Business Uitbesteden

Business Uitbesteden: een skill voor meer succes?

Het maakt niet uit wie jij bent, en wat jij doet, maar als jij succesvol wilt worden in de zakenwereld wil jij business uitbesteden. In dit artikel leg ik uit waarom dit belangrijk is en waarom dit een skill is die jij moet beheersen om meer succes te behalen. Om even terug te blikken naar het verleden: zelf was ik iemand die geen hulp van anderen wilde.

Ik dacht dat ik alles zelf het beste wist! En nog steeds ben ik af en toe liever met dingen bezig waarvan ik weet dat iedereen ze zou kunnen doen. Ik weet dat dit mij groei heeft gekost, maar toch blijft dit af en toe lastig om los te laten. Toch realiseer ik me tegenwoordig dat als je naar die optimale situatie toe wilt groeien, jij zaken zult moeten automatiseren en uitbesteden. Simpelweg omdat jij dan je handen vrij hebt op hetgeen waar jij specialist in bent.

Voordat we door gaan naar de theorie over business uitbesteden, zal ik eerst mijn eigen visie geven. 


Wat is Business uitbesteden?

Een belangrijk leerpunt uit het boek Think and Grow Rich; dat ik onlangs reviewde; is dat jij je moet specialiseren in iets waar jij heel goed in bent. Ben je dat nog niet? Ga je dan focussen op iets, zodat jij er op lange termijn specialist in kunt worden. Door ergens op lange termijn in te specialiseren zul jij groeien en door jouw ervaring meer geld gaan verdienen, doordat je een relevant netwerk opbouwt en grotere projecten kunt gaan doen.

Wat doe je met de rest van je business? automatiseren of uitbesteden!!  

Uitbesteden is simpelweg werk door anderen laten doen die daar beter en effectiever in zijn. Je zoekt iemand die specialist is in hetgeen waar jij geen specialist in bent, zodat op elk belangrijk punt in jouw business een specialist zit. Je kunt dit doen via samenwerkingen (partnerships / barterdeals); op commissiebasis (bijv. sales); met een uurtarief; of zelfs door te werken met stagiaires.

Waarom zou jij business uitbesteden?

Omdat jij niet alles zelf kunt (en wilt) leren. Natuurlijk is het verstandig om de basiskennis van alle onderdelen in jouw bedrijf te kennen, maar je moet niet alles zelf willen doen. De kans is groot dat jij door te veel te doen, te weinig echt relevante dingen gedaan krijgt. En dat is niet de bedoeling, want je kunt je beter focussen op de taken waar echt jouw kracht ligt. Daarnaast WIL je ook niet alles zelf doen.

Je kunt je wellicht voorstellen dat een goede advocaat of een boekhouder honderden euro’s per uur kost. Waarom zouden deze zelf teksten gaan schrijven voor hun website als ze ook iemand in kunnen huren die het voor 50,- euro per uur in orde maakt? Zo is het in sommige zaken ook totaal niet praktisch om zelf dingen te gaan doen waar jij geen zin in hebt of geen ervaring mee hebt.

Kun je alles zomaar uitbesteden?

Nu zijn er (zeker als startende ondernemer) wel een aantal uitzonderingen waarmee je ontzettend op moet passen. Wanneer het over financiën gaat (belastingen / subsidies / commissies), zou ik altijd aan de slag gaan met een boekhouder. Niet vanaf het begin, maar wel vanaf het moment dat je een mooie omzet begint te behalen. Ook wettelijke taken moet je altijd met een jurist doen. Dit zijn complexe taken die heel veel studie en tijd kosten, dus kies daar vooral een specialist of een groter bedrijf voor dat jij kunt vertrouwen.

Een tijdje terug kwam ik Jeanet Bathoorn tegen, een ondernemerscoach die zich richt op groeiende ondernemers. Ze vertelde mij een regel die ik erg prettig vond om te benoemen:

Je hoeft niet alles zelf te doen, als je er maar de basis vanaf weet.

Ze vertelde dit omdat ze vroeger als startende online ondernemer tegen veel zaken aan liep die nieuw voor haar waren. Dit herken ik zelf persoonlijk ook. Toch koos ze er voor om alles zelf te doen, zoals ik dat persoonlijk ook deed. Jeanet Bathoorn nam genoegen met het feit dat haar business iets “trager” opstartte, doordat ze meer tijd aan studie moest besteden.

Toch geeft ze aan dat ze daar wel de vluchten van plukte op lange termijn. Ze wapende zich door te investeren in haar basisinzicht namelijk tegen mensen die misbruik van haar kennis barrière wilden maken.

Dat vond ik een geweldig uitgangspunt, wat ik ook naar mijn doelgroep wil doorzetten: kies de belangrijkste onderdelen binnen jouw bedrijf waar jij iets vanaf moet weten, en begin daarna pas na te denken over uitbesteden! Zo kun jij altijd meepraten op het moment dat jij de specialistische partner hebt gevonden die het uiteindelijk voor je gaat doen.

Business uitbesteden in de praktijk: Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren van de Internet Marketing Unie

In de onderstaande video leggen Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren uit hoe ze aankijken tegen uitbesteden. Zij runnen een super succesvolle online marketing business en doen dit mede doordat ze leerden dat alles zelf doen niet effectief genoeg was. Door allianties te smeden met gespecialiseerde bedrijven en hun business te automatiseren kregen ze meer rust in hun hoofd en meer focus op dingen die echt belangrijk waren. Zo konden ze in enkele jaren tijd duizenden ondernemers helpen met het groeien van hun online marketing kennis.

Ze schreven onlangs een boek met een praktisch stappenplan over hoe je een online business kunt automatiseren. Je kunt dit toepassen via tools zoals WordPress, maar ook door middel van hun eigen software tools, waarmee ondertussen duizenden ondernemers in België en Nederland werken. Ik schreef onlangs zelf een review over de online marketing tornado. Denk je dat dit interessant voor je is? Er is meer gedetailleerde informatie over dit bedrijf te vinden in mijn online marketing kennisbank!


Voorbeelden van dingen die jij als ondernemer kunt uitbesteden

  • online marketing en offline marketing uitbesteden

  • SEO Optimalisatie; teksten schrijven en content marketing uitbesteden

  • Advertenties (SEA) uitbesteden

  • Linkbuilding uitbesteden

  • Live-chat op jouw website uitbesteden

  • Social Media zoals Facebook / Linked-in / Instagram en Pinterest uitbesteden

  • E mail marketing uitbesteden

  • Fulfilment uitbesteden

  • Sales uitbesteden

  • Logistiek van je webshop uitbesteden

  • Acquisitie uitbesteden

  • Boekhouding uitbesteden

  • Salarisadministratie uitbesteden

  • Klantenservice uitbesteden

Wil jij zelf business uitbesteden? Ik kan matchen met sterke online marketing agencies in Nederland.

Als jij op zoek bent naar manieren om bepaalde business in online marketing uit te besteden mag je altijd contact opnemen. Persoonlijk heb ik enkele bedrijven in mijn netwerk die ik volledig vertrouw en waar ik regelmatig klussen naar toe mag schuiven. Dit zijn partners waarvan ik weet dat ze “top of the game” in Nederland zijn omdat ze mij zelf trainen in online marketing.

Hun netwerk is groot en de track records liegen er niet om. Ze hebben met hun verschillende BV’s de afgelopen jaren tientallen miljoenen euro’s omgezet door klanten te helpen met het automatiseren van hun online onderneming, het uitbesteden van hun online marketing, adverteren via alle (sociale) media kanalen en zelfs door sales uit handen te nemen. Je kunt hierbij denken aan het nabellen van Webinars en warme leads voor online ondernemers met een schaalbare business op basis van digitale kennisproducten.

Wanneer jij als ondernemer jouw handen vrij wilt hebben, zou ik graag vrijblijvend met je kijken of een van deze partners iets voor je kan betekenen.

Wil jij liever zelf aan de slag blijven gaan om jouw bedrijf te verbeteren? Dan wil ik je uitdagen om je in te schrijven voor mijn dagelijkse online marketing tips!


En heb jij ervaring met uitbesteden? Hoe kijk jij tegen dit onderwerp aan? 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn persoonlijke ontwikkeling kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn categorie over Kernvaardigheden, Competenties en Eigenschappen ontwikkelen.

Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter!

Reactie plaatsen