Wat Betekent Sneeuwbal Effect? Betekenis voor online ondernemers!
Wellicht heb je wel eens van een Sneeuwbal Effect in Online Marketing gehoord... Een miraculeus verschijnsel dat KAN ontstaan wanneer jij geduld hebt, nadenkt over jouw online marketing strategie en daarbij gericht op een specifieke doelgroep voor lange termijn content publiceert.
Om een Sneeuwbal Effect te veroorzaken en daar ook daadwerkelijk van te profiteren heb je lange termijn visie voor nodig en zul je ook jouw online concurrentie moeten volgen om te kijken wat bij hen werkt en wat niet. Allemaal om ervoor te zorgen dat jij steeds beter begrijpt hoe effectieve online marketing werkt en het doel nastreeft om steeds succesvoller te worden...
Het Sneeuwbal Effect is geen fabeltje... Maar je moet jezelf er bewust voor positioneren als je het wilt benutten...
Er zijn een aantal verschillende mogelijkheden om via online marketing tools en technieken een sneeuwbal effect te veroorzaken als jij consistent blijft bouwen. En daar ga ik je vandaag via dit artikel meer over vertellen!
Hoe Werkt het Sneeuwbal Effect?
Om te begrijpen hoe het sneeuwbal effect werkt moet je eerst het verschil weten tussen de twee verschillende vormen van online marketing: namelijk Push Marketing strategie en Pull Marketing strategie. Je kunt de verdiepende artikelen lezen die ik hier over geschreven heb of genoegen nemen met de onderstaande korte uitleg in combinatie met mijn video.
Bij Pull Marketing positioneer jij jouw content via zoekmachine vriendelijke media platformen op een manier waardoor jouw content naar boven komt wanneer een potentiële klant / volger zoekt naar informatie over het onderwerp waarin jij specialiseert. Door waardevolle informatie aan te bieden zal deze zoeker jouw kanaal wellicht gaan volgen en kun je deze op langere termijn in een betalende klant veranderen voor fysieke producten of digitale producten zoals online cursussen. Het ideale is dat dit via gratis media platformen te bouwen is en dat je richt op een "warme doelgroep"; oftewel een doelgroep die zelf actief op zoek is naar een antwoord op een vraag / aankoop. De mensen die jij hiermee bereikt hebben dus een gegarandeerde Zoekintentie of Koop Intentie en dat verhoogt jouw kans om zaken te doen met ze.
Bij Push Marketing positioneer jij producten op een manier waarbij een eventuele zoekfunctie geen rol speelt. Je richt hierbij niet op een doelgroep die naar informatie zoekt, maar brengt je producten / diensten onder de aandacht bij "toevallige voorbijgangers" en probeert zelf een behoefte te creëren. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld social media marketing gebruiken en betaalde advertenties maken die gericht zijn op een bepaalde (koude) doelgroep. Dit is een stuk moeilijker omdat de mensen (waarschijnlijk) niet geïnteresseerd zijn in jouw product en daarom veel moeilijker te overtuigen zijn.
Is Push of Pull Marketing meer geschikt voor een Sneeuwbal Effect?
Hopelijk begrijp je het verschil tussen de twee manieren van marketing. Mensen zijn op zoek naar je content; of ze zijn niet op zoek naar je content...
Wanneer ze niet op zoek zijn naar je content is het veel lastiger om interesse op te wekken en ze voor langere termijn te blijven boeien. En meestal bouw je geen erg sterke positie op met de platformen die je hiervoor in kunt zetten. Het is een totaal andere manier van marketing waarin je ook andere doelen nastreeft.
Dat wil niet zeggen dat Pull Marketing technieken nutteloos zijn, want ze hebben grote voordelen als je ze weet te gebruiken, maar niet voor het doel dat ik in dit artikel bespreek. Het veroorzaken van een sneeuwbal effect in jouw content; jouw online autoriteit en omzet door gehoor te geven aan bestaande behoeften van een organisch groeiend bereik bij een doelgroep die actief naar jouw producten of diensten op zoek is...
Op welke manieren kun je als online ondernemer een Sneeuwbal Effect veroorzaken?
Jij wilt een aantal jaren consistent content gaan bouwen op een media platform dat aan de bovenstaande voorwaarden voldoet. Hiervoor ontwikkel je een eigen format waarin je zaken bespreekt rondom alle mogelijke onderwerpen en vraagstukken waarin jouw ideale volger / bezoeker geïnteresseerd is. Hoe je dit aan moet pakken is afhankelijk van het platform dat jij daarvoor kiest.
Je maakt in ieder geval een overzicht van onderwerpen en gaat uitzoeken welke het meest urgent zijn. Met andere woorden: je zoekt uit hoe vaak mensen er in de zoekmachine elke maand naar zoeken. Als je dit weet kun je content gaan publiceren zodat jij op alle relevante zoekwoorden vindbaar bent in de toekomst. Als je dit op een manier doet waarin je mensen helpt met tijdloze content groeit jouw gekozen kanaal voor lange termijn en hierop kun je jaren door blijven bouwen, zodat er ook jaren aan een stuk nieuwe volgers bij kunnen komen en jij door het sneeuwbal effect groeit.
Je zult zien dat de eerste maanden extreem zwaar gaan zijn en dat het wennen is om te publiceren. De kwaliteit zal hierdoor niet perfect zijn, maar het goede nieuws is dat de meeste mensen jouw content ook nog niet massaal zullen vinden en bekijken. Het sneeuwbal effect begint pas op te treden wanneer jij enkele tientallen keren gepubliceerd hebt en mensen een goed overzicht van jouw werk krijgen.
Ze weten nu wie jij bent; wat jij doet en wat ze van je kunnen verwachten. En je zult naar mate de tijd verstrijkt steeds meer volgers opbouwen die waarderen wat jij doet en jouw wekelijkse (of dagelijkse) uitzendingen kijken. Hierdoor krijgt ook het algoritme van het gekozen platform steeds meer informatie over jouw content en jouw bezoekers en kan daardoor beter inschatten voor wie het relevant is. Daardoor zal jouw moeite beloond worden en krijgen steeds meer mensen jouw werk te zien.
Benieuwd wat voor content je moet maken? Lees mijn artikel over Evergreen Content om te begrijpen wat de voorwaarden zijn van sterke, tijdloze content. Je kunt ook de onderstaande video bekijken waarin ik mijn bevindingen rondom dit onderwerp bespreek!
Welke media kanalen zijn het meest geschikt voor een online marketing sneeuwbal effect?
Het opbouwen van een Sneeuwbal Effect werkt het beste wanneer jij je focust op een media kanaal waarin gezocht kan worden op content via zoekwoorden. Jij moet je content zorgvuldig plannen en positioneren met behulp van Real Time marktcijfers en bijbehorende zoekwoorden.
En hoe meer tijd er verstrijkt; hoe meer media content jij bouwt; hoe meer relevante bezoekers jouw media content tegenkomen; hoe groter het sneeuwbal effect op lange termijn kan worden. Focus op constante groei in kwaliteit en voor je het weet heb je tientallen duizenden volgers die jij jouw producten kunt verkopen!
Je kunt dat op een van de volgende manieren aanpakken (focussen op 1 kanaal heeft de grootste kans van slagen):
- Door Waardevolle Artikelen te Schrijven en te Publiceren voor een specifieke doelgroep in de Zoekmachine van Google. Het proces wat je hiervoor moet leren heet zoekmachine optimalisatie en je kunt hier eventueel een cursus zoekmachine optimalisatie voor volgen ;
- Deze artikelen publiceer je op jouw eigen platform en jij kunt aan de slag met een eigen website maken. Je kunt dit eventueel verder promoten met sociale media kanalen naar een groeiende groep followers ;
- Door Wekelijks SEO Geoptimaliseerde Video's te produceren voor een specifieke doelgroep op Youtube ;
- Door met Regelmaat (minimaal wekelijks) een nuttige Podcast te publiceren op Apple Podcasts ;
- Door Zoekwoord Onderzoek te doen en Trends te spotten via tools als Ubersuggest; Semrush; Answer the Public en Google Trends ;
- Door E-Learning Cursus Trajecten te maken waarin je richt op verschillende leerfasen (Beginners / Gevorderden / Experts) ;
Een waarschuwing die ik je mee wil geven is dat je maar 1 platform moet kiezen en daar voorgoed op moet gaan focussen. Dit is belangrijk omdat je het platform volledig moet leren kennen en daarnaast ook op andere kernprocessen in jouw bedrijf moet focussen. Het managen van content produceren voor meerdere platformen met allemaal hun eigen regels en algoritme is voor startende online ondernemers / content creators gedoemd om te mislukken...
Kies voor zekerheid en zorg dat je 1 platform bouwt en optimaliseert en daarin ook echt de volledige focus kunt houden. Dan is het voor jezelf beter te volgen en zie je ook grote groei in jouw capaciteiten en data analyse omdat je hier in specialiseert.
Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! En ga jij een van deze tips gebruiken om jouw online marketing strategie te upgraden? Laat me dat dan ook even weten!
Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!
Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf!