Wat is Copyright

Wat is Copyright / Auteursrecht? [Betekenis & Uitleg]

Als online ondernemer of content creator mag jij niet zomaar alles van het internet plukken en herproduceren zonder het benodigde Copyright (recht om te herproduceren). Anders loop je het risico dat je een Claim aan je broek krijgt voor onrechtmatig gebruik (schending auteursrecht) met boetes of bevel van vernietiging van jouw eindproduct tot gevolg...

Uit de praktijk blijkt dat dit in privésferen vaak moeilijk te achterhalen valt, maar wanneer zakelijk gebruik plaatsvindt kijken er sneller geïnteresseerde partijen mee.

Er zijn veel voorbeelden in de media wereld / content creatie platformen waarop rechtzaken werden gevoerd die eigenlijk te dom voor woorden zijn. Neem bijvoorbeeld de rechtzaak van Dennis Schouten en Jan Roos die een audiofragment lieten horen op hun Roddelpraat Youtube Kanaal. Dit werd door 500.000 mensen beluisterd en de rechthebbende artiest klaagde hen aan omdat ze het werk nooit naar buiten had willen brengen.

De volledige uitzending moest offline worden gehaald en de verliezende partij moet de kosten dekken. Als jij zelf bij zoiets betrokken raakt en de rekening moet betalen van rechters / advocaten en een eventuele schadevergoeding kan dat in de tientallen duizenden euro's lopen.

Erg veel geld voor een gekopieerd stuk content...

Copyright Schending kan hoge boetes opleveren voor jou als ondernemer. In dit artikel lees je er meer over!Meer Leren over Online Marketing Strategie en Ondernemen? Bekijk mijn Webshop eens!

Maar Wat is de Betekenis van Copyright en hoe werkt het?

Copyright (oftewel Auteursrecht) is Simpelweg het recht om te verkopen wat jij zelf geproduceerd OF geregistreerd hebt. Wanneer jij Auteursrecht hebt over iets staat dat ook wel bekend als jouw intellectueel eigendom. In de praktijk is Copyright / Auteursrecht tot 70 jaar na de datum van productie geldig, waardoor een eigenaar automatisch beschermd is. Copyright zorgt ervoor dat mensen jouw werk niet mogen stelen, dus geld verdient aan jouw werk.

Voorbeelden van Content waarop Copyright kan worden aangevraagd

  • Geschreven Teksten / Web Artikelen / Blogs

  • Boeken / E-Books

  • Video's / Animaties

  • Software / Games / Apps / Social Media Platformen

  • Muziek / Audiofragmenten

  • Grafische Promotiematerialen / Advertenties

  • Bouwtekeningen door Architecten

  • Kunst (Standbeelden / Schilderijen)

  • Afbeeldingen / Vectors / Logo's

Als jij dit soort materialen wilt gebruiken / herproduceren heb jij een licentie van de producent / eigenaar nodig. Deze kun je vaak door toestemming te vragen via e-mail verkrijgen.


Iemand gebruikt mijn werk zonder Copyright / Auteursrecht!

Je kunt het speciale Copyright Teken (c) gebruiken om jouw werk te beschermen. Je kunt dit bijvoorbeeld in de footer van je website zetten! Heeft iemand jouw werk gebruikt en wil jij actie ondernemen? Via de website Charlotte's Law (expert op dit vlak) vond ik de nodige formulieren die jij gratis kunt downloaden... Op deze pagina staat ook een handig schema om te herkennen of iemand inbreuk maakt op jouw auteursrecht (of andersom).

Dat schema zal ik hier uiteraard niet vermelden vanwege Copyright!  

Wil jij toch content / producten van anderen gebruiken in jouw eigen werk? Vraag dan altijd om toestemming, een samenwerking en neem het op in de disclaimer! Maar pas in ieder geval goed op wat je doet en probeer onrechtmatig gebruik te voorkomen.

En houd er rekening mee dat jij andermans uitspraken / geschrift ALTIJD mag Citeren en Embedden als jij de bron er op de juiste manier bij zet.

Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Begrippenlijst. Wil jij meer leren over online marketing strategie en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 

Reactie plaatsen