Wat is Engagement Rate

Wat is de Engagement Rate van jouw content?

Top dat je in mijn artikel over Engagement Rate terecht gekomen bent. Het is tegenwoordig een van de belangrijkste punten in (social) media marketing. Maar Wat is Engagement Rate en waarom is het relevant wanneer jij bezig bent als content creator?

Engagement Rate heeft te maken met hoeveel mensen op jouw content klikken en actie nemen. Je wilt dit als marketeer altijd verhogen om alles uit je bereik te halen! Het staat centraal in de volledige online marketing strategie, maar toch ontstaat er soms onzekerheid over hoe het precies werkt. Daarom zal ik je in dit artikel uitleggen wat Engagement Rate precies is en hoe je dit voor jezelf en je online bedrijf kunt optimaliseren.

Daarnaast deel ik in dit artikel nog een goede tool waarmee jij jouw Engagement Rate en Conversie flink kunt verbeteren!  Ben je er klaar voor? 

Wat is Engagement Rate? Engagement Rate heeft te maken met hoeveel mensen op jouw content klikken en actie nemen. Je wilt dit als marketeer altijd verhogen!Leer meer over Media Marketing via Boeken / Cursussen in mijn Webshop!

Wat is Engagement Rate van (social) Media Content?


De Betekenis van Engagement Rate is zoiets als "Verbondenheid Ratio" of "Verbintenis Ratio", waarbij centraal staat in hoeverre volgers converteren / reageren via jouw content.


Een online marketing strategie is geen strategie als niet nagedacht wordt over hoe iets presteert. En daarom zijn er termen zoals "Engagement Rate" (Engagement Ratio) of Conversie Ratio bedacht. In deze markt is zeker in de beginjaren van het internet veel geld verdampt; en met name in social media marketing was dat een probleem, want online ondernemers zoals influencers vroegen bakken met geld om producten van merken te promoten.

En de vraag was altijd maar of daar ooit iets van terug zou komen... (Daarom werd uiteindelijk het affiliate marketing verdienmodel ook populair bij influencer marketing).

Tegenwoordig is de houding van opdrachtgevers in deze industrie iets minder royaal geworden, aangezien vrijwel iedereen met een ondernemende houding, sterk doorzettingsvermogen ontwikkelen en een beetje oog voor online marketing strategie een media kanaal kan groeien.

Hierdoor is de concurrentie groter geworden en de branche voornamelijk interessant voor ondernemers die niet alleen mooi willen wezen, maar ook klaar zijn voor echte zaken.

En voor dit soort ondernemers heb ik onderin dit artikel nog een klein cadeautje staan. 

Ook bedrijven zijn slimmer geworden en gaan niet meer zomaar met Jan en Alleman in zee. Online Marketing / Influencer Marketing moet tegenwoordig iets opleveren anders voelen mensen zich al snel opgelicht.

Daarom is Engagement Rate super belangrijk geworden voor influencers / ondernemers die zich willen presenteren aan eventuele partners in Social Media Marketing.

Je Engagement Rate is super belangrijk wanneer je bezig bent met social media marketing. In dit artikel leg ik uit waarom!

Hoe bereken je jouw Engagement Rate van jouw Media Kanalen? 


Engagement rate Bereken je door deze formule in te vullen...
Media Likes + Media comments + Media shares / totaal aantal volgers x 100
 Via de bovenstaande formule kun je het Engagement Rate / Ratio van jouw media kanalen berekenen!


Houd er even rekening mee dat je op verschillende kanalen verschillende dingen moet analyseren. Het gaat om interactie, en sommige kanalen bieden andere mogelijkheden ten opzichte van elkaar. Zo heb je Likes, Comments, Saves, Shares, ReTweets,

Is Meer Bereik altijd beter voor jouw Engagement Rate?

Zeker niet! Iemand met een miljoen volgers KAN een SUPER LAAG Engagement Ratio hebben, terwijl een account van 50.000 volgers een super hoog Engagement Ratio kan hebben. Het verschil is alleen wel dat je met het account van 1 miljoen volgers geen klein dealtje van een paar honderd / duizend euro kan maken. Merken zijn zoiezo al gewend om meer moeite te moeten doen om samen te werken met dit soort accounts...

Daarom is het altijd belangrijk om te blijven bouwen aan de betrokkenheid (Engagement) van jouw kanalen! Getallen zijn maar Nummertjes op jouw beeldscherm en voornamelijk EGO Voeders. Ze kunnen namelijk ook gewoon gekocht zijn!

Als online ondernemer is het ALTIJD belangrijk om je bereik te blijven vergroten, maar dat moet niet ten koste gaan van het Engagement Ratio. Want volgers betekenen tegenwoordig niet veel meer als je ze niet om kunt zetten in omzet. Persoonlijk heb ik veel over dit onderwerp geleerd via het onderstaande boek en de online marketing cursussen die ik gevolgd heb bij dit bedrijf.

Ik kan je van harte aanbevelen om een kijkje te nemen en denk dat iedere online marketing ondernemer; marketing manager en social media influencer het een paar keer per jaar moet lezen om een sterk totaaloverzicht van de ideale online marketing formule te krijgen. De twee tientjes investering zullen je niet failliet maken hoop ik!   

Wat is Engagement Rate? Engagement Rate heeft te maken met hoeveel mensen op jouw content klikken en actie nemen. Je wilt dit als marketeer altijd verhogen!Dit boek is een van de beste boeken van Nederlandse Bodem om jouw Conversie en Engagement te optimaliseren! 


Hoe verhoog je de Engagement Rate van jouw Media Content?

Er zijn een aantal technieken waarmee jij de Engagement Rate van jouw content kunt upgraden! Ik zal je een paar tips mee geven om dat te realiseren.

Om jouw Engagement Rate te verhogen kun jij in de basis van jouw kanalen en eventuele funnels ook Conversie Optimalisatie Strategieën toepassen. Conversie Optimalisatie is simpelweg het verbeteren van jouw content en kanalen zodat het meer mensen naar hun eigen doelen motiveert. Dit kan bijvoorbeeld door heldere Call To Action momenten in te plannen.

  • Werk aan jouw Storytelling Strategie! Mensen houden van Ondernemers / Merken die een verhaal vertellen...

  • Zorg altijd voor Evergreen Content die lange tijd relevant blijft voor jouw doelgroep...

  • Varieer jouw content en stuur aan op verschillende categorieën die jouw bedrijf / merk body geven...

  • Verdiep je in het wereldwijd gebruikte Hook, Story, Offer Model. Boeken over dit model verkoop ik in mijn online marketing webshop...

  • Spoor jouw volgers aan om bepaalde acties te ondernemen bij elke post die je deelt. VB: Deel, Like, Tag of Share kun je afwisselen per post! We noemen dit ook wel Call To Actions stimuleren;

  • Probeer volgers op een e-mail lijst te krijgen, waardoor je ze direct kunt informeren bij nieuwe updates. Snelheid is Key!

Social Media Marketing is er om te verkopen aan mensen die op dat platform zitten. Daarom moet je mensen niet beledigen of simpelweg producten onder hun neus duwen, maar uitnodigen om lid te worden van jouw verhaal. Laat zien dat je ze respecteert en dat je bezig bent met dingen die voor hen relevant en waardevol zijn!


Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Strategie Categorie. Wil jij meer leren over belangrijke online marketing Begrippen en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen