Wat is een Hype / Rage?

Wat is een Hype / Rage?

Wat als jij vanuit de markt allerlei signalen krijgt dat er iets groots aan zit te komen? Een grote verandering waar veel van jouw concurrenten / stakeholders in mee lijken te gaan? Dan zul je daar wellicht op moeten reageren, maar werkt dat wel zo simpel?

Is het wel verstandig om direct all-in te gaan wanneer er iets nieuws voorbij komt? Of wil jij eerst de kat een tijdje uit de boom kijken voordat je ergens (veel) geld en tijd in begint te investeren?

Er zijn twee mogelijkheden: Je hebt met een Hype / Rage of met een Trend te maken. Aan Trends heb ik onlangs een eigen artikel gewijd, dus in dit artikel bespreek ik de betekenis van een Hype! Maar Wat is een Hype? Hoe Herken je Hypes? En wat zijn de verschillen tussen Hypes; Rages en Trends?

In dit artikel leg ik uit waarom jij voorzichtig moet zijn met jouw acties rondom nieuwe ontwikkelingen in jouw vakgebied!

Wat betekent Hype? En wat is het verschil tussen een Hype; een Rage en een trend? Ik leg het je uit!Meer Leren over Online marketing Strategie en Ondernemen? Bekijk mijn Webshop eens!

Wat is een Hype / Rage? [Uitleg & Betekenis]

In mijn Artikel over Trends schreef ik dat er regelmatig grote en belangrijke veranderingen in een vakgebied / markt / industrie plaatsvinden die je onderneming kunnen beroven van je bestaansrecht. Dat wil zeggen: klanten gaan kopen bij jouw innovatievere concurrent wanneer jij niet investeert in marktonderzoek doen en jouw bedrijf niet innoveert richting de nieuwste groeirichting.

Dit kunnen Veranderingen zijn die jaren duren en de markt hervormen tot een volledig andere situatie. Denk aan de internet revolutie waardoor vele bedrijven die NIET in het internet investeerden veel klanten verloren, simpelweg doordat mensen gewend raakten op andere manieren (via internet) te zoeken naar producten / diensten...

Het bleek een ontwikkeling te zijn die in gang werd gezet en niet meer te stoppen bleek. Het werd de komende 25 jaar alleen maar groter!

Een Hype / Rage is precies het tegenovergestelde...

Bij een Hype / Rage lijkt het er op dat veel dingen ineens veranderen. Iedereen lijkt het over een bepaald onderwerp of een bepaalde verandering te hebben die iets met het bedrijfsleven te maken heeft. Of in ieder geval met de status van de economie / de mensen / invulling van de vrije tijd / de technologie of de politieke situatie.

En doordat deze ontwikkeling flink in het nieuws komt duikt iedere consument en ondernemer er op omdat ze denken "het nieuwe goud" gevonden te hebben... Om vervolgens veel geld en tijd te investeren in iets dat maar enkele maanden stand blijft houden...

Op zich is er niks mis met een investering op zijn tijd. Maar Neem je op een moment als hierboven beschreven te veel risico en maak jij een foute inschatting? Dan kan het wel eens een duur grapje worden... Niet alleen in jouw omzet, maar ook in jouw kosten en potentiële groei...

Het komt er op neer dat alle tijd en moeite die jij hebt geïnvesteerd om een leidende marktpositie te bouwen verloren gaat, inclusief met het geïnvesteerde kapitaal. En dat terwijl jij gewoon het pad had kunnen blijven volgen waarop je al bezig was, als je niet die overhaaste beslissingen genomen had.


Wat zijn de kenmerken van een Hype / Rage?

Hypes kunnen vele vormen en maten aannemen. Het makkelijkste is om naar het DESTEP Marketingmodel te kijken. Hiermee breng je de externe factoren van jouw bedrijf in kaart. En dit zijn dan ook de belangrijkste omgevingsfactoren waarin direct veranderingen kunnen plaatsvinden...

  • Demografische Factoren (Zijn er veranderingen gaande binnen de nationale / internationale bevolking?)

  • Economische Factoren (Zijn er veranderingen gaande binnen de Economie?);

  • Sociaal Culturele en Maatschappelijke Factoren (Zijn er veranderingen gaande binnen de maatschappij?);

  • Technologische Factoren (Zijn er veranderingen gaande binnen de technologie?);

  • Ecologische Factoren (Zijn er ontwikkelingen gaande in de directe fysieke omgeving?);

  • Politieke & Juridische Factoren (Zijn er ontwikkelingen gaande binnen de overheid en regelgeving?);


Waarom moet je oppassen wanneer je Hypes / Rages ontdekt?

Zoals gezegd kan het pijn doen als jij enkele maanden kwijtraakt aan een dom, niet doordacht bedrijfsplan waar iedereen mee aan de slag gaat. Want het starten van een bedrijf of nieuw project heeft onderscheidende waarde ten opzichte van jouw concurrenten nodig om daadwerkelijk iets te verkopen.

En niet alleen zie je in dit soort situaties vaak dat ondernemers niet goed plannen en nadenken, maar ze laten zich ook leiden door emoties en onrealistische verwachtingen. Vaak omdat nieuwe markten ontstaan waarin nog geen echte cijfers bekend zijn.

Het is ontzettend belangrijk dat jij een helder pad kiest en aan de slag gaat met Smart Doelen Stellen, zodat jij op lange termijn geen gekke dingen doet en gewoon op de juiste route blijft. Je zult merken dat je hiermee een groot gedeelte van de bestaande markt al kunt verslaan, simpelweg omdat ze van het ene project in het andere vallen zonder er echt over na te denken.

Ze moeten constant nieuwe dingen leren en hebben weinig tijd om echt iets op te bouwen. Hierdoor komt nooit het gewenste sneeuwbal effect waarover ik in online marketing strategie altijd verwijs.

Hopelijk ben jij slim en verstandig genoeg om geen korte termijn acties na te streven, terwijl jij ook gewoon evergreen content kunt bouwen die jaren / tientallen jaren relevant blijft voor jouw bezoeker... Kies goed uit waarin je als online ondernemer je tijd investeert!

Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen