Wat is Marktaandeel Berekenen en vergroten?
Marktaandeel kan een belangrijke graadmeter zijn voor online ondernemers die met marketing doelstellingen werken. Maar wat is de betekenis van marktaandeel; waarom is het belangrijk? En hoe kun je jouw marktaandeel berekenen en vergroten?
Ik leg het via dit korte artikel uit voor je en geef je enkele tips mee die je kunt gebruiken om jouw eigen onderneming te verbeteren! Hopelijk kun je er jouw zoekvraag mee beantwoorden!
Wat is de Betekenis van Marktaandeel?
Als Online Ondernemer / Entrepreneur is het belangrijk om in de gaten te houden hoe jouw product zich ten opzichte van de concurrentie op de rest van de markt. De Betekenis van Marktaandeel kunnen we dan ook als volgt stellen:
Het aandeel van een product of merk in een bepaalde markt;
Marktaandeel kun je berekenen op verschillende kengetallen zoals omzet en afzet! Bij omzet bereken je jouw omzet ten opzichte van de totale omzet / marktwaarde. Bij Afzet bereken je hoeveel producten jij hebt verkocht ten opzichte van het totale aantal producten dat werd verkocht in jouw markt.
Marktaandeel is overigens niet alles... Een bedrijf met een groot marktaandeel (marktleider) kan theoretisch gezien een verliesgevend bedrijf hebben doordat het te veel geld in promotie en expansie steekt.
Zo'n bedrijven nemen (te) hoge risico's en kunnen als het geld op raakt op termijn uit de zakenwereld verdwijnen...
Waarom is het berekenen van Marktaandeel Belangrijk?
Het berekenen van marktaandeel geeft waardevolle informatie over jouw eigen bedrijf of dat van concurrenten. Je krijgt meer inzicht in de belangrijkste concurrenten en begrijpt ook welke marketing doelstellingen jij moet stellen om SMART doelen te stellen en bereiken...
Het hoort bij Data Analyse en marktonderzoek doen!
Hoe kun je jouw Marktaandeel Berekenen?
Je wilt berekenen welk percentage van de markt jij in handen hebt. Oftewel aan hoeveel klanten jij jouw producten verkoopt. Je kunt dat doen voor een totale markt, maar vaker is het handiger om naar een bepaalde productcategorie (niche) te kijken.
Wanneer jij marktaandeel wilt berekenen moet je er rekening mee houden dat je uitkomt op een percentage.
Dit is de Formule / Berekening van het Marktaandeel...
Totale Omzet / Afzet van de markt = 100%
Gedeeld door jouw Omzet / Afzet op de markt
= Jouw Percentage van de Totale Markt
Hoe kun je jouw Marktaandeel Vergroten?
Klanten die fan zijn van jouw merk en producten blijven kopen bij jouw merk zolang ze tevreden zijn. Tevreden klanten en herhalingsverkopen (meer volume) betekent dus een groeiend marktaandeel. Er zijn echter ook een aantal manieren om marktaandeel te vergroten ZONDER jouw eigen klanten aan te spreken...
Marktaandeel Vergroten Voorbeeld
Marktaandeel Vergroten kun je doen door meer verschillende doelgroepen aan te spreken, bijvoorbeeld door jouw basisproduct in een andere vorm te verpakken en een nieuwe / andere online marketing campagne te organiseren. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijf dat zich richt op het verkopen van zakelijke leren schoenen voor heren.
Ze doen regelmatig campagnes en bezoeken zakelijke beurzen om hun online marketing strategie en marketing doelstellingen te behalen. Hoewel ze er zelf nooit zo tegenaan hebben gekeken blijkt uit klanten onderzoek dat hun schoenen ook geliefd zijn bij mannen die trouwen.
Daarom besluiten ze een nieuw marketing team in te schakelen om een campagne en online marketing funnel te starten voor mannen die gaan trouwen. Door alle nieuwe aandacht groeit hun omzet met 20%, terwijl enkele andere concurrenten dat ook verliezen.
Op deze manier heeft het bedrijf het marktaandeel op een creatieve manier vergroot...
Marktaandeel kun je ook verhogen wanneer je andere (concurrerende) Bedrijven Uitschakelt of Overkoopt. We noemen dit ook wel elimineren of fuseren en ook dit is een belangrijke strategie om marktaandeel en afzet binnen een markt te veranderen....
Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter!
Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!
Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf!