Wat zijn de Meest Bekende Marketing Modellen?
Wat zijn de beste Marketing Modellen om jouw bedrijf vanaf de startup fase te optimaliseren? En waar kun je deze modellen precies voor gebruiken?
In dit artikel geef ik je een overzicht van de meest bekende en relevante marketing modellen! Hier zitten ouderwetse modellen bij die al sinds 1950 gebruikt worden, maar ook nieuwe modellen die gebouwd zijn om ouderwetse kennis in een nieuw jasje te steken, bijvoorbeeld omdat innovaties en technische mogelijkheden daarom vroegen.
Het artikel is geschreven om jou inspiratie te geven in jouw zoektocht naar een verbetering van jouw bedrijf en de bijbehorende resultaten! Aangezien ik een promotor ben van diverse online marketing tools om startups te groeien, ligt er ook een gezonde focus op marketing modellen die bijdragen aan een betere online marketing en Sales strategie!
Klaar om te gaan kijken?
Wat is een Marketing Model? [Betekenis & Uitleg]
Marketingmodellen zijn vaak onderdeel van een ondernemingsplan / bedrijfsplan. Veel van de onderstaande modellen zijn relevant voor traditionele ondernemers / ondernemingen in B2B / B2C & B2G, maar ook in meer moderne, innovatieve ondernemingen opgezet door online ondernemers.
Wanneer jij jouw bedrijf bouwt via een zorgvuldig gekozen model weet jij zeker dat je geen elementen vergeet in jouw voorbereiding. Je weet hierdoor beter waar je rekening mee moet houden als ondernemer, waar je meer over moet studeren en waar jij eventueel hulp van een expert in moet schakelen.
Een Marketing model wordt gebruikt om (nieuwe) creatieve concepten of bedrijven te plannen en uit te werken. Over het algemeen komen marketing modellen voort uit onderzoek en data analyse uitgevoerd door universitaire studenten en internationale marketing experts. Je ziet dat de beste modellen door grondleggers in Marketing zijn ontwikkeld (zoals Porter / Ansoff; Mckinsey en Kotler) en in de daaropvolgende tientallen jaren steeds verbeterd werden door mensen die het gebruikten als theoretisch framework.
Er zijn veel verschillende marketing modellen en er bestaat ook zeker overlapping binnen sommige modellen. Zoek daarom goed uit welk model jij nodig hebt en bouw jouw bedrijf of online marketing strategie stapje voor stapje naar een betere situatie!
Tip: De Dikgedrukte Marketing Modellen zijn EXTRA relevant en belangrijk om eens te bestuderen!
- De DESTEP Model / DESTEP Analyse (Hoe omgaan met Demografische, Economische, Sociale, Technologische, Ecologische, Politieke Factoren?)
- Het Marketingmodel van Porter (Porters Generieke Concurrentie Strategie)
- 4P's Marketing Mix Model (Plaats / Prijs / Product / Promotie)
- 7P's Marketing Mix Model (Plaats / Prijs / Product / Promotie / Personeel / Proces / Psysical Evidence )
- De Confrontatie Matrix
- Het Blue Ocean Concurrentie Strategie Model van Chan Kim & Mauborgne
- De SWOT Analyse (Strengths / Weaknesses / Opportunities / Threats)
- SDP Model (Segmentatie, Doelgroep Bepalen, Positionering)
- Het 4C Marketing Model (Customer Value / Cost Model / Convenience / Communication)
- Het ABC Marketing Model
- Het Model van Abell
- Het Model van Kotler
- Het Groeistrategieën Model van Ansoff
- Het 7S model van McKinsey / 5S model van McKinsey / 3R model
- Het Waarde strategieën Model van Treacy en Wiersema
- De BCG Matrix
- De SFA Matrix
- Het AIDA Model (Attention / Interest / Desire / Action)
- Het TIPS Model
- Het Tornado Model van Internet Marketing Unie
- Het Business Model Canva
Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Ga jij een van deze marketing modellen gebruiken om jouw eigen bedrijf te optimaliseren? Laat dan gerust een reactie achter!
Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Strategie Categorie. Wil jij meer leren over belangrijke online marketing Begrippen en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!
Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf!