Wat is een Crawler

Wat is een Crawler? [Betekenis & Internet Crawlers Uitleg]

Wat is een Crawler? En waarom zijn Internet Crawlers zo belangrijk als jij richt op goede resultaten in zoekmachine Marketing

Een Crawler is een belangrijk begrip binnen de Internet Marketing Industrie. Crawlers geven gegevens door aan data analyse programma's van zoekmachines zoals Google Search Console en Microsoft Bing Webmaster Tools om Online Ondernemers en Webmasters de gelegenheid te geven hun werk te verbeteren. 

Want vrijwel iedereen wil hoger ranken in Google en met deze programma's kunnen ze hun zoekmachine resultaten aan de hand van real time data verbeteren.

In dit artikel leg ik uit hoe dat werkt voor online ondernemers!

Crawlers op jouw website analyseren precies hoe de structuur in elkaar zit. Ze zijn cruciaal om nieuwe dingen te ontdekken.Meer leren over hoe jij het internet voor je kunt laten werken als ondernemer? Bekijk mijn Webshop eens!

Hoe werkt een Crawler?

Ben jij bezig met zelf een eigen website maken (Bijvoorbeeld via Wordpress of Phoenix) die vindbaar moet zijn in zoekmachines? Dan is het belangrijk dat jij aan de kwaliteit van jouw website en evergreen content werkt. Hierdoor krijg jij naar mate de tijd verstrijkt meer credits / betrouwbaarheid van de zoekmachines, waardoor ze vaker hun Crawlers langs sturen om te kijken of ze bepaalde updates hebben gemist.  

Een Crawler is een Bot (aangestuurd via Artificial Intelligence) die werkt om de resultaten van de zoekmachine te verbeteren. Ze willen steeds weten of websites groeien en beter worden in het beantwoorden van de zoekintentie van gebruikers. Je kunt het zien als een computerprogramma dat constant het hele internet doorzoekt en elke website op zijn pad doorloopt en is onderdeel van de Site Audit die ze doen. 

Ze maken hiermee continue een real-time overzicht van de onderstaande zaken

  • Welke Websites linken naar andere website?

  • Hoeveel Websites linken naar een bepaalde website? (Meer Links = Meer Vertrouwen dat de resultaten goed zijn)

  • Hoe belangrijk zijn websites die naar elkaar linken?

  • Met welke Zoekwoorden linken webmasters naar andere websites? (Dit noemen we Anchor Tekst)

  • Hoe is de Interne Linkstructuur / het Linkprofiel van een website opgebouwd?

  • Zitten er fouten / gebroken links in jouw website?

Dit zijn allemaal zaken die weergeven hoe betrouwbaar, populair, georganiseerd en gestructureerd jouw website is voor bezoekers. Want het enige dat zoekmachines en internet providers willen promoten zijn betrouwbare websites die overzichtelijk zijn; antwoord geven op de zoekintentie en op alle mogelijke apparaten (desktop / mobiel) gebruiksgemak garanderen.

Op basis van de gegevens die jij als feedback terugkrijgt kun jij werken aan de kwaliteit en structuur van jouw website zodat die steeds wat beter presteert... Als jij zelf een aantal handige tools wilt uitproberen waarmee je jouw website ziet zoals een Crawler kun jij Semrush en Ubersuggest eens proberen! Gaat dat nog een stap te ver en wil jij online marketing zelf doen? Kijk dan de opleidingsmaterialen zoals de Online Marketing Tornado en IMU Plus van de Internet Marketing Unie eens!

Wat is een Crawler? En waarom zijn Internet Crawlers zo belangrijk als jij richt op zoekmachine Marketing? In dit artikel leg ik het uit!Open via dit boek een deur naar persoonlijke ontwikkeling op gebied van zoekmachine optimalisatie en online strategie!

Wat zijn de meest Bekende Crawlers voor Websites en Media

De onderstaande Crawlers zijn qua marktaandeel in Nederland op dit moment het belangrijkste voor content creators. Ik heb even zitten twijfelen om ook social media platformen zoals Facebook en Instagram te benoemen in dit rijtje met Crawlers. Toch is dat niet helemaal eerlijk, want bij social media platformen spreken we meestal niet over een Crawler, maar over een Algoritme. Technisch gezien heeft een algoritme het soortgelijke doel om kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid te waarborgen, maar het werkt toch net iets anders!  

Deze kanalen werken met Crawlers...

  • De Zoekmachine van Google

  • De Zoekmachine van Bing

  • Het Youtube Video Platform


Wil jij vaker Crawlers op jouw Website?

Stel jij werkt met een Wordpress of een Phoenix Website en wilt graag vaker Crawlers op je website... Kun je daar dan iets aan doen of ben je altijd afhankelijk van deze externe systemen?

In principe ben je altijd afhankelijk van de systemen en je moet Pull Marketing (zoekmachine marketing) ook echt als een lange termijn strategie zien waar je geduld voor moet hebben. Veranderingen in jouw website worden soms pas na weken opgepikt en zoekmachines willen goed berekenen wie het recht heeft om hoger te ranken in Google.

Maar er zijn wel een aantal kleine dingen die jij kunt doen om zoekmachines te helpen...

  • Start om te beginnen met actieve linkbuilding en het verzamelen van waardevolle Backlinks door relevante sites in jouw vakgebied! Je moet hiervoor netwerken met andere entrepreneurs / soortgelijke content creators en zoeken hoe jullie waardevol voor elkaar en elkaars doelgroep kunnen zijn.

  • Zorg voor een goede linkstructuur! Een Crawler komt in principe enkele keren per week langs en afhankelijk van jouw link structuur pakt die het grootste gedeelte van jouw website dan ook mee. Dit is niet het geval als jij geen goede link structuur hebt en jij niet met interne links (URL's) naar andere pagina's en categorieën doorverwijst, want dan krijgt de crawler simpelweg geen goed overzicht en mist delen van je website...

  • Na het maken van een goede interne linkstructuur kun je crawlers / zoekmachines helpen door een Sitemap te Maken en te uploaden in Google Search Console of Bing Webmaster Tools. Een Sitemap Maken kun jij doen door enkele gegevens uit jouw website instellingen te kopiëren en in te laden, waardoor crawlers als het ware een plattegrond van jouw website structuur krijgen. Hiermee zijn ze veel beter in staat om hun bezoek voor te bereiden! 

Wil jij meer leren over SEO? Dan raad ik je aan om een Zoekmachine Optimalisatie Cursus te volgen! Ik kan die van IMU Plus zeer aanraden!   


Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen