Gastblog Schrijven

Wat is een Gastblog? En op welke manier kan een Gastblog Schrijven positieve impact maken op jouw rankings?

Een Gastblog Schrijven en plaatsen op de website van een collega ondernemer die jouw doelgroep bereikt kan veel betekenen voor de bekendheid van jouw website. Artikelen publiceren als gastblogger levert naamsbekendheid; nieuwe contacten in jouw werkveld en ook backlinks op en dat komt de autoriteit en ranking van jouw website ten goede! Het is dan ook een strategie die jij kunt overwegen wanneer jij en jouw website een boost kunnen gebruiken... 

Maar is het schrijven van Gastblogs altijd effectief? Of zou je een bepaalde strategie moeten toepassen?

Er zijn zeker een aantal trucs waarmee je de effectiviteit van jouw gastblogs kunt verbeteren, want NIEMAND wil tijd verdoen als het niks oplevert. Het bouwen van een website en het schrijven van blogs kost tijd, daarom kun je het jezelf beter zo snel mogelijk op de goede manier aanleren. 

In dit artikel leg ik je uit hoe je het aanpakt... En ik zal enkele Youtube Video's met je delen die cruciaal zijn om te begrijpen waarom het (slim) positioneren en schrijven van Evergreen gastblogs een flinke boost kan geven aan de bezoekers en autoriteit van jouw Wordpress of Phoenix website!

Een gastblog is een blog dat jij schrijft en publiceert op een blog / website van iemand die jouw doelgroep bereikt. Hierdoor kun jij mensen naar jouw eigen kanalen krijgen.Meer leren over Online Marketing & Online Ondernemen? Bekijk mijn Webshop eens!

Wat is een Gastblog?

Een gastblog is een blog dat jij schrijft en publiceert op een blog / website van iemand die jouw doelgroep OF zoekwoorden bereikt. Hierdoor kun jij mensen naar jouw eigen kanalen krijgen. Om je heel even snel te helpen herinneren waarom we in de eerste instantie willen focussen op Blogs Schrijven en publiceren voor de zoekmachine van Google en Bing; deel ik de onderstaande video met je die gaat over Pull Marketing Strategie. 

Hierin leg ik precies in waarom bloggen (en gastbloggen) perfect is om op lange termijn een sneeuwbal effect in de resultaten van jouw marketing doelstellingen te genereren.

Na het zien van deze video begrijp je dat blogs schrijven een van de meest laagdrempelige en schaalbare manieren is die jij op lange termijn kunt blijven opbouwen. Je hoeft zelf niet aanwezig te zijn om klanten te helpen;  en kunt het zelfs uitbesteden aan anderen wanneer jouw bedrijf loopt en omzet / winst binnenkomt vanuit het affiliate marketing verdienmodel of eigen producten. 

Hopelijk begrijp je dat het positioneren van content op "moeilijke zoekwoorden" een kans is wanneer jij bezig bent met zelf een eigen website maken en nog een lage Domein Autoriteit hebt. Een voordeel van Gastblogs schrijven is namelijk dat je content kunt publiceren op zoekwoorden waarvoor jij zelf nog niet voldoende autoriteit hebt opgebouwd. Via een sterke partner kun jij via een gastblog alsnog een positie kopen en zo veel mogelijk bezoekers doorsluizen naar jouw eigen website / e-learning community / opt-in systeem / salespagina. 

En met de backlink verstevig jij de positie en autoriteit van jouw eigen site! (Lees hier meer over Backlinks)

Het zou een slimme optie zijn om wekelijks een gastblog te publiceren bij een grote en belangrijke partner in jouw industrie. Hiermee kun je je website snel laten groeien in bezoekers en autoriteit. Zelfs als het jou op de lange termijn tijd en geld kost om te realiseren...

EEN van de belangrijkste doelen zou moeten zijn om andermans bezoekers naar jouw eigen blog te krijgen en te converteren naar jouw e-mail marketing lijst. Lukt dit jou? Dan kun jij de bezoeker waar je tijd of geld voor betaald hebt in de toekomst blijven benaderen met aanbiedingen / content. Daardoor groeit de impact van jouw kanalen en wellicht ook je omzet naar nieuwe levels!

Via een Gastblog kun jij waarde geven die aansluit bij de zoekintentie van de doelgroep / zoeker van het partnerblog. Je mag in de artikelen die jij schrijft dus niet te sterk aandringen op conversies. Google wil bekend staan als een bron van informatie (duh: zoekmachine) en niet als een verkapte marktplaats.

Meer over het schrijven van Evergreen Content; oftewel waardevolle en Tijdloze content leg ik uit in de onderstaande video. Dit is een erg waardevol concept als jij meer wilt leren over het schrijven van succesvolle gastblogs! 

Hoe verdien je extra website verkeer via een gastblog?

Het schrijven van gastblogs hoeft niet altijd om directe conversies te gaan, maar kan ook het doel hebben om branding en autoriteit op te bouwen. Op lange termijn zal dit je altijd helpen, maar ALS je de mogelijkheid hebt zul je een waardevolle Call To Action toe moeten voegen voor de lezers van jouw partner.

Je kunt een lijst van kansrijke zoekwoorden opstellen en daarnaast een lijst van bekende bloggers maken. Deze kunnen beide kansen opleveren om jouw gastblogs zo effectief mogelijk te positioneren zodat je ook jouw doelgroep bereikt.

Een van de belangrijkste minpunten van het schrijven van gastblogs is dat je de bezoekers van jouw partner moeilijk naar jouw eigen website kunt krijgen. Er is echter een manier waarop je dit kunt oplossen... Je kunt om te beginnen een speciale bonus maken voor de lezers van jouw partner en deze exclusief in het artikel promoten. Denk aan een kortingscode of een exclusief aanbod waarbij je extra bonussen geeft. 

Het is belangrijk dat je waardevolle artikelen schrijft voor jouw partner, en daarin doorlinkt naar de een of twee meest belangrijke artikelen op jouw eigen website. Dit moeten echt paradepaardjes zijn waar veel werk in zit. Hierdoor laat je deze hoger scoren via de weblink; krijg je direct meer bezoekers en kun je de bezoekers van jouw partner ook meteen een goede indruk geven.

Je kunt samen met jouw partner beslissen wat voor extra's je kunt bieden om extra specifiek op zijn / haar doelgroep te richten. Als je op deze manier jouw samenwerkingen plant en vormgeeft zul jij naast waardevolle backlinks en hoger ranken in Google ook veel extra verkeer naar jouw kanalen krijgen.

Vraag ook aan jouw partners of ze jouw content willen promoten via hun sociale media kanalen en zoek uit hoe jullie bestaande kanalen kunnen gebruiken om elkaars online marketing strategie te verbeteren! Voor wat, hoort wat en dit kun jij invullen zoals je wilt...


Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen