PR Strategie

PR Strategie | Betekenis; Uitleg en Tips voor een groeiend bedrijf!

Veel mensen hebben wel eens van het begrip PR Strategie gehoord. Maar Waar Staat PR Voor? In dit artikel leg ik aan de hand van de nieuwste trends uit wat het betekent en ga direct wat dieper in op de strategie die jij als (startende) online ondernemer kunt toepassen om jouw bedrijf beter zichtbaar te maken.

PR Strategie staat voor Public Relations Strategie. Je bouwt het voor jouw bedrijf om nieuwe leads en klanten naar jouw bedrijf te helpen! Maar dat niet alleen, want door de vele media platformen en social media kanalen die vandaag de dag beschikbaar zijn ben jij automatisch door veel meer mensen zichtbaar. 

Dat wil zeggen dat jij goed moet bedenken hoe jij jezelf als ondernemer / personal brand positioneert; anders is er geen touw aan vast te knopen wie jij bent; waar jij voor staat en wat jij aan waarde kunt leveren voor anderen...

Benieuwd wat jij kunt doen om jouw PR te verbeteren? En via welke concrete stappen jij aan de slag moet om snelle en effectieve resultaten te boeken? 

Lees dan direct dit artikel en laat jouw vragen achter in de reacties!

Waar staat PR voor? En wat kan het betekenen in jouw bedrijf? Ik leg het uit via dit artikel!Meer leren over Online Marketing Strategie en Online Ondernemen? Bekijk mijn Webshop eens!

Waar staat PR Voor? [Betekenis en Uitleg van Public Relations]

Dus... Waar staat PR voor? En wat komt er allemaal bij kijken? Dat zijn interessante vragen die niet heel snel en simpel te beantwoorden zijn... 

Ik ga het toch proberen: Public Relations zijn alle handelingen die jij doet om te zorgen dat jij op een slimme, doordachte en waardevolle manier zichtbaar bent als online ondernemer of entrepreneur...

Hierbij kunnen we Proactieve PR uitvoeren waarbij jij zelf promotie maakt voor iets waar jij mee bezig bent; of Reactieve PR waarbij stakeholders en buitenstaanders reageren op wat jij doet en hoe jij jezelf uiteindelijk aan de wereld laat zien. Dit laatste zie je bijvoorbeeld veel bij beroemde personen zoals BN'ers; die in de media door het stof moeten wanneer ze problemen voor zichzelf of hun omgeving hebben veroorzaakt.

Bij PR probeer je jezelf en jouw bedrijf (of dat van opdrachtgevers) zo aantrekkelijk mogelijk in de markt te zetten en probeert de status van een autoriteit (autoritaire expert) in jouw markt te bouwen. Dat is niet makkelijk in een wereld van verzadigde markten en wisselende populariteit van media platformen die constant in beweging zijn. 

Daarbij komt dat door mobiel internet en social media marketing constant prikkels richting de doelgroep worden gelanceerd en daar moet jij als PR Medewerker / Adviseur op inspelen door constant op elk platform dezelfde herkenbare boodschap te brengen.

PR of Public Relations Strategie is een verzameling van activiteiten; platformen en vormen van content waarmee jij jouw merk zichtbaar maakt voor potentiële klanten, leads en klanten!Diverse innovatieve Platformen die een rol (kunnen) spelen in jouw PR strategie!

Jij hebt als ondernemer jouw PR Strategie volledig in eigen hand...

  • Hoe wil jij dat de wereld je ziet? 

  • Hoe wil jij dat mensen naar je kijken? 

  • Welke vormen van content creatie passen bij jouw behoeften en talenten? 

  • Op welke manier blijf jij in gesprek met jouw leads; jouw klanten en andere stakeholders?

  • En op welke mensen wil jij jouw boodschap / PR activiteiten richten? 

Zomaar enkele vragen die jij jezelf kunt stellen als je twijfelt over hoe je jouw PR strategie gaat inrichten... Je bent zelf verantwoordelijk voor hoe jij de PR van jouw bedrijf aanpakt en hebt daar ook alle invloed op als je zelf de juiste kanalen kiest en een herkenbare; doordachte boodschap uitdraagt... 

Door de juiste werkwijzen en kanalen te kiezen en zorgvuldig te Framen wat jouw doelgroep te zien krijgt kun jij over tijd een grote verzameling van (positieve) media uitingen (laten) creëren die bijdragen aan jouw imago / merkbekendheid; klantenrelaties; omzet en marktaandeel!

Je kunt hierbij op gratis media kanalen richten die (vaak) minder goed te sturen zijn; of juist betaalde media kanalen inzetten waarvan je (vaak) veel beter weet wat je ervoor terug krijgt. Met name Data Analyse Methoden van Online Marketing Tools maken het tegenwoordig mogelijk om op lange termijn jouw resultaten te analyseren en optimaliseren via de conversie optimalisatie strategie.

Je kunt daarmee de groei van jouw kanalen en partnerships meten en acties doen om extra in te zetten op de kanalen waarmee jij jouw doelen het beste bereikt. We noemen dit ook wel opschalen!


Jouw PR en Publiciteit kun jij zelf doen en/of uitbesteden! Dit kan een groot verschil maken in de verschillende taken in jouw agenda!

Hoe ga jij jouw Public Relations (PR) Activiteiten aanpakken?

Er zijn een aantal zaken die jij voor jezelf helder moet hebben als jij aan de slag gaat met het bouwen van een plan van aanpak voor jouw PR. Als je deze verschillende punten niet begrijpt en leert optimaliseren zal jouw moeite (waarschijnlijk) niet worden beloond. Niet perse omdat jij niet goed genoeg bent, maar meer omdat anderen veel beter en georganiseerder zijn in het werk dat ze uiteindelijk leveren...

Bij PR beïnvloedt jij de Publieke Opinie; en dat kan jouw carrière maken of breken. Dat betekent dat je sterke controle moet houden over jezelf; je media uitingen en de verwachtingen / reputatie die jij creëert met jouw acties en reacties. Dit geldt in veilige en normale situaties, maar ook in ongewenste crisis situaties!   

Als jij nadenkt over het plannen van jouw PR Activiteiten moet jij over de twee onderstaande keuzes nadenken!

1. Eerst Kiezen of je jouw PR zelf gaat doen of gaat uitbesteden

Jouw PR en Publiciteit kun jij zelf doen en/of uitbesteden! Dit kan een groot verschil maken in de intensiteit van jouw werkrooster en de verschillende taken in jouw agenda! Want als Online Ondernemer kun jij niet op alle plekken tegelijk zijn; of een expert zijn in alle aspecten van jouw bedrijf... 

Het gekke is dat als je iemand zou vragen om zonder ervaring zijn eigen tand te trekken; die je meestal voor gek zal verklaren. Terwijl als je iemand vraagt om zonder ervaring zijn administratie en belastingzaken bij te houden en in te vullen elke paar maanden; dat geen probleem blijkt te zijn. Ook al kost het een week kostbare tijd en kan het grote gevolgen hebben voor jouw relatie met de belastingdienst / overheid. 

Persoonlijk heb ik een boekhouder die alles regelt en die kost mij zo'n €100,- euro per 3 maanden. Deze zorgt dat alles op tijd in orde is en geeft mij precies door wie ik op welk moment moet betalen. Op deze manier kan ik volledig op mijn eigen bedrijf focussen en alles zelf willen doen is in mijn optiek dan ook een van de grootste fouten die jij kunt maken om jouw bedrijf nooit ECHT van de grond te krijgen...

Dit Geldt wat mij betreft ook in sommige gevallen voor PR... 

ALS het maken van Online Media Content NIET jouw sterkste punt is en jij er ook geen zin in hebt om daar veel studie en werk in te steken; raad ik je aan om eens rond te kijken naar versterking door een PR Bureau; een PR Consultant; PR Adviseur of een PR Medewerker... Veel bedrijven (of ondernemers) bouwen hun eigen PR Team. 

Je mag er creatieve keuzes in maken, maar zorgt in ieder geval dat je met Public Relations Professionals werkt die weten hoe de markt en mogelijkheden in elkaar zitten en jou kunnen helpen met het maken van verstandige keuzes die bij jouw bedrijf passen. Hierdoor hoef jij niet te blijven vechten met een onderdeel in jouw bedrijf waar je geen zin in hebt; en kun je blijven focussen op de aspecten die verkopen; omzet en winst opleveren! 

Welke PR Voorbeelden en Mogelijkheden heb jij om je bedrijf te verbeteren? Ik leg je uit over Pull Marketing en Push Marketing Strategie!Bij PR is het belangrijk dat de Puzzelstukjes op de juiste plek terecht komen!

2. Ga jij zelf jouw PR kanalen Bouwen en beheren; Publiciteit Kopen of Allebei?

Dan is er nog een tweede keuze die jij moet maken die alles voor je kan veranderen. Een keuze die jouw bedrijf (snel) kan groeien of als een stille sloper kan afremmen. Het is de manier waarop jij verschillende media platformen en kanalen selecteert voor jouw online marketing strategie / PR Publiciteitsplan.


2.1. Kies jij om jouw PR Kanalen te Bouwen; te Kopen of allebei?

Wanneer jij PR Kanalen moet bouwen heb je de keuze uit social media kanalen zoals Instagram; Facebook; Youtube; Twitter en Tiktok. Daarnaast zijn er nog tientallen platformen die wellicht jouw doelgroep bereiken. Het is onmogelijk om al deze kanalen zelf te bouwen. Mede doordat al deze kanalen eigen regels en algoritmes hebben ingebouwd, kun jij nooit jouw content op al deze platformen plaatsen. 

Het idee achter deze media kanalen is dat er engagement met jouw volgers ontstaat; en dat kun jij niet geven als je van platform naar platform moet switchen om content te creëren. Dus TENZIJ jij een professioneel team hebt voor ieder platform zou ik aanraden om je te focussen op een kanaal waar al jouw aandacht naartoe gaat totdat extreem succesvol is. 

Lukt het jou om een kanaal volledig te begrijpen en uitbouwen tot een succes? Dan kun jij waarschijnlijk waarde bieden voor andere ondernemers die zelf GEEN GROOT BEREIK hebben op dat platform. Een samenwerking in de vorm van een barterdeal kan er dan voor zorgen dat jij jouw collega ondernemer helpt; terwijl jij op het primaire platform van jouw collega ondernemer mag langskomen voor PR doeleinden.

Het bouwen hiervan kost heel veel tijd en een consistente aanpak. Heb jij zelf geen groot bereik en ben jij ook niet van plan om een platform te leren kennen en dagelijks content te publiceren? Dan kun jij altijd nog voor een van de vele mogelijkheden van betaalde publiciteit kiezen. Zo kun jij bijvoorbeeld advertorials kopen in tijdschriften; zendminuten op de televisie of radio en kun je banners plaatsen op andermans blogs; adverteren op social media platformen; jezelf laten interviewen op podcasts en nog veel meer! 

Het voordeel van geen eigen kanaal bouwen is dat jij ook niks hoeft te leren managen; editen; publiceren en geen directe relatie met jouw volgers hoeft aan te gaan. Je komt binnen door geld te betalen en met een speciale deal of prijzenactie probeer jij volgers van jouw partner te converteren naar jouw mailinglijst; om uiteindelijk naar jouw eigen producten of diensten te leiden.


2.2. Kies jij tussen Push Marketing; Pull Marketing of allebei?

Er zijn verschillende vormen van online media kanalen en ik heb een sterke voorkeur voor een daarvan, namelijk kanalen die werken via het pull marketing principe. Bij Pull Marketing Strategie positioneer EN optimaliseer jij jouw content aan de hand van belangrijke zoekwoorden van jouw (potentiële) klanten. Via tools als Ubersuggest; Answer the Public of Semrush kun jij dergelijke termen binnen jouw vakgebied achterhalen.

Via Zoekmachine Marketing kanalen zoals Youtube; Bing en de Google Zoekmachine komen (potentiële) kopers (doelgroepen met koopintentie) op jouw artikelen terecht en als ze waarderen wat jij hebt gemaakt, zullen ze wellicht te converteren zijn naar het aanvragen van meer informatie of het doen van een directe aankoop.

Daar tegenover staat Push Marketing, waarbij jij doelgroepen bereikt die geen zoekintentie of koopintentie hebben. Deze moet jij zelf proberen geïnteresseerd te krijgen in jouw product en daarvoor moet je behoeften op leren wekken via marketing technieken. Het is een ingewikkeld proces dat meer tijd kost, maar ook zeker voordelen heeft omdat het op grote schaal toe te passen is en volledig nieuwe klanten op kan leveren... 

Het is een mogelijkheid om deze twee strategieën te combineren om de voordelen optimaal te benutten en risico's te verlagen... 

Ik raad je aan om mijn artikelen over Pull Marketing Strategie en Push Marketing Strategie te lezen als je de verschillen niet kent!


2.3. Kies jij om een Koude Doelgroep of een Warme Doelgroep aan te spreken?

Sommige ondernemers zijn van mening dat ze tot iedereen moeten spreken in hun media uitingen, maar dit is vaak niet de meest effectieve keuze. Het kan grotere resultaten opleveren als jij jouw media content publiceert richting een warme of een hete doelgroep; oftewel richting mensen die al in de onderzoeksfase / aankoopfase zitten van een soortgelijk product of dienst.

Door via sterke copywriting te richten op die doelgroep maak jij jouw werk relevanter en verhoog jij snel jouw conversies!

Public Relations Strategie kun je bepalen op gebied van pull marketing of push marketing. Welke kies jij?

Mogelijkheden / voorbeelden om jouw Public Relations (PR) te verbeteren

Er zijn veel verschillende mogelijkheden om jouw PR te verbeteren... Allereerst moet je de keuze maken of je voor Pull Marketing Strategie wilt gaan zodat je op lange termijn een sneeuwbal effect kunt bouwen; of toch liever voor Push Marketing Strategie en daarbij juist op korte termijn veel zichtbaar wilt zijn...


Ga een Public Relations Strategie bepalen aan de hand van jouw doelgroep

Door wie wil jij precies gezien worden? En waar zit jouw doelgroep? 

Als je deze vragen voor jezelf kunt ophelderen kun je daarna een lijst gaan maken van partners die deze doelgroep (bij voorkeur op verschillende platformen) bereiken. Vaak zijn er gratis of betaalde samenwerkingen te realiseren als jij (of jouw PR Medewerker) contact opneemt en naar de mogelijkheden vraagt...

  • Realiseer Samenwerkingen met Radio of Televisie;

  • Realiseer Samenwerkingen met Tijdschriften of Journalisten;

  • Realiseer Samenwerkingen met Goede Doelen;

  • Realiseer Samenwerkingen met Media ondernemers / bedrijven;

  • Realiseer Samenwerkingen met individuele online ondernemers;

  • Realiseer Samenwerkingen met Influencers via Instagram;

  • Realiseer Samenwerkingen met PR Events om te spreken / sponsoren;

  • Zorg dat er altijd een fotograaf in de buurt is om jouw mooiste foto's te maken;

Zorg voor een heldere / begrijpbare strategie gebaseerd op Call to Actions

Het is belangrijk dat mensen weten waar ze aan toe zijn. Daarom kun je in de media het beste werken met een Call To Actions strategie, waarbij je social media volgers; leads; klanten en andere stakeholders (kleine) opdrachten geeft. Als dit jou lukt zul je zien dat jou Engagement Rate omhoog gaat en dat mensen ook mee gaan doen / deelnemen in jouw avontuur...

Onlangs schreef ik een artikel met Tips om Call To Actions te leren toepassen dat interessant voor je kan zijn!


Public Relations Trends

Een absolute trend in Public Relations optimalisatie is om in te zetten op online marketing strategie; en dan met name op Social Media Marketing en Influencer Marketing. Regelmatig ontstaan er nieuwe social media platformen en social media kanalen die super populair zijn bij wisselende doelgroepen. Een voorbeeld uit 2022 is Tiktok, dat in Nederland van 2 miljoen naar 5 miljoen gebruikers groeide in korte tijd en mooie kansen opleverde voor marketeers die gewend waren om veel geld te betalen voor online advertenties. 

Kansen zoals deze komen eens in de zoveel tijd voorbij en zullen ook voorbij blijven komen zolang het internet / media bedrijven zich blijven ontwikkelen. Het is jouw taak als ondernemer / visionair om te bepalen welke jouw investering waard is om een hoog ROI te behalen. En dat ROI hoeft overigens niet altijd in financiële middelen te zijn, maar kan ook bijdragen aan jouw branding / reputatie. 

Onlangs schreef ik interessante artikelen over Advertorials en Netwerken die hier vanuit een ander oogpunt naar kijken en als jij dit artikel nuttig vond raad ik je aan om deze ook even te lezen!


Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf!

Reactie plaatsen