Wat is content marketing

Wat is Content Marketing? Betekenis & Uitleg voor Ondernemers

Content Marketing is iets waarmee jij als online ondernemer / content creator een groot bereik kunt bouwen en het stelt je in staat om veel impact te maken op jouw doelgroep. Toch maken veel startende ondernemers een aantal cruciale fouten waardoor hun media kanalen nooit ECHT van de grond komen.

Veel mensen kijken daarom niet perse positief naar content marketing VOORDAT ze eindelijk degene tegenkomen die ze laat inzien hoe het werkt... Hoe je ermee kunt groeien als KOOL en hoe je er uiteindelijk verdienmodellen aan kunt koppelen. Het zou voor mij een eer zijn als IK die invloed voor jou kan zijn via dit artikel...

Dus... Wat is Content Marketing? Welke vormen van content marketing zijn er? En welke rol kan content marketing spelen in jouw bedrijf als online ondernemer? En wat moet je over dit onderwerp weten als jij nog twijfelt om een Eigen bedrijf te starten?

Ik ga het je uitleggen via dit artikel! Laat je vragen achter als je wilt en check de overige bronnen die ik met je deel...   

Wat is Content Marketing Strategie? En hoe kun jij via gratis content meer bezoekers naar jouw media kanalen krijgen? Lees snel dit artikel!Meer Leren over Content Marketing Strategie? Bekijk Kennismaterialen en Tools in mijn Webshop!

Wat is Content Marketing [Betekenis & Uitleg]

Als Online Ondernemer of Entrepreneur wil jij een bepaalde boodschap vertellen aan jouw doelgroep. Jij wilt mensen motiveren en inspireren om met jouw producten en diensten aan de slag te gaan (er van uitgaande dat jij zelf iets verkoopt).

Mij is altijd geleerd dat je de allerbeste producten en diensten in de wereld kunt produceren, maar nooit een euro zult verdienen als jij geen goede manier hebt om jouw boodschap de wereld in te sturen richting de specifieke doelgroep die jij wilt bereiken. Jij zult dus een aantal verschillende manieren moeten overwegen om online bezoekers richting jouw Lead Magnets EN online aanbod te krijgen.

Zonder Bezoekers richting jouw media kanalen zit jij ook zonder Sales / Omzet / Winst... Het weerhoudt je van de mogelijkheden om jouw aanbod te verkopen en staat ECHTE impact maken in de weg...

En dat is precies waar Content Marketing om de hoek komt kijken! In de onderstaande Youtube video geef ik je een introductie!


Welke Rol kan Content Marketing spelen in je bedrijf?

Content marketing is een online marketing strategie om online webverkeer; leads en uiteindelijk klanten naar jouw bedrijf leiden. Het geeft je de mogelijkheid om een band op te bouwen met jouw doelgroep; kan personal branding waarden bevatten; jouw autoriteit verhogen als expert EN uiteindelijk ook mensen converteren als jij call to actions toepast.

Het voordeel van Content Marketing is dat het relatief goedkoop te maken en publiceren is, want het HOEFT niet perse perfect te zijn om te scoren. Vaak kun je het volledige proces zelf doen en managen via gratis / goedkope online marketing tools zoals Canva; Magix video Deluxe en media platformen. Denk bijvoorbeeld aan social media kanalen zoals Instagram en Twitter; een Youtube kanaal; een Podcast of een Wordpress of Phoenix Website.

Omdat vrijwel al deze kanalen draaien op advertenties van bedrijven bieden ze gratis mogelijkheden om het als online ondernemer te gebruiken, EN maken ze het zo aantrekkelijk (gratis) mogelijk voor gebruikers om veel tijd door te brengen op het platform. Lukt het jou om jouw content kwalitatief goed; waardevol en mooi te maken volgens de regels van het algoritme? Dan kun jij HARD gaan en krijg jij veel gratis bezoekers / klanten doordat jij jouw content voor je laat spreken en technisch gezien je acquisitie laat doen!

Uiteindelijk zet jij jezelf en jouw bedrijf in de markt aan de hand van jouw content marketing strategie en doet dat bij voorkeur via een Kanaal gericht op Pull Marketing Strategie; waardoor jij op lange termijn groeit en een sneeuwbal effect kunt veroorzaken op lange termijn.

Wat is content Marketing? En op welke manier kun jij snel meer bezoekers naar jouw aanbod krijgen via content marketing? Ik leg het je uit via deze post!Welke Kanalen ga jij kiezen voor jouw Content Marketing Strategie? Ik leg het je hieronder uit!

Content Marketing Strategie [Slimme Keuzes Maken EN Fouten Voorkomen]

Massa is Kassa; en dat geldt absoluut voor Content Marketing Strategie! De Denkwijze waarmee ik er naar kijk is als volgt: "Content Marketing is het strategisch positioneren van promotie content op de internet kanalen waar jouw klanten zitten. Je doet dit om jouw doelgroep te bereiken en te laten zien dat jij de missende schakel bent tussen het bereiken van hun doelen".

Wanneer jij 1 blog schrijft is de kans kleiner dat jij door jouw klant gevonden wordt dan wanneer jij 100 blogs schrijft. Hetzelfde geldt voor Youtube Video's en Podcasts. Door op lange termijn te blijven produceren bouw jij een steeds groter bereik op het internet en gaan mensen jou ook steeds meer tegenkomen EN vertrouwen.

In Internet Marketing voor Beginners leg ik de basisbeginselen van online marketing uit en wellicht is dat interessant voor jou. Een van de belangrijkste leerpunten in mijn eigen groeiproces is geweest dat je iedere actie die jij doet moet kunnen verantwoorden aan jezelf en je toekomst. Want je start dit met het doel om op lange termijn iets op te bouwen en kunt vrijwel alleen een sterke positie bouwen als je dat ook consistent blijft doen. Doorzettingsvermogen ontwikkelen en de wens om succesvol te worden is hierbij cruciaal!

Wanneer jij wilt starten met content marketing heb je verschillende mogelijkheden; en niet iedere tactiek is (voor jou) even interessant. Je hebt aan de ene kant de Pull Marketing Strategie, waarmee je richt op mensen die zelf zoeken naar het onderwerp waarover jij schrijft. En aan de andere kant heb je de Push Marketing Strategie, waarmee jij richt op het tonen van jouw content aan bezoekers die niet naar jou op zoek zijn.

Het grote verschil hierin is dat mensen die zoeken naar content al op de hoogte zijn van hun behoeften; en dus makkelijker in een lead of klant te veranderen zijn. Ook kun je content via zoekmachine kanalen op lange termijn stapelen, waardoor jouw invloed steeds groter en krachtiger kan worden als je dat op de juiste manier positioneert.

Dit heb ik geleerd via de Internet Marketing Unie en aanvullende Amerikaanse Boeken en Cursussen die via mijn webshop te vinden zijn.

Welke vormen van Content Marketing zijn er?


Mijn eigen ervaringen met Content Marketing

Zelf heb ik verschillende manieren van Online Content geprobeerd. Zo heb ik deze website; een Youtube kanaal; een Mailinglijst; EN ik heb geëxperimenteerd met Instagram EN Pinterest. Persoonlijk ken ik ondernemers die daarnaast ook nog aan een Pinterest en een Tiktok kanaal bouwen!

Ik heb uit onwetendheid fouten gemaakt in dit proces; moeilijke keuzes moeten maken; dingen moeten loslaten; en uiteindelijk ben ik bij een simpele variant uitgekomen die voor mij goed werkt. Want Uitvinden wat voor jou goed werkt is cruciaal als jij een doorbraak wilt maken als online ondernemer... 

In mijn beginfase lukte dat nog niet zo goed en probeerde ik overal tegelijk te zijn, waar vervolgens eigenlijk alles ook mis ging... Want het lukte mij hierdoor niet om de strategie; de werkwijzen (online marketing tools) en de eisen van ieder platform te leren kennen en daarom werd ik ook niet beloond met (veel) gratis bezoekers. Ik had bovendien geen overzicht over mijn content EN geen overzicht op mijn bezoekers, waardoor ook een centrale boodschap vertellen lastig was.

Wat veel mensen jou niet vertellen is dat je met ieder media platform even succesvol kunt worden als je maar focus en commitment kunt vinden. En dat wil zeggen dat je elke dag aanwezig bent om iets te delen dat waardevol is voor jouw doelgroep EN voldoet aan de eisen van het algoritme van dat platform.

Zeker als je dat kunt Combineren met een goede, tijdloze Evergreen Content Strategie; zoals ik jou uitleg in de onderstaande video!


Tip: Ontwikkel een PLATFORM SPECIALISATIE en ACTIEVE, SPECIFIEKE DOELGROEP

Content Marketing Platformen werken ALLEMAAL verschillend. Op het ene platform ben jij DIRECT zichtbaar; en op het andere duurt het een tijdje voor de effecten zichtbaar worden. En het plaatsen van een foto kan soms in enkele minuten klaar zijn, terwijl het schrijven van een blog vaak uren of zelfs DAGEN kan duren.

Iedere manier heeft zijn eigen voordelen en nadelen, maar uiteindelijk draait het om wat jij toevoegt aan de maatschappij en wat voor invloed jij hebt op jouw doelgroep. Oftewel op welke manier jij een band met ze opbouwt. In marketing noem je dit ook wel Engagement Rate; en het zou een van de belangrijkste marketing doelstellingen van je bedrijf moeten zijn. Zonder marketing is het als ondernemer vaak lastig om lange termijn verbinding met jouw doelgroep te vinden.

Je kunt dit doen door antwoord te geven op hun behoeften en vragen over jouw gekozen onderwerp

  • Leer wat jouw bezoeker wil en ga met ze in gesprek om te kijken of je het goed doet;

  • Bouw Evergreen Content waarmee jij Tijdloos vindbaar bent en jouw merk kunt opbouwen;

  • Doe onderzoek via tools zoals Ubersuggest; Semrush en Google Trends om uit te vinden wat er speelt;

  • Zorg dat je rekening houdt met zoekintentie en koopintentie wanneer jij bezig gaat met zoek-gerelateerde platformen;

  • Lees je in over verschillende zoekwoorden zoals Short Tail Zoekwoorden en Long Tail Zoekwoorden;

  • Kies een ENKEL kanaal waarin jij AL jouw tijd gaat investeren en schaal pas op wanneer je financieel onafhankelijk bent;

  • Combineer Content Marketing met E Learning Maken / Coaching zodat jij jouw klanten uiteindelijk echt kunt helpen;


Extra Tips voor een betere Content Marketing Strategie

Onlangs schreef ik twee artikelen over Pull Marketing Strategie en Push Marketing Strategie! Hierin benadruk ik waarom het extra belangrijk is om op basis van jouw eigen behoeften en capaciteiten een betrouwbaar; veilig en organisch groeiend platform te kiezen! Als je de juiste keuze kunt maken ga jij daar over enkele jaren zeker de vruchten van plukken!

Je kunt de artikelen lezen via mijn website en / of via de onderstaande video's ontdekken waar dit over gaat! 



Uiteindelijk kun jij jouw content ook een extra boost geven door via betaalde advertenties te promoten via de platformen!


Je kunt het nooit voor iedereen goed doen! En mensen zullen altijd een mening hebben!


Content Marketing is een proces dat jij moet leren; testen en perfectioneren. GA PRODUCEREN en durf fouten te maken.


Bouw jouw Content vanaf dag 1 via de juiste doelen en kanalen. Hierdoor kun jij op lange termijn groeien!


Er zijn veel Content Marketing Voorbeelden waarbij ondernemers samenwerkten om hun bereik samen te groeien.

Gebruik Content Marketing Strategie ook om te Netwerken!

Zoals gezegd kan het lang duren om een bereik op te bouwen via Content Marketing! Daarom moet je absoluut voorkomen dat je de fout maakt om op elk mogelijk platform te gaan bouwen. Veel beter kun je samenwerken met soortgelijke online ondernemers / visionaire personen die zelf een groot bereik hebben opgebouwd en daarmee jouw doelgroep bereiken.

Want waarom zou je een extreem moeilijke weg kiezen als jij ook een Win Win situatie kunt creëren met elkaar?

 Jij kunt ook met andere ondernemers samenwerken en netwerken om hun doelgroep te bereiken. In sommige gevallen kan dat via bartering deals en onder het mom van gezamenlijke branding / content creatie / content marketing. In andere gevallen moet je af en toe een keuze maken om voor andermans bereik te betalen via betaalde advertenties / advertorials of door anderen de mogelijkheid te bieden om geld te verdienen aan jouw producten. Dat kan bijvoorbeeld door een online academie te bouwen met cursussen / digitale producten en die te koppelen aan Plug & Pay om een koppeling te maken met het affiliate marketing verdienmodel.

Affiliate Marketing geeft jouw partners / zakelijk netwerk de mogelijkheid om affiliate commissies te verdienen door jouw producten te promoten.

Dit precieze bedrijfsmodel EN de bijbehorende tactieken staan beschreven in de Online Marketing Tornado (het onderstaande handboek)!

Content Marketing Strategie komt goed van pas wanneer jij nieuwe bezoekers naar jouw kanalen wilt begeleiden. Door deze vervolgens om te toveren naar klanten draai jij meer winst en omzet!In dit boek leer jij slimme tactieken om als online ondernemer meer traffic te krijgen! Zelf bouw ik ook via deze methode!


Liever Content Marketing Uitbesteden?

Ik begrijp goed dat sommige ondernemers Content Marketing willen Uitbesteden. Al doe ik er zelf niet aan mee...

Persoonlijk geloof ik in het bouwen en runnen van een kleine en effectieve onderneming die je zelf bouwt en leert managen / optimaliseren. Hierdoor heb jij zelf de touwtjes in handen op lange termijn. Dit kan echter lastig zijn voor ondernemers die offline al een klantenkring / goed lopend bedrijf hebben opgebouwd en dat zo snel mogelijk online willen brengen, waardoor ze niet de tijd hebben om allemaal nieuwe skills te leren en langzaam te bouwen.

In dat geval kan Content Marketing Uitbesteden een slimme keuze zijn en je hebt daarvoor een goed internet marketing bureau nodig (in jouw regio) dat meerdere aspecten kan plannen, bouwen en ook zorgt voor conversie optimalisatie. Ze moeten jou kunnen informeren over de beste mogelijkheden en laten weten wat er allemaal mogelijk is; en vaak is dat afhankelijk van jouw wensen / behoeften als persoon en ondernemer.

Precies om die reden is investeren in jouw eigen online marketing kennis en ervaring een vaardigheid die jarenlang kan afbetalen...

Wil jij toch jouw content marketing uitbesteden? Persoonlijk kan ik je een bureau aanbevelen in Utrecht / Amsterdam, maar er zijn overal sterke online marketing bureaus waarmee jij kunt samenwerken en daar heb jij mijn hulp niet echt voor nodig verwacht ik!

Houd er dan wel rekening mee dat het niet goedkoop is en dat je ook echt een partner zoekt die weet hoe het werkt! En dat het een proces is wat jij jaren moet blijven bouwen / uitbesteden als jij de volledige kracht van het internet en een schaalbaar bedrijf wilt benutten.

Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen