Social Proof in Marketing

Wat is Social Proof in Marketing? [Betekenis & Uitleg]

Online Ondernemers lopen vaak tegen de barrière aan dat mensen zaken doen via het internet in eerste instantie niet zo vertrouwen. Ze zijn sceptisch. En dat is een probleem waardoor mensen twijfels hebben wanneer ze op jouw verkooppagina of winkelmandje terechtkomen... Ze hebben in het verleden verhalen gehoord, twijfelen of je een oplichter bent of dat jij anderen af wilt zetten...

Je kunt je hier tegen wapenen door Social Proof te verzamelen en publiceren. Maar wat is Social Proof? En hoe kun jij jouw online marketing strategie strategisch verbeteren door consistent Social Proof in te zetten?

In dit artikel leg ik het je uit! 

Social Proof in Marketing maakt jouw website / webwinkel sterker. Het geeft de betrouwbaarheid jouw autoriteit en reputatie aan.Meer leren over Internet Marketing Strategie en Ondernemen? Bekijk mijn Webshop eens!

Wat is Social Proof? [Betekenis & Uitleg]

Als je op Social Media kijkt komen er vaak hatelijk of misgunnende reacties naar boven van mensen die jouw producten / diensten of werkwijze in twijfel trekken. Vaak terwijl ze nooit jouw klant zijn geweest. Dit komt (in mijn optiek) met name veel voor bij Facebook Advertenties en Facebook groepen, aangezien Facebook toch een beetje een kanaal is geworden om tegen de maatschappij aan te schoppen. 

Of deze reacties terecht zijn of niet, je moet je er toch tegen wapenen. Want het is niet goed voor jouw autoriteit en reputatie als er veel kritiek of zelfs beledigingen naar boven komen. En een van de meest constructieve methodes om jouw bedrijf te wapenen tegen dit soort zaken is het inzetten van Social proof. Oftewel eerlijke positieve reacties van klanten die goede ervaringen hebben met jou en de producten / diensten van je bedrijf.

Wanneer jij Social Proof (zoals Testimonials) gebruikt in jouw Online Marketing Strategie maakt dat jouw website / webwinkel / e-learning community veel sterker. Het geeft je meer betrouwbaarheid en helpt mensen geloven in jouw autoriteit; Expert Status en reputatie. 

Iets waar jij in de overvloed van online ondernemen absoluut op in zou moeten zetten!


Voorbeelden van Social Proof

  • Toon om te beginnen jouw kennis en ervaring binnen een bepaald vakgebied aan. Heb je keurmerken; diploma's of overwinningen?

  • Met wie Werk jij samen? Heb jij grote partnerships waar je (In overleg met de betreffende partner) iets over kunt vertellen?

  • Jij kunt Social Proof laten zien wanneer jij start met zelf een eigen website maken...

  • Jij kunt Social Proof laten zien als content creator in jouw social media marketing strategie...

  • Jij kunt Social Proof laten zien in jouw E-Mail Marketing Funnel / Autoresponder...

  • Jij kunt Social Proof laten zien binnen jouw Sales Proces (Opt-In Pagina / Verkooppagina / Betaalpagina)...

  • Jij kunt Social Proof laten zien op andermans website wanneer je gastposts Plaatst...

  • Jij kunt Social Proof delen door klanten uit te nodigen in Youtube Video's, Podcasts, Webinars...


ELKE vorm van communicatie waarin jij jouw autoriteit en capaciteiten wilt tonen is een goed idee, maar zorg dat het geloofwaardig blijft. Je hoeft niet alleen perfecte testimonials te delen. Dit kan voorkomen dat mensen je dingen misgunnen en bang zijn in een scam te trappen...

Social Proof Verzamelen is goed voor jouw autoriteit en reputatie. In dit artikel leg ik uit hoe jij social proof kunt stimuleren bij jouw klanten!

5 Manieren om (meer) Social Proof te ontvangen!

Het ontvangen van Social Proof is iets wat jij altijd zelf zult moeten stimuleren. Mensen denken er vaak niet aan om het op eigen initiatief te doen (tenzij het NEGATIEF is). Via de onderstaande manieren kun jij zorgen dat je volume in positieve feedback / testimonials flink omhoog gaan!

  • Lever Consistent Kwaliteit (Bij Voorkeur Boven Verwachting) en schep geen valse verwachtingen;

  • Vraag anderen actief om hun ervaring met jou(w) bedrijf te delen. Dit kan bijvoorbeeld door een automatisch e-mailtje klaar te zetten in jouw e-mail marketing Funnel / Autoresponder. Stimuleer hierbij EERLIJKE Feedback en overleg of je dat mag delen. Dit hoort bij Marktonderzoek doen;

  • Denk na over hoe jij mensen die jouw bedrijf steunen voordelen kunt bieden. Een goede aanbeveling in de vorm van een testimonal is reclame en dus geld waard. Denk na over hoe jij jouw klant meer kunt helpen door een nuttig voordeel te geven bij het geven van social proof. Denk aan kortingscodes voor volgende bestellingen; een gratis extra product bij een volgende bestelling; of wellicht zelfs een gratis service wanneer je diensten / consultancy verkoopt;

  • Gebruik de juiste kanalen om jouw social proof te verzamelen en publiceren. Schrijf ook een korte social proof uitleg / handleiding voor je klant waarin je uitlegt waarom het belangrijk voor je is en HOE deze dat zo effectief mogelijk kan doen. Veel klanten zullen hier niks mee doen, maar sommige zullen je verrassen met waardevolle en creatieve content. Hint: Een Social Proof Video komt veel betrouwbaarder over dan een geschreven tekst;

  • Laat zien dat jij Social Proof waardeert en daar ook iets mee doet. Bij voorkeur wil je er op reageren en in gesprek gaan om te leren van eventuele fouten. Dit zorgt dat een klant zich ook gehoord voelt en zich meer betrokken voelt bij jouw bedrijf.


Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen