Wat is een Affiliate Programma?

Wat is een affiliate programma? EN hoe kies je een goed affiliate programma?

Hey, Kevin Louwers van OnlineToekomst.nl hier! Top dat je in mijn artikel over "Wat is een affiliate Programma?" terecht gekomen bent. 


Waarom een artikel over Affiliate Programma's?

Wanneer Beginnende affiliate marketeers willen beginnen met affiliate marketing, weten ze vaak niet hoe dat technisch werkt. Ze weten dat ze ergens moeten starten, maar weten niet hoe dit werkt. Dus wat is een affiliate programma? En waar moet je rekening mee houden als je affiliate programma's zoekt?

Ik krijg van beginnende affiliates vaak vragen over hoe het technische proces van affiliate marketing werkt; en over wat het verschil is tussen een affiliate netwerk en een affiliate programma. Deze termen hebben namelijk beide een prominente rol in het affiliate marketing eco-systeem. En hoewel het verschil tussen een affiliate netwerk en een affiliate programma geen hogere wiskunde lijkt wanneer je er een tijdje in verdiept, begrijpen echte nieuwelingen vaak totaal niet hoe het werkt.

De keuze van een goed affiliate programma is een van de belangrijkste keuzes wanneer jij wilt beginnen met affiliate marketing. Daarom neem ik via dit artikel alle onzekerheid weg over wat affiliate programma's zijn en wat je er als affiliate marketeer of adverteerder mee kunt. 


Wat is een affiliate programma? En waarom is het kiezen van een affiliate programma zo cruciaal wanneer jij start met affiliate marketing? Ik leg het uit in dit artikel!Hou bij het plannen van jouw affiliate marketing business goed in de gaten wat voor affiliate programma jij kiest om te promoten. Een goed affiliate programma is cruciaal voor lange termijn succes in affiliate marketing!

Wat is een affiliate programma?

Een affiliate programma ontstaat wanneer een webshop of bepaalde online dienstverlener kiest om zijn producten te registreren bij een affiliate netwerk. De medewerkers van het affiliate netwerk gaan dan samen met de medewerkers van de leverancier / adverteerder in kwestie samenwerken om een affiliate programma vorm te geven dat voor alle betrokken partijen interessant is. 

Door aan de slag te gaan met affiliate marketing, kiezen ze ervoor om een grote groep van aangesloten publishers de kans te geven om hun producten te promoten via hun media kanalen. Echter, moet dit qua voorwaarden wel interessant genoeg zijn, anders gaan publishers liever producten van concurrenten promoten. Er zijn duizenden affiliates in Nederland die er hun werk van hebben gemaakt en deze weten over het algemeen keuzes te maken die qua financiën het meest gunstig uitpakken. 

Met een matig, egoistisch affiliate programma zul je weinig affiliates gemotiveerd krijgen! 

Het affiliate netwerk zorgt dus samen met de adverteerders voor interessante affiliate programma's, zodat ze samen de ingeschreven influencers, publishers en ambassadeurs motiveren om deze affiliate programma's op lange termijn te gaan promoten. Wanneer ze slagen om hun product of dienst via deze "promotors" te verkopen, betalen ze een commissie uit. Dat wil zeggen dat het voor de publishers etc mogelijk wordt om geld te verdienen met hun bereik op internet.

Wat zijn de voorwaarden van goede affiliate programma's?

Over het algemeen zijn er altijd verschillen tussen affiliate programma's in verschillende niches en concurrenten. Niet iedere industrie heeft even hoge marges, waardoor het lastig is om hoge commissies uit te delen. Dit is bijvoorbeeld het geval met concurrentie gevoelige technische producten zoals computers / televisies. Concurrentie is moordend en er worden regelmatig prijzenoorlogen gevoerd in deze industrie, waardoor dit (in mijn optiek) geen interessante branche is. 

Voorwaarden voor affiliate adverteerders

Affiliate adverteerders kunnen het beste gul zijn naar hun affiliates, zodat ze meer gepromoot worden. Onlangs heb ik een artikel geschreven over het optimaliseren van een sales funnel voor affiliate marketing, waarmee adverteerders op lange termijn meer inkomsten kunnen halen. 

Voorwaarden voor affiliate publishers

Wanneer een publisher aan de slag wil gaan met een bepaald affiliate programma, moet hij vaak eerst geaccepteerd worden door het bedrijf in kwestie. Oftewel: zijn website moet relevant zijn ten opzichte van het bedrijf dat ze willen gaan promoten. Zo heeft een adverteerder die zich richt op vakanties verkopen, weinig aan een publisher die een website runt over auto's tunen. Tuurlijk, mensen die auto's tunen gaan ook op vakantie, maar deze zijn gewend om content voorgeschoteld te krijgen over de nieuwste updates op gebied van auto's. Dat past dus niet bij het "niche", oftewel de categorie van het kanaal.

Een voorbeeld van hoe een affiliate programma werkt

Om dit helder uit te leggen, zal ik gebruik maken van het voorbeeld van Booking.com. Dit is een grote adverteerder in de reisindustrie die zich onder andere op overnachten in hotels en hostels richt. Ze doen dit wereldwijd en bieden om die reden ook een internationaal affiliate programma aan via hun affiliate netwerk. Normaalgesproken moet Booking zijn eigen (online) marketing strategie kiezen, wat wil zeggen dat een marketing manager keuzes maakt en geld uitgeeft om het bedrijf beter op de kaart te zetten. Dit kost veel geld, en het is de vraag of daar iets voor terug komt. Het is lastig te meten, en daar houden marketingmanagers niet van.

Sinds de komst van affiliate programma's, kunnen die marketingmanagers uitrekenen hoeveel winst ze gemiddeld hebben op een verkoop. Als dat bijvoorbeeld 40,- euro is, kunnen ze er voor kiezen om een affiliate netwerk in te schakelen en publishers de mogelijkheid te geven om 20,- euro te verdienen per verkoop. En als ze weten dat klanten op lange termijn meer geld uitgeven na de eerste aankoop, kunnen ze daar misschien ook 30,- euro van maken... 

Je zult dan zien dat er veel reisbloggers of organisaties van alle formaten zijn die het de moeite waard vinden om content over reizen te maken en daarmee extra geld te kunnen verdienen. Zij gebruiken dan hun bestaande bereik om de diensten van Booking bij hun doelgroep te promoten. Zij kunnen hun verkoopstrategie optimaliseren, zodat ze zo veel mogelijk geld kunnen verdienen en dit is dan voor alle partijen gunstig.  Doordat alleen uitbetaald hoeft te worden wanneer een verkoop is gerealiseerd, is deze vorm van reclame 100% meetbaar en effectief. Zo zal een marketing manager nooit budget weggooien aan acties die niks opleveren. Wellicht begrijp je dat dit een zeer interessante manier van promoten is geworden door de jaren heen.

Hoe kies je een affiliate programma? Dat is een vraag die ik regelmatig hoor! Hou er rekening mee dat je goed aan jezelf moet denken, want je gaat er veel werk en geld in steken. Dat doe je alleen als de samenwerking veelbelovend is...Maak sterke plannen over wat voor affiliate programma's je op lange termijn gaat promoten. Je wilt alleen partners kiezen die voor lange termijn de moeite waard zijn!!

Waarom is het zo belangrijk om een goed affiliate programma te kiezen voor jouw affiliate marketing business?

Je wilt niet dat jouw affiliate marketing business in een foute industrie zit; of nog erger: dat er niks mee te verdienen valt. Mensen die starten met affiliate marketing denken hier helaas niet genoeg over na, omdat het eigenlijk onmogelijk is om alles vooraf te weten. Je leert na cursussen; zelfstudie en proberen wat wel en niet werkt voor je business, maar beginnen ondertussen al te bouwen met de foute basis. Ze melden zich dan aan voor programma's die ze LEUK vinden; of die (sterk) in het voordeel van de aanbieder zijn gebouwd, waardoor winstmarges of cookie termijn te laag zijn.

Het is echter wel belangrijk om te vermelden dat dit soort fouten je veel tijd en geld kunnen kosten. Daarom moet je in de basis zo snel mogelijk helder krijgen op wat voor niche en productcategorie jij je wilt richten. Door hier vanaf het begin goed over na te denken kun jij fouten voorkomen wanneer je een affiliate business start.

Het is verstandig om je in de basis te richten op affiliate programma's die wederkerende inkomsten of tweederangs inkomsten bieden. Daarmee kun je jouw omzet op lange termijn stapelen zodat je business maandelijks groeit. Lees vooral het bovenstaande artikel om meer over dit soort affiliate programma's te leren.

Hoe kies je een goed affiliate programma om een online business voor te starten?

Je kunt voordat je begint met affiliate marketing onderzoek doen naar hoe het internet werkt EN hoe je een online business start. Daarbij moet je ook starten met onderzoek naar de waarde en concurrentie binnen verschillende niches en productcategorieën. Je kunt hier bijvoorbeeld programma's zoals Semrush; Google Trends en Ubersuggest voor gebruiken. 

Je wilt ten eerste voorkomen dat je een business start in een niche met weinig zoekvolume, want zoekvolume geeft aan dat een onderwerp op lange termijn populair is in Nederland. 

Zorg er daarnaast ook voor dat het programma dat jij kiest gunstig is voor jou als affiliate partner. Je wilt niet op lange termijn aandacht aan een website of webshop spenderen die uiteindelijk niks oplevert omdat er lage marges en seizoensverkopen zijn. Dit zijn zaken die je vooraf moet begrijpen.



Wat is het verschil tussen een affiliate netwerk en een affiliate programma?

Het affiliate netwerk is de faciliterende partij die het netwerk in beheer heeft en het daardoor mogelijk maakt dat de publishers en adverteerders bij elkaar komen voor samenwerkingen. Zij helpen via hun affiliate netwerk om affiliate programma's op te zetten voor adverteerders, die interessant zijn voor publishers (affiliates).

De affiliates op het netwerk gaan met deze programma's aan de slag en maken er campagnes van, die zij promoten bij hun doelgroep, zodat de bedrijven achter deze affiliate programma's meer omzet draaien.

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Affiliate Marketing kennisbank! Je bevindt je momenteel in de categorie Affiliate Marketing Begrippen

Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter!



Reactie plaatsen