelding bijvoorbeeld dat je per dag kunt zien welke onderwerpen snel stijgen qua populariteit. Veel journalisten of Publishers gebruiken dit om zo snel mogelijk in te spelen op actualiteiten.

Hoe gebruik je Google Trends om er achter te komen waar dagelijks veel op gezocht wordt? Je ziet in deze afbeelding hoe je dagelijks een overzicht krijgt van snel stijgende onderwerpen op basis van zoekvolumes.

Hoe werkt Google Trends?

Via de onderstaande video krijg jij direct een rondleiding door Google Trends door een medewerker van Google Nederland. Deze legt aan de hand van het corona virus uit hoe jij Google Trends kunt gebruiken om de bovenstaande methodes toe te passen. 


Met Google Trends kun je trends spotten op basis van

  • Realtime Zoektrends;
  • Dagelijkse zoektrends;

    Daarnaast kun je kiezen uit:
  • Stijgende zoekresultaten (snelle veranderingen);
  • Populairste zoekresultaten (meest gevonden; normale zoekopdrachten);

Omdat de bovenstaande video nogal veel basis informatie over Google Trends geeft, maar niet de diepte in gaat op het bedrijfsmatig gebruiken van Google Trends; heb ik de onderstaande video toegevoegd aan dit artikel. 

Deze video geeft precies aan hoe jij Google Trends kunt gebruiken om dit programma te gebruiken voor een online marketing business.


Hoe start je met het gebruiken van Google Trends voor marktonderzoek? 

Zoals met de meeste tools van Google, zijn er voldoende resources verkrijgbaar voor Google Trends om er mee te leren werken. Als jij na het lezen van dit artikel nog vragen hebt over het toepassen van Google Trends voor jouw marktonderzoek raad ik je aan om de gratis cursussen te volgen die meer inzage geven in de precieze mogelijkheden. 

Je kunt via deze link studiematerialen vinden om te leren werken met Google Trends (zie onderstaande afbeelding). 

Hoe kun je starten met google trends? Op deze afbeelding zijn de gratis studiematerialen van Google te zien die je leren werken met Google Trends.Google heeft een nuttige database met cursussen / handleidingen over Google Trends waarmee jij je skills gratis kunt verbeteren.  

Persoonlijk heb ik met tools zoals Google Trends leren werken door de internet marketing cursus van IMU te volgen, die naar mijn mening de meest uitgebreide, laagdrempelige informatie geeft over online marketing. Je kunt via deze link direct naar de salespage van IMU. Deze cursus geeft veel verschillende onderwerpen bloot die jouw online business zo snel en effectief mogelijk kunnen groeien. 

Conclusie: Waarom zou iedere online marketeer Google Trends moeten gebruiken voor marktonderzoek?

Meten is Weten! Tools zoals Google Trends geven je harde cijfers en statistieken waardoor jij keuzes kunt maken op basis van data. Als jij alles uit jouw online business wilt halen is het belangrijk om data serieus te nemen, want het kan je redden van investeringen in foute niches of artikelen.

Leer deze programma's toepassen in jouw online marketing strategie en je zult je nooit meer afvragen of je de juiste keuzes maakt op gebied van business. Naast dat super belangrijke aspect, kan het je ook mooie kansen opleveren om periodieke content te plannen en monetizen, door met jouw online business jaarlijkse seizoenspieken te spotten en daar een campagne voor te plannen op basis van SEO zoekmachine optimalisatie of een SEA advertentie strategie.

Google Trends hoort wat dat betreft bij een klein groepje van software programma's die jij kunt gebruiken om je online marketing strategie op te baseren, zoals Ubersuggest; Semrush; Answer the Public (lees mijn handleidingen van deze programma's). De benodigde kennis hoeft geen barrière voor je te zijn, want je kunt de gegevens allemaal gratis krijgen en toepassen.

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn categorie over Online Marketing Tools

Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter!

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down