Leads Genereren

Kwalitatieve Leads Genereren | Betekenis; Lead Generatie & Opvolging

Met een auto zonder brandstof kom je niet ver! En een bedrijf zonder leads valt te vergelijken met een auto zonder brandstof. Je wilt graag meters maken, maar valt als online ondernemer op een gegeven moment stil. Tenminste als jij cashflow nodig hebt en niet in een situatie zit waarbij jouw klanten lange termijn werk en inkomsten opleveren. 

Maar Wat is de meest correcte Leads Betekenis? Wat is Lead Marketing? Wat is Leads Genereren? En wat is een Lead Magnet?

Dat zijn allemaal termen die ik via dit artikel ga uitleggen, zodat jij na het lezen ervan direct aan de slag kunt met het verbeteren van jouw eigen bedrijf!   

Leadkwalificatie is belangrijk voor online ondernemers omdat jij de beste klanten er uit kunt pikken die passen bij jouw ervaring.Meer leren over Online Marketing Strategie? Bekijk mijn Webshop eens!

Wat is een Lead? [Betekenis Lead Generatie & Uitleg]

Een Bedrijf houd je draaiende door Leads te Genereren. Maar wat is een Lead? En wat is Lead Generatie? Leads zijn potentiële klanten die op een of andere manier hebben aangegeven dat ze interesse hebben in jouw product. Dit kan bijvoorbeeld zijn doordat je ze een advertentie hebt laten zien of doordat jij op een live evenement / webinar een presentatie hebt gegeven. Het zijn overigens pas leads wanneer ze interesse tonen om meer informatie te ontvangen over het afnemen van jouw producten / diensten!

Het Lead Generatie Proces levert de Leads

Lead Generatie is elke actie die jij neemt om leads voor jouw bedrijf te genereren. Als jij verstandig bent en een schaalbaar bedrijf hebt trek je een groot bedrag uit voor dit proces, simpelweg omdat hier uiteindelijk ook de meeste omzet en winst vandaan moet komen. Je kunt de klantwaarde / customer lifetime value van jouw bedrijf uitrekenen en door de marges te berekenen een gemiddeld budget per lead uitrekenen. 

Het optimaliseren van dit proces noemen we ook wel conversie optimalisatie Strategie. Het kan binnen jouw marketing doelstellingen en sales doelstellingen vallen en hiervoor kun je ook meerdere media kanalen zoals advertorials; zoekmachine marketing; banners of social media kanalen inzetten. 

Leads Genereren zal jouw business laten draaien als nooit tevoren! In dit artikel leer je hoe je het aanpakt...

Hoe Selecteer je kwalitatieve Leads? En waarom is dit zo belangrijk?

Het bepalen van de juiste doelgroep aan de hand van customer avatars is belangrijk omdat jij maar enkele seconden hebt om jouw boodschap aan jouw potentiële leads te tonen. Als jij precies weet wie jouw doelgroep is zal dit veel makkelijker zijn om te ontwerpen EN zul jij beter herkennen wie geholpen is met jouw aanbod. 

Mocht er uiteindelijk iemand tussen zitten die er niet echt bij past is het beter om deze direct af te wijzen en tegen zichzelf in bescherming te nemen. Die denkwijze komt van Amerikaanse marketeers af die uitleggen dat het samenwerken met foute klanten jouw merk; naamsbekendheid en resultaten kan beschadigen. Je vraagt mensen namelijk om een betaling voor een product die niet volledig bij hun situatie past.

Op deze manier kun jij nieuwe klanten selecteren die binnen jouw doelgroep passen en een hoog succes ratio + Omzet opleveren.

Wat is een lead en waarom zijn leads zo belangrijk voor jouw bedrijf? Ik leg het uit!

Hoe kun je Kwalitatieve Leads Genereren?

Veel mensen werken tegenwoordig met een Lead Funnel waar veel mensen in terecht komen via social media marketing. Ze komen binnen via hun social media kanalen met Organisch Bereik of door veel mensen te bereiken via Online Advertising zoals Facebook Ads; Instagram Ads; Youtube Ads; Pinterest Ads; Google Ads; etc... 

De Kwaliteit van jouw Leads hangt af van de heldere keuze voor een bepaalde doelgroep; in combinatie met de kwaliteit van jouw Copywriting en een goede, waardevolle Lead Magnet. 

Van Russel Brunson, een van de bekendste Amerikaanse Internet Marketeers & Eigenaar van Clickfunnels leerde ik de volgende les:

Het proces waarbij jij selecteert welke lead bij jouw bedrijf past noemen we ook wel Leadkwalificatie. Leadkwalificatie is belangrijk voor online ondernemers omdat jij daardoor de beste klanten er uit kunt pikken die passen bij jouw ervaring. Door te werken met soortgelijke klanten is het makkelijker om op lange termijn goede resultaten te leveren. Ook hierom is het bepalen van je doelgroep essentieel.

Het optimaliseren van de Funnel en het bedrijfsproces om zo veel mogelijk leads te converteren naar klanten heet Lead Nurturing. 

Bouw een sterke Lead Magnet om klanten in jouw funnel te helpen

Alles waarmee jij jouw specifieke doelgroep probeert te verleiden om kan gezien worden als een lead magnet voor Lead generatie. Door ze een antwoord te ontlokken op een vraag of op een andere manier te laten engagen kun jij later contact met ze opnemen wanneer ze hun e-mail adres of telefoonnummer hebben achtergelaten. Volgens de regels rondom online marketing mag je ze benaderen voor sales boodschappen, mits je ze op de hoogte brengt van het feit dat ze ook uit kunnen schrijven.

Voorbeelden van Creatieve Lead Magnets [Lees ook mijn volledige artikel over het maken van een lead magnet]

  • Lead Quizzen, waarbij je leads antwoorden laat geven op jouw vragen ;

  • Lead Formulieren, waarbij je leads zelf vragen laat stellen ;

  • Geef een Lead Instapcursus weg en probeer te converteren naar een e-learning traject / membership community ;

  • Lead Webinars, waarin je een workshop / verkoopsessie doet en mensen inspireert ;

  • Lead Winacties / Prijzenacties, waarbij je directe behoefte van jouw leads test ;

Je kunt veel dingen online, maar een krachtige manier om jouw leads te converteren is door ze te bellen! Dit werkt voornamelijk met producten die een hoog prijskaartje hebben of een bepaalde inspanning kosten / risico vormen.


Tools om Kwalitatieve Leads mee te verzamelen

Om een zo sterk mogelijk conversie percentage te realiseren moet je als online ondernemers zorgen dat jouw aanmeldproces zo soepel mogelijk verloopt. Je doet dit door de juiste tools te gebruiken die voor jou makkelijk te leren; en voor jouw klant makkelijk te gebruiken zijn. Het is hierbij extreem belangrijk dat jouw zaken er netjes uit zien en dat jouw kanalen betrouwbaar over komen. 

Werk bijvoorbeeld met Social Proof elementen zoals testimonials en laat zien wie met jou netwerken en met wie jij samenwerkt. Online Marketing is een perfecte basis om snel een bereik; autoriteit en expert status voor jezelf en anderen in je netwerk te claimen. 

Via het Online Marketing Tornado boek en de bijbehorende IMU Plus cursus leer je alles over dit proces! 


Kun je ook Leads Kopen?

Er zijn ook Professionele bedrijven die zich bezig houden met B2B Lead Generatie. Zij nemen voor jou de online marketing strategie uit handen en wanneer ze daadwerkelijk leads voor je bedrijf genereren betaal jij een Lead Fee (commissie). Eigenlijk ben je dus via partners leads aan het kopen!

De makkelijkste manier om dit te doen is via een affiliate netwerk. Door de customer lifetime value (klantwaarde) van jouw project te berekenen weet jij precies hoeveel geld jij vrij kunt maken om nieuwe leads te kopen. Je maakt dan gebruik van online ondernemers die hun netwerk / media bereik inzetten om anderen te introduceren met jouw bedrijf.

Bekijk mijn artikelen over het affiliate marketing verdienmodel om er achter te komen hoe je dit in de praktijk kunt uitvoeren. Enkele populaire Nederlandse Affiliate Netwerken zijn Paypro, Awin, Tradetracker en Plug & Pay. Welk netwerk bij jouw behoeften past kun je lezen in mijn artikelen over dit onderwerp. 

Leads Kopen kan handig zijn als jij betrouwbare partners hebt met sterke lead kanalen. Benieuwd hoe het werkt?

Leads Opvolgen is de Meest Succesvolle Verkoopstrategie

Volgens Dan Kennedy is het de grootste fout om je leads als “verloren” te beschouwen wanneer ze nee zeggen tegen je aanbod. Misschien zijn ze er gewoon nog niet klaar voor op dat moment en willen ze meer worden opgewarmd! De beste optie die jij hebt wanneer je op de hoogte raakt van de interesse van nieuwe leads, is deze Leads Opvolgen en dat ook blijven doen totdat deze zich uitschrijven van jouw e-mail lijst of aangeven daar niet meer van gediend te zijn. 

Je mag mensen altijd benaderen wanneer je een aanbod hebt dat hun leven kan verbeteren zolang jij zelf in je product gelooft. Want als jij niet pushed zullen mensen weinig kans hebben dat ze er echt mee aan de slag gaan. Hierbij spelen een groot aantal verschillende communicatie en sales wijsheden / technieken een rol. Jij als ondernemer moet zorgen dat klanten een goede reden krijgen EN VOELEN om direct met jouw producten of diensten aan de slag te gaan. 

Neem dus vooral contact met ze op om te kijken hoe hun situatie er uit ziet en hoe jij daar eventueel iets aan zou kunnen veranderen. Door dit soort gesprekken te voeren en ook op te volgen zul jij meer verkopen en uiteindelijk kun je er zelfs een extern sales team op zetten om dat werk voor jou op te knappen in ruil voor een commissie.


Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Strategie Categorie. Wil jij meer leren over belangrijke online marketing Begrippen en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen