Kennisbank Maken

Hoe een Kennisbank Maken jouw website sterker maakt!

Een Kennisbank maken kan het bereik van jouw website flink verhogen. Het is een van de makkelijkste en snelste manieren om de zoekmachine van Google te gaan domineren en op lange termijn een extra krachtige speler in jouw markt te worden. 

En dat terwijl uit praktijk blijkt dat het schrijven van een kennisbank echt geen hogere wiskunde hoeft te zijn. Het heeft meer te maken met het "Massa is Kassa" principe en vergt vooral een grote consistentie. Omdat het op lange termijn een groot verschil kan maken in de kracht en vindbaarheid van jouw website, is het verstandig om zo vroeg mogelijk te beginnen met het maken van een grote kennisbank.

Dit artikel bevat uitleg over EEN van de belangrijkste online marketing tips die jij kunt gebruiken om jouw website; jouw bezoekers en jouw omzet organisch te groeien. In dit artikel leg ik uit hoe je het toe kunt passen.

Een Kennisbank maken kan het bereik van jouw website flink verhogen. In dit artikel leg ik uit hoe je het toe kunt passen.Meer leren over Internet Marketing Strategie? Bekijk mijn Webshop eens!

Wat is een Kennisbank?

Een Kennisbank is een grote databank met artikelen waarin jij evergreen content publiceert over jouw vakgebied. Dit is tijdloze content waarmee je korte en concrete antwoorden geeft op vragen van jouw doelgroep. Dit kan door korte begrippen uit te leggen, maar ook door handleidingen of tutorial video's te maken van belangrijke processen binnen het einddoel waarmee jij jouw bezoekers / klanten helpt.



Waarom maak je een Kennisbank?

Er zijn een aantal verschillende redenen om een kennisbank te maken. Als je mijn artikelen hebt gelezen met uitleg over Push Marketing en Pull Marketing (zie ook bovenstaande video) begrijp je dat je met een kennisbank perfect in kunt spelen op de vraag naar informatie uit de markt. Want er zijn mensen die zoeken naar informatie over jouw vakgebied die via jouw website geïnspireerd kunnen raken om klant te worden.

Het tweede doel van een kennisbank is om jouw website meer massa te geven. Je wilt content publiceren op basis van belangrijke keywoorden / zoekwoorden in jouw vakgebied. Wanneer Google ziet dat jouw website alle relevante begrippen rondom jouw vakgebied uitlegt zal deze gaan vertrouwen dat jij waardevol bent en daardoor steeds meer autoriteit aan jouw website geven.

In ruil daarvoor krijg jij van Google meer (gratis) bezoekers; waarvan jij een percentage om kunt zetten in leads of betalende klanten.

Maar er zijn nog meer redenen waarom het maken van een kennisbank een goed idee is...

Wanneer jij een website aan het bouwen bent kun jij via het hoofdmenu en de Footer van jouw website via interne links de nadruk leggen op de meest belangrijke elementen van jouw website. Google stuurt om de paar dagen een scanner (Crawler) langs om te kijken of er belangrijke dingen veranderd zijn. Tijdens deze scan toetst Google of jouw posities kloppen en wanneer de kwaliteit van jouw content groeit laat het bedrijf jouw website hoger ranken in Google.

Hoe meer artikelen Google dat seintje geven naar jouw belangrijkste artikelen, hoe beter Google weet waar de nadruk op moet liggen.

Het maken van een kennisbank met misschien wel honderden (of duizenden) artikelen zorgt ervoor dat Google honderden (of duizenden) aanwijzingen krijgt welke pagina's het belangrijkste zijn op jouw website. Dus hoe meer relevante pagina's jij op jouw website hebt staan, hoe vaker Google een doorverwijzing met informatie krijgt.

Dit zorgt ervoor dat jij niet alleen vindbaar bent op deze termen, maar ook steeds beter aan Google aangeeft wie jij bent en wat jouw werk toevoegt aan een bepaalde doelgroep op het internet.

Een Kennisbank maken kan het bereik van jouw website flink verhogen. In dit artikel leg ik uit hoe je het toe kunt passen.

Hoe maak je een Kennisbank?

Een Kennisbank bevat RELEVANTE informatie voor jouw doelgroep. Dus wanneer jij een website hebt over auto's hoef je niet uit te leggen hoe je een keukenkastje kunt timmeren. Maar het is WEL verstandig om jouw kennisbank breed toe te passen en uit te zoeken welke categorieën vragen rondom auto's jouw bezoeker kan hebben. Alle onderwerpen en vragen schrijf je op in een notitieboekje of excel sheet en daarna publiceer je (korte) blogs over deze onderwerpen!

Je kunt er ook over nadenken hoeveel informatie jouw (potentiële) klant op dit moment heeft. 

Mensen die pas net op de hoogte zijn van hun probleem zoeken op heel andere manieren dan mensen die al veel over jouw vakgebied weten. Hier kun jij als online ondernemer ook gebruik van maken door jouw content voor verschillende verkoopfasen te positioneren.

Denk Bijvoorbeeld aan deze situatie: 

Stel je voor dat jij een online ondernemer bent met een Website en die beter vindbaar wilt maken in Google, zodat jij meer geld kunt verdienen.

Als jij weinig ervaring hebt met dit onderwerp zoek jij waarschijnlijk op een term zoals deze: 

  • Hoe krijg ik mijn Wordpress of Phoenix website hoger in Google?

  • Wat zijn de beste promotie strategieën voor mijn website?

  • Hoe krijg ik meer bezoekers naar mijn Website?

  • Wat kan ik doen om mijn website beter vindbaar te maken?

Mensen die nieuw zijn met het bouwen van een website weten vaak niet wat ze nodig hebben om een bepaald probleem op te lossen. Ze kennen het "vakjargon" niet en zoeken vanuit een simpele basisbehoefte. Als ze op dat moment op jouw website komen en jij een missende link kunt leggen kun je ze van daaruit verder leiden in het oplossen van hun probleem. 

Andere mensen zijn verder in het proces en weten beter wat ze zoeken. Zij gebruiken andere termen zoals:  

  • Wat is de beste cursus over zoekmachine optimalisatie?

  • Wat zijn de beste SEO technieken?

  • Welke factoren van zoekmachine optimalisatie zijn het makkelijkst toepasbaar zonder ervaring? 

Hopelijk ben je het met me eens dat deze zoektermen door een ander soort bezoekers worden ingetypt, die jij ook op een andere manier moet behandelen in de communicatie en vervolgacties die ze vanuit jouw website kunnen nemen. 

Door vooraf een breed overzicht te maken van de verschillende fasen en behoeften van bezoekers die geholpen kunnen zijn met jouw producten / diensten kun jij uiteindelijk een grote, complete kennisbank maken EN meerdere relevante doelgroepen bereiken. En dat terwijl jij jouw website vele malen groter en sterker aan het maken bent...


Gebruik Zoekwoorden Onderzoek om jouw Kennisbank te Maken...

Naast jouw normale kennis en ervaring over jouw vakgebied; is het verstandig om zoekwoordenonderzoek te gebruiken voor jouw kennisbank. Je kunt daarnaast ook concurrentie onderzoek doen met een tool zoals Ubersuggest of Answer the Public. Hierdoor weet je waar jouw concurrenten over schrijven en kun je cijfers inzien wat dit voor ze betekent...

Een kennisbank maken kun je als volgt organiseren

  • Verdeel jouw vakgebied / branche in de meest relevante hoofdcategorieën;

  • Verdeel jouw hoofdcategorieën in (indien mogelijk) Long Tail Zoekwoorden;

  • Leg Vakjargon uit aan de hand van korte "Betekenis / Definitie" artikelen;

  • Schrijf alle zoektermen van deze Begrippenlijst uit in korte basis artikelen van 500 / 1000 woorden;

  • Simpel en Snel is hierbij belangrijk. Pas na enkele maanden krijg je resultaten terug van Google over artikelen die (extra) belangrijk zijn;

  • 50 goede, korte artikelen geven jouw site meer kracht en autoriteit dan 5 super uitgebreide, perfecte artikelen;

  • Versterk de artikelen die scoren op zoekwoorden met hoge zoekvolumes eventueel met Korte How To Video's / Tutorial Video's;

  • Probeer vanuit elk kennisbank artikel via interne links door te verwijzen naar twee andere artikelen; 

Blijf vanuit jouw Footer en Menu doorverwijzen naar de belangrijkste artikelen die de grootste kans hebben om relevante bezoekers om te zetten in klanten. De grote massa van artikelen geven je website de benodigde kracht die jouw concurrenten wellicht missen, maar houd er rekening mee dat dit veel werk kost en absoluut een lange termijn strategie is... Dus verwacht er niet in enkele dagen of weken resultaat van!

Gebruik deze Tips om een goede Kennisbank te maken, zodat jij snel hoger in Google komt... Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen