Hoe Werkt een Barterdeal / Barter Samenwerking?
Een Barterdeal of Barter Samenwerking ontstaat wanneer jij iets ruilt met iemand anders om een gezamenlijk doel te bereiken. Vaak gebeurt dit wanneer de deelnemende partijen een specifieke vaardigheid hebben. Het hoeft overigens niet perse te betekenen dat er geen budget beschikbaar is, want het kan simpelweg een samenwerking zijn op basis van vertrouwen en wederzijdse belangen...
In dit artikel deel ik met je WAT een Barterdeal is; Hoe een samenwerking op basis van barteren werkt en waar je voor op moet passen wanneer je op deze manier werkt...
Benieuwd hoe je het in kunt zetten om jouw eigen bedrijf te verbeteren? Lees dan verder!
Wat is een Barterdeal? [Betekenis & Uitleg]
Een Barterdeal of Barter Samenwerking is een samenwerking op basis van ruildiensten / ruilhandel. Hierbij komen dus geen betalingen te pas, maar draait het om wederzijdse publiciteit / gezien worden / belangen. We noemen dat ook wel Barteren.
Twee (vaak) verschillende partijen op gebied van expertise helpen elkaar vooruit om een gezamenlijk doel te bereiken dat ze alleen niet zouden kunnen.
Wanneer Barteren GEEN tegenprestatie nodig heeft noemen we dat Sponsoring.
Voorbeelden van Barterdeals in verschillende industrieën
Soms werken verschillende organisaties samen om elkaars doelgroep te helpen.
- Een Videomaker maakt een video voor een bedrijf om zijn portfolio uit te breiden;
- Een Blogger schrijft een Blog voor een populaire website in ruil voor Backlinks / Social Proof;
- Webwinkels van Zwembaden sturen een mailtje / flyer naar hun klanten met een partner die badkleding verkoopt [en andersom];
- Online Ondernemers kunnen hun media kanalen gebruiken om producten te promoten die WEL relevant; maar niet concurrerend zijn;
- Een Influencer gebruikt zijn social media kanalen om via social media marketing gratis spullen of reizen te krijgen;
- Een Horeca Bedrijf schenkt barren en luifels om een evenement te sponsoren voor het goede doel;
Hoe zet je een Barter Samenwerking op met een partner?
Je moet altijd goed nadenken over de waarde die een Barter Samenwerking oplevert voor jezelf en jouw bedrijf. Ga op zoek naar een Win-Win situatie; anders zal een van de partijen uiteindelijk met een slecht gevoel achter blijven...
- Onderneem Actie door op zoek te gaan naar een partner die goed bij jou past...
- Doe veel onderzoek naar de achtergrond van jouw potentiële partner; nog voordat jij contact opneemt...
- Neemt een partner contact met jou op? Doe dan niet te snel toezeggingen en vraag om social proof / testimonials...
- Bespreek de gedeelde belangen en motieven om met elkaar samen te werken...
- Maak een Plan van aanpak van de campagne / het project dat je samen gaat doen...
- Hou goed contact tijdens het uitvoeren van het project en zorg dat beide partijen op de hoogte blijven...
- Bekijk achteraf of het heeft opgeleverd volgens verwachtingen en analyseer wat anders had gemoeten...
- Analyseer / bespreek of een dergelijke samenwerking bij je past en of je dit in de toekomst door wilt zetten...
Het is belangrijk om goede en duidelijke afspraken te maken en deze ook op papier te zetten, zodat achteraf geen onenigheid ontstaat!
Waar moet je voor oppassen als je werkt met Barterdeals?
Denk altijd serieus na over hoe Barterdeals werken en waarom ze voordelen / nadelen opleveren. Het kan namelijk zo zijn dat je via barterdeals de markt verpest en dit kan nadelig zijn voor anderen die wel tegen betaling werken... Daarom is het over het algemeen onverstandig om jouw aanbod voor lage prijzen te verkopen om portfolio op te bouwen en/of lange termijn deals binnen te halen...
Vaak schatten mensen jouw diensten niet op waarde en is het lastig om na verloop van tijd jouw prijzen te verhogen. De partners die hier vooraf al gevoelig voor waren gaan dan net zo makkelijk op zoek naar nieuwe werknemers die goedkoop willen werken...
Barter Samenwerkingen kunnen serieuze gevolgen voor je hebben
Pas ook op met Barterdeals wanneer jij jezelf niet herkent in de doelstellingen / autoriteit / achtergrond van jouw partner... Vaak kan samenwerking met een foute partner jouw persoonlijke merk / reputatie van jouw bedrijf schade opleveren... En dat samenwerking vaak op basis van laagdrempelige methoden gebeurt wil niet per definitie zeggen dat je nog makkelijk terug kunt als er afspraken zijn gemaakt.
Je kunt zelfs aangeklaagd worden als jij stopt met een bepaalde deal voordat het eindresultaat is bereikt...
Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter!
Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!
Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf!