Impact Maken als Ondernemer | Wat is het en hoe start je vandaag nog?
Impact Maken is niet makkelijk, maar wel een mooi doel als ondernemer. Het dromen van een bedrijf waarmee jij impact kunt maken komt vaak vanuit een visie of missie die jij als ondernemer voelt wanneer je een probleem tegenkomt in jouw markt; of mensen tegenkomt die ergens mee geholpen moeten worden.
Door een hoger doel na te streven en jezelf daar onvoorwaardelijk aan te binden zie je een volledig ander soort bedrijf ontstaan dan wanneer je vanuit financiële motieven start. Een breed scala van Entrepreneurs en online ondernemers (bijv. in het coaching circuit) gebruiken het als drijfveer om hun stempel op de wereld te drukken. En dat maakt de wereld een klein stukje beter!
Maar wat is Impact Maken Precies? En hoe maak je meer impact op jouw klanten en andere stakeholders? In dit artikel leg ik uit hoe ik er tegen aan kijk!
Wat is Impact Maken als Ondernemer?
Impact Maken kun je op verschillende manieren zien en dit is eigenlijk ook per ondernemer of project verschillend. Maar het belangrijkste is dat jij een hoger doel nastreeft en echt verandering in een bepaalde markt wilt veroorzaken... Wanneer jij er in slaagt om mensen op een positieve manier in beweging te zetten zul jij jouw doelen bereiken!
Voorbeelden van manieren om impact te maken als ondernemer...
- Jij wilt belangrijke innovatie veroorzaken waarop mensen nog jaren door kunnen bouwen (een Legacy)
- Jij wilt het leven van klanten in zo'n mate verbeteren dat hun leven veel beter is
- Jij wilt misstanden in jouw markt oplossen en zorgen dat veel mensen anders gaan denken (filosofie)
- Jij wilt problemen oplossen voor mensen die in nood zitten
- Jij wilt (meer) mensen inspireren en motiveren om het beste uit zichzelf te halen
Uiteindelijk wil jij zo goed mogelijk presteren met de (beperkte) middelen en mensen die je hebt. Oftewel jij wilt zo veel mogelijk bereiken met jouw verrichte arbeid. Het draait niet simpelweg om producten pushen en verkopen, maar mensen echt inspireren om langdurig bepaalde doelen te stellen en ook aan de slag te gaan om die te bereiken.
Dat is een groot verschil ten opzichte van veel ondernemers die van bovenaf een bedrijf leiden, opschalen en minder passie voelen voor hun bedrijf en klanten.
Mijn Visie op Impact Maken als ondernemer
Persoonlijk ben ik een online ondernemer die wel eens af en toe vragen heeft over "impact maken", omdat ik vaak niet direct met klanten werk en die behoefte ook niet zo sterk voel. Ik heb mijn vertrouwen gelegd in het feit dat ik een schaalbaar bedrijf kan bouwen en mezelf op lange termijn los kan maken van mijn bedrijf. Op die manier denk ik meer impact te kunnen maken op de mensen die ik via mijn website / online cursussen bereik, puur door elke dag mijn organisch bereik van mijn Phoenix website / social media kanalen en daarmee impact groter te maken.
Voor mij betekent impact maken dan ook mensen inspireren en motiveren door ze te informeren over bepaalde ontwikkelingen in mijn markt. En op lange termijn hoop ik hierbij een grote groep mensen te motiveren met mijn werk. Maar hoe zit dit bij jouw bedrijf?
Als jij de kans had om grote problemen op te lossen: Hoe ziet jouw ideale wereld of branche er uit? En wat zou je veranderen? Wat is hetgene dat jij ECHT zou willen optimaliseren / leveren?
Wanneer jij aan de slag gaat met Lange Termijn Smart Doelen Stellen om het meetbaar te maken kun jij mijlpalen gaan bepalen en uitzoeken hoe jij van punt A naar punt B kunt komen en daarin oplossingen en verbeteringen kunt leveren voor jouw doelgroep.
Door consistent te blijven bouwen aan jouw visie en missie en dat lange termijn vol te blijven houden, kun jij grote doelen bereiken en de wereld een stukje beter maken.
Bedenk wat voor producten of diensten zouden passen bij jouw beeld van een betere werkelijkheid? En kun je ook marktonderzoek doen naar eventuele klanten die jij dat moet gaan verkopen? Zo ja, dan kun jij dat zeker in de praktijk gaan brengen!
Op welke manier kun jij denk je meer impact maken als ondernemer? Wil jij daar eens over nadenken? En wil je een voorbeeld / idee voor jouw eigen bedrijf en klanten beschrijven via de reacties?
Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn persoonlijke ontwikkeling kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn categorie over Kernvaardigheden, Competenties en Eigenschappen ontwikkelen.