Acquisitie Betekenis

Acquisitie voor Ondernemers [Betekenis, Uitleg & Strategie]

De Betekenis van Acquisitie is het mailen of bellen van leads om deze in nieuwe klanten en winst te veranderen. In dit artikel vertel ik je meer over de Betekenis van Acquisitie en waar jij zoal rekening mee moet houden bij het maken van een acquisitie strategie. Zo is het bijvoorbeeld verstandig om niet alleen met je bedrijf bezig te zijn, maar vooral met het bedrijf van de ander!

Acquisitie gaat niet over jezelf, maar hoe jij jezelf in kunt zetten om een probleem van de ander op te lossen of juist een kans te creëren

Vaak zijn er voldoende hulpmiddelen beschikbaar om dit als ondernemer van anderen af te kijken, maar die stap durven velen niet te zetten. Meestal werken Sales Agents met hulpmiddelen / tools om niet te verdwalen in hun gesprekken, maar wanneer jij meer ervaring krijgt en langer in een zelfde verkoopfunctie zit zal het natuurlijk aanvoelen en zul jij succesvoller worden in Acquisitie Plegen.

Voelt het voor jou nog moeilijk en vervelend? Dan help ik je via dit artikel vooruit met basis informatie en een opzet van een acquisitieplan!

Acquisitie Plegen is belangrijk als jij nieuwe handel wilt genereren door te netwerken. In dit artikel leg ik uit wat de betekenis is!Meer leren over Online Ondernemen; Marketing of Sales? Bekijk mijn Webshop eens!

Wat is Acquisitie? [Betekenis & Uitleg]

Acquisitie Plegen is belangrijk als jij nieuwe handel wilt genereren door te netwerken met andere ondernemers of klanten. Je gaat binnen je eigen netwerk of een breed aantal verschillende social media kanalen / media platformen op zoek naar mensen of bedrijven die binnen jouw doelgroep passen. Dit wil je het liefst zo gesegmenteerd mogelijk doen.

Je kunt Acquisitie plegen voor bedrijven met verschillende werkwijzen / verdienmodellen zoals

  • Business To Business producten / diensten (Bijv. via Linked-In; bedrijven bezoeken of Telefonische gesprekken);

  • Business to Consumer producten / diensten (bijv. via Social Media Kanalen zoals Facebook / Instagram);

  • Business to Government producten / diensten (Bijv. via Linked-In of telefonische gesprekken);

Acquisitie gebeurt vaak telefonisch omdat daarmee de beste indruk kan worden gemaakt. Ook weet je direct of je resultaat hebt en/of iets hopeloos verspilde moeite is. Met acquisitie wil je een voet tussen de deur krijgen en bij relevante bedrijven op de radar komen voor het geval zij tegen een probleem aan lopen dat jij of iemand binnen jouw netwerk op kunt lossen.


Hoe maak je een Acquisitieplan?

Leef je in de situatie van de klant in en stel vragen met pauzes er tussen. Je wilt je partner zo veel mogelijk laten praten en zelf rustig blijven.

  1. Start met Een korte, krachtige en vriendelijke Begroeting;

  2. Bedenk een Openingszin waarmee jij jouw potentiële klant nieuwsgierig maakt;

  3. Beschrijving van de pijn in een bepaalde sector die jij kunt oplossen;

Maak vooraf een acquisitieplan waarin deze punten centraal staan. Je bent altijd eerst bezig met het bedrijf van de ander door te laten zien dat je begrijpt wat er speelt binnen zijn/haar bedrijf. 

Acquisitie Plegen moet je doen om meer handel binnen te halen voor je bedrijf. Het is niet makkelijk, maar kan zeker worden aangeleerd!Houd altijd rekening met de invloed van Gatekeepers op jouw zakelijke succes!

Hoe moet je Leads Bellen?

Het bellen van koude leads kan grote uitdagingen met zich meebrengen, terwijl het bellen van warme leads vaak makkelijker gaat. Je kent elkaar immers al en weet dat er tenminste in het verleden een positieve band met elkaar was. Wellicht heeft een klant al gekocht of stond al op jouw mailinglijst, waardoor je weet wie hij / zij is en hoe de situatie ervoor staat.

Je wilt mensen altijd op een zo slim mogelijke manier benaderen.

Onlangs schreef ik een artikel over Gatekeepers oftewel tussenpersonen die tussen jou en jouw doel in staan. Vaak zijn dit secretaresses die proberen te achterhalen wie jij bent en waarom jij belt. Je moet hier op een speciale manier mee om gaan, want ze hebben letterlijk de macht over jouw portemonnee. Ga niet verkopen aan de Gatekeeper. Zorg liever voor een relaxte houding en een fijn gesprek

Je introduceert jezelf en je bedrijf via een Elevator Pitch. In 30 seconden moet je kunnen uitleggen wie jij bent, wat jij doet en wat de toegevoegde waarde + het onderscheidend vermogen van jouw product / dienst is voor opdrachtgevers zoals diegene die jij aan de telefoon hebt.

Je probeert altijd netjes te blijven en denkt na over jouw eigen gedrag en acties. Probeer vertrouwen te winnen en vertel over testimonials en social proof zodat mensen iets krijgen om te vergelijken met eerdere resultaten. En willen interessante bedrijven niet? Blijf dan regelmatig in contact om te zorgen dat ze zelf ooit contact opnemen wanneer dat nodig is!


Heel veel succes met het positioneren van jouw acquisitie gesprek! Heb jij nog vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Strategie Categorie. Wil jij meer leren over belangrijke online marketing Begrippen en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen