Affiliate Marketing Funnels

Hoe bouw je als adverteerder een sterke product en sales funnel voor affiliate marketing?

Hey, Kevin Louwers van OnlineToekomst.nl hier! Top dat je in mijn artikel over een Affiliate Funnel Bouwen terecht gekomen bent.


Waarom dit artikel over een affiliate funnel bouwen?

Hoe bouw je als affiliate adverteerder een sterke product en salesfunnel voor affiliate marketing?

In een ander artikel in deze kennisbank heb ik al eens uitgelegd dat je als online ondernemer altijd moet richten op een schaalbaar bedrijf via je eigen digitale (kennis)producten!

Dit is SUPER belangrijk om affiliate marketing toe te kunnen passen. Je zit namelijk nooit vast aan levertijden en kunt zoveel verkopen als de vraag het toestaat. Wanneer je dit bereikt hebt kun je de deuren openen voor een eigen salesforce op "nu cure no pay" basis; oftewel een onverwoestbaar team van affiliate marketing ondernemers om jouw producten te promoten.

Naast adverteren via Google en social media platformen, en (eventueel) het opbouwen van een SEO strategie om organisch bezoekers te bereiken; is dit een super kosten effectieve manier om jouw producten op lange termijn beter zichtbaar te maken bij jouw doelgroep.

Maar wat moet je nu als adverteerder doen om een sterke funnel te maken voor affiliate marketing? Met andere woorden: hoe moet zo'n sales funnel er uit zien als jij hier het allerbeste uit wilt halen?

En hoe passen andere online ondernemers dit principe momenteel toe om het meeste uit hun omzet te halen?

Dat zijn enkele zaken die ik in dit artikel ga behandelen. Dus laten we gaan kijken naar de sales funnel!!


Deze afbeelding komt uit het boek DotCom Secrets van Russell Brunson. Dit boek geeft veel waarde over krachtige sales funnels!

Wat is een sales funnel? 

Voordat we dit kunnen beantwoorden gaan we even naar de betekenis en uitleg van het woord Sales Funnel kijken.

De sales funnel heeft meerdere betekenissen voor (online) ondernemers. Over het algemeen zou je kunnen zeggen dat de salesfunnel van een bedrijf de totale beleving is die het een klant te bieden heeft. Dus hoe loopt de ervaring van een klant van A tot Z?

Je kunt je bijvoorbeeld voorstellen dat er verschillende processen en fases in een customer journey zitten. In de bovenstaande afbeelding gaan we er van uit dat er verschillende fasen zijn en dat je in iedere fase anders moet handelen. Zo zit er bijvoorbeeld in de eerste stap (relatief) weinig financiële waarde, omdat je wilt dat klanten laagdrempelig kennis kunnen maken met jou als persoon en jouw dienst.

Het is in deze fase vaak voornamelijk van belang om mensen op jouw e-mail lijst te krijgen, zodat je ze op lange termijn meer berichten kunt sturen ZONDER te hoeven betalen voor content marketing of internet advertenties.

De salesfunnel wordt in deze afbeelding gecombineerd met "value ladders" oftewel "waardetrappen". En deze waardetrappen geven simpelweg verschillende prijsniveau's aan van producten die jij aanbiedt in jouw (online) onderneming.

De wetenschap achter dit principe zegt namelijk dat klanten die jou en jouw bedrijf niet kennen geen dure producten bij je willen kopen. Ze vertrouwen je niet en weten niet hoe je werkt. Daarom moet je in de eerste fase van de kennismaking voor lage prijzen (of zelfs gratis) ontzettend veel waarde leveren, zodat de klant jouw expertise ziet en zich snel af begint te vragen wat het DURE programma wel niet te bieden heeft als jouw goedkope programma al zo waardevol is.

Een percentage van jouw klanten zal nieuwsgierig genoeg zijn om jouw vervolgproducten op de hogere ladders te kopen en zo kun jij op lange termijn de customer lifetime value van jouw klanten verhogen, in sommige gevallen tot wel tienduizenden euro's per verkoop.


Werkt zo'n Salesfunnel en dit value-ladder principe voor alle ondernemers?

Het 10.000 euro gedeelte is wellicht niet voor iedereen weggelegd, maar het is wel een feit dat jij een bepaalde doelgroep binnen een niche altijd meerdere dingen kunt verkopen.

Voor online trainers en online coaches die digitaal (willen) werken is er altijd ruimte om te groeien naar meer aandacht en diepere lagen.

Uiteindelijk is het belangrijk dat je mensen echt iets waardevols verkoopt en ze probeert te helpen met het verbeteren van hun eigen situatie.

Als jij zorgt dat mensen zichzelf (of hun business) kunnen groeien, hebben mensen daar vaak wel wat voor over.

Je moet er in ieder geval ten alle tijden onderzoek naar doen als online ondernemer, want je bent een dief van je eigen portemonnee als je de klant in je funnel hebt en niet aan kunt bieden wat deze zoekt.

Als ze niet bij jou kopen, kopen ze simpelweg bij iemand anders, die zijn Funnels wel op orde heeft!

Zorg daarom dat jij altijd weet wie jouw specifieke klant is en hoe jij een bijdrage aan verschillende behoeften van dezelfde klant kunt leveren.

Dit kun je in jouw online marketing strategie bouwen via Upsells; Downsells en kassakoopjes wanneer je gebruik maakt van een sterk online betaalsysteem zoals Plug & Pay.

Je kunt zorgen voor Funnel Optimalisatie door het online betaalsysteem van Plug & Pay te gebruiken. Hiermee stel je handig extra verkopen in als online trainer of coach om jouw aanbod (en omzet) te versterken.Met het juiste online betaalsysteem kun jij jouw online marketing funnel optimaliseren voor meer verkopen aan dezelfde klant. Via de bovenstaande link kun je dit systeem 14 dagen gratis testen!

Hoe zet je een sales funnel in om het beste uit jouw online marketing strategie te halen? 

Het bovenstaande verhaal moet jij als online ondernemer goed plannen en uitdenken. Je wilt hier namelijk een sterke logica in hebben op basis van de behoefte van jouw klant.

Je zou ontzettend veel geld laten liggen als je dit niet doet en ook de klant (die naar jouw producten zoekt) teleurstellen, omdat je niet in een volledig aanbod kunt voorzien.

Daarom moet jij voor iedere trap op de ladder een passend aanbod gaan verzinnen bij de specifieke doelgroep en deze betreffende sales Funnel past.

Als jij het voor elkaar kunt krijgen om jouw klant meer te laten groeien; zodat deze er zelf ook echt beter van kan worden; zul jij zelf ook duurdere producten kunnen verkopen.

Daarom ga jij voor iedere fase digitale kennisproducten verzinnen die steeds meer waarde leveren, maar ook steeds meer waarde vragen.

Je zult er voor moeten zorgen dat je ZOVEEL waarde levert dat jouw klant verder kan (en wil) blijven groeien en dat jij echt met goede resultaten komt.

Het is geen gebakken luchtkasteel. Je moet er simpelweg voor zorgen dat jij een belangrijke rol gaat spelen in het leven van jouw klant...

Lukt dit jou niet? Dan zal jij jouw klanten verliezen en ze met een zuur gevoel achterlaten; zeker als ze een dure Upsell hebben gekocht die niks heeft opgeleverd.

Op lange termijn kun je deze strategie binnen een niche jaren blijven voeren en steeds nieuwe aanbiedingen creëren voor de klanten op jouw e-mail marketing lijst.

In de online marketing wereld noemen ze dit "product lanceringen"; en deze zorgen er voor dat jij pieken in jouw omzet krijgt en een steeds groter portfolio krijgt van producten.

Je oude (instap)cursussen draaien namelijk ook nog gewoon mee op de achtergrond voor nieuwe klanten die jouw Funnel binnen komen.

Als jij dit goed toepast krijg jij een steeds hoger Return on Investment voor elke lead die jij in een eerder stadium via SEO of SEA binnen kreeg.

Op deze afbeelding zie je een Sales Funnel. Wanneer jij je sales funnel als online ondernemer sterk inricht kun jij een super effectieve online business bouwen.

Een sterk bedrijf heeft een sales Funnel die bestaat uit allerlei verschillende sales Funnels...

Wil jij het meeste uit jouw online business halen? Dan is het belangrijk dat jij rekening gaat houden met verschillende doelgroepen.

Je gaat rekening houden met hete doelgroepen, warme doelgroepen en koude doelgroepen en deze benader je via verschillende Funnels.

Eigenlijk bestaat de Sales Funnel van jouw bedrijf dan ook uit allerlei verschillende mini-salesfunnels die naar elkaar toe lopen en in communicatie en doelstellingen verschillen van elkaar.

In online marketing termen noemen we dit Framen; of Pre-Framen. Je schrijft daarbij advertenties die ALLEEN matchen met jouw specifieke doelgroep en de fase waarin ze zich bevinden. Via een persoonlijke aanpak begeleid je ze op basis van hun persoonlijke emotionele status tot ze warm zijn geworden voor het einddoel; oftewel jouw producten!

Het bouwen van deze verschillende Funnels vergt veel onderzoek en is een super complex proces wat jij op lange termijn moet bouwen, splittesten en optimaliseren.

Maar aan de andere kant kan dit jou als ondernemer ontzettend helpen door het volledige persoonlijke acquisitie proces voor je uit handen te nemen.

Het geeft je als het ware een persoonlijke (geautomatiseerde) verkoopspecialist die jouw klant precies via zijn / haar behoeften aanspreekt en helpt.

Denk je dat dit waardevol is voor jouw business?


Hoe richten andere (affiliate) ondernemers een salesfunnel in om hun affiliate strategie te optimaliseren? 

Ook bij het optimaliseren van je affiliate marketing campagne kan dit super waardevol zijn. Veel ondernemers zetten dit slim in om meer uit hun affiliate budget te halen.

Steeds meer online ondernemers beseffen dat niet je product, maar je klant centraal staat in (online) marketing. Een goed product heb je voor even, maar een goede klant heb je voor zijn hele leven!

Als jij dit als online ondernemer begrijpt en toe gaat passen in jouw online marketing strategie, zul jij jouw bedrijf ontzettend snel kunnen groeien en elke potentiele klant binnen kunnen halen.

Dat is ook de reden dat je tegenwoordig steeds vaker ziet dat de eerste fase van de Funnel hoge commissies geeft aan affiliates, bijvoorbeeld 50 tot 100% commissie op een product van

Een ander idee is zelfs om er nog een gratis waardetrap voor te zetten die affiliates kunnen promoten, waarbij ze een E-book promoten en later mee blijven delen in de winst van de duurdere producten.

Veel ondernemers begrijpen tegenwoordig dat affiliates harder werken als ze hoge commissies krijgen en implementeren dit op een super slimme manier om er zelf beter van te worden. Ze geven dan ontzettend hoge commissies weg in de eerste fasen van hun Sales Funnel om snel veel affiliates te krijgen en met hun product in de "best verkochte producten" lijst van het affiliate netwerk te komen.

Hierdoor komen meer affiliates uit bij hun product, want deze verwachten dat hoe meer er verkocht wordt, hoe sterker de verkoop aantallen en de kwaliteit van het product zijn!

DAT is pas een Affiliate Marketing Strategie voor gevorderden! ;-) 


In deze afbeelding zie je ingrediënten voor een affiliate marketing sales funnel strategie voor gevorderden. De info in dit artikel helpt ondernemers met het optimaliseren van hun sales funnelGebruik altijd statistieken om de resultaten te meten en analyseren! Foto: Lukas @ Pexels!

Hoe richtte online ondernemer Jacko Meijaard zijn Salesfunnel voor affiliate marketing in? (Casestudy).

Om dit beter te begrijpen gaan we het voorbeeld van Jacko Meijaard nemen, die als zelfstandige ondernemer multi-miljonair werd door een enkele online cursus + upsells te verkopen via het internet.

Hij presteerde dit met zijn website Internet Succesgids; en zijn cursus genaamd de Affiliate Marketing Revolutie. Jacko was een van de eerste online trainers die affiliate marketing inzette om zijn digitale kennisproducten te promoten.

In die tijd (2015) was affiliate marketing nog niet zo populair. Jacko bouwde een product van 47,- euro en gaf daar 50% commissie over aan affiliates.

De affiliate verdiende daar dan zo'n 23.50 op en kon later in de Funnel (automatisch) nog commissies verdienen over vervolg-aankopen.

Uiteindelijk speelde Jacko dit spelletje super slim, want veel mensen gingen zijn producten promoten.

De Upsell die Jacko toevoegde was een Upsell van zo'n 1500 euro exclusief btw; en een affiliate kon daar een commissie van 100 euro (+ incidentele performance bonussen) op verwachten wanneer bepaalde aantallen werden gehaald binnen een periode.

Hoe slim was dat? Door zijn eerste Upsell te verhogen kreeg hij mega veel leads in zijn Funnel, ook al was het voor een relatief lage prijs. 50% KLONK als ontzettend veel.

Vervolgens gaf hij een lagere commissie in de hogere levels waar voor hem de waarde zat; en dit kwam neer op 6.7% van de totale verkoopprijs.

De meeste affiliates namen dit voor lief omdat affiliate marketing in die tijd nog niet zo bekend was en er weinig betere programma's op de markt waren.

Nu wil ik wel 1 ding rectificeren: de precieze cijfers zijn niet bekend! 

Ik weet namelijk dat Jacko werkte met Sales Agents om die upsell telefonisch te verkopen; en daar ontvangen zij op hun beurt weer een commissie over (laten we zeggen 30%).

Ook betaald hij net als iedere andere Nederlandse ondernemer belasting aan de Nederlandse overheid.

Dus als je het zo bekijkt, is echt niet alles winst voor Jacko, maar het feit blijft dat hij (op advertenties na) ontzettend weinig kosten heeft gemaakt om zijn producten te verkopen.

Bijna alles wat hij deed was op basis van Affiliate Marketing; oftewel Performance Based Marketing.

In 2021 kwam Jacko Meijaard met het nieuws dat hij een nieuw coaching traject zou lanceren van meer dan 10.000 euro.

Jacko heeft hier jarenlang de vruchten van geplukt; en veel affiliates vinden nog steeds dat ze een mooie deal hebben door zijn producten te promoten.

Zo denkt Jacko er ongetwijfeld ook over!

 

Conclusie: Waar hou je als affiliate adverteerder rekening mee bij het bouwen van een Sales Funnel? 

Als affiliate adverteerder hou je rekening met een schaalbaar productaanbod van digitale kennisproducten zoals online cursussen in een digitale leeromgeving.

Je zorgt voor meerdere waardetrappen / ladders in jouw productaanbod zodat er voor lange termijn waarde gegeven wordt aan de klanten die jij op lange termijn helpt.

Door een sterk online betaalsysteem te koppelen kun je bijvoorbeeld denken aan lidmaatschappen of verschillende vervolgcursussen binnen hetzelfde niche.

Hierbij zeg ik absoluut niet dat je je affiliates uit moet buiten, maar je mag wel op een slimme manier aan slimme performance based mogelijkheden denken.

Persoonlijk zie ik graag dat je iets meer investeert in de affiliates dan Jacko Meijaard in dit voorbeeld deed, maar hem valt niks kwalijk te nemen.

En waarschijnlijk ben ik in de berekening nog een aantal belangrijke kostenposten vergeten. Het was in die tijd zeker niet normaal om zoveel commissie te geven aan affiliates als dit momenteel is, dus hij heeft het spelletje ontzettend goed voor zichzelf gespeeld.

Hij kreeg dit voor elkaar door in zichzelf en zijn kennis / mindset te investeren en online ondernemers die hem al een tijdje volgen weten dat deze manier van werken bijzonder goed voor hem heeft uitgepakt.

Dat kan voor jou ook als jij heel goed na gaat denken over een Sales Funnel die geoptimaliseerd is voor waarde op lange termijn!

Hopelijk heb je hier iets aan gehad! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Affiliate Marketing kennisbank! Je bevindt je momenteel in de categorie Affiliate Marketing voor Adverteerders.

Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter!

Reactie plaatsen