Wat is een Retrait

Hoe Organiseer je een Retreat? Slimme Tips om in 2022 een Retreat / Live Evenement te Organiseren!

Een slimme online marketing strategie is het organiseren van live evenementen zoals een transformerend retreat evenement / Live Evenement voor jouw klantenkring. Hiermee kun je als online ondernemer jouw achterliggende (digitale) kennisproducten en diensten extra promoten en als je de prijs hoog genoeg maakt, maak je budget vrij om agressief te adverteren. Wanneer je de juiste strategie en online marketing tools gebruikt kun je mensen vervolgens direct op jouw online cursussen of overige aanbod te wijzen!

Kortom: Je kunt het doen om super kwalitatieve leads te verzamelen en mensen direct veel waarde geeft. Het gave hiervan is dat je met live evenementen echt iets indrukwekkends neer kunt zetten en mensen een onvergetelijke ervaring kunt bieden. En dat opvallende, onderscheidende vermogen is in online marketing soms lastig te realiseren...

In 2021 ben ik bezig geweest met het organiseren van een Wederkerende Retreat Masterclass die vanaf 2022 regelmatig gaat plaatsvinden om mijn online marketing cursustraject te promoten. Mijn doel was om een sterk; spectaculair en sfeervol evenement neer te zetten om nieuwe leden te inspireren en voor lange termijn met elkaar in contact te brengen.

Om die reden heb ik precies uitgezocht wat een retreat is; waarom en hoe je een retreat kunt organiseren en waar je allemaal rekening mee moet houden!

Je vindt in dit artikel dus een aantal waardevolle tips en een stappenplan om zelf aan de slag te gaan met het organiseren van een eigen Retreat / Live Evenement!

Hoe Organiseer je een Retreat om mensen te helpen even uit te zoomen en een bepaald doel te bereiken? Lees mijn artikel met Tips om een succesvolle Retreait te Organiseren!Een Retreat Organiseren kan jouw online bedrijf verbeteren! Wil jij meer leren over marketing strategie? Check Webshop! 

Wat is een Retreat / Retrait?

Heb jij wel eens het idee gehad dat je op een hutje op de hei wilde gaan zitten? Dan ben jij zeker niet de enige, want het organiseren van Live Evenementen zoals Retreats; Workations; Internationale Masterclasses of Business Bootcamps om "je shit op orde te krijgen" is mateloos populair bij ondernemers! En als online ondernemer zou je het zeker in je strategie kunnen toepassen om meer autoriteit en bekendheid te verdienen. Je hebt hier immers toch het bereik en de mogelijkheden al voor!

Retreats kunnen verschillende doelen hebben, zoals Entertainment; persoonlijke ontwikkeling of zakelijke ontwikkeling en wat de meeste Retreats met elkaar gemeen hebben is dat deelnemers aan zichzelf; hun relaties OF hun bedrijf gaan werken. Hierbij staat zelfinzicht en zelfreflectie onder begeleiding van een coach centraal. De organisator of coach zal deelnemers via eigen methodes tot nieuwe inzichten leiden en kan daarnaast gastsprekers / acts uitnodigen om het programma aan te vullen.

Betekenis van een Retreat: Een Toevluchtsoord om Jezelf terug te trekken!

De Betekenis van een Retreat / Retrait is letterlijk een Toevluchtsoord. Mensen gebruiken het om zichzelf terug te trekken. Waar de Retreat voor staat is echter afhankelijk van wie jij bent (de organisator); de doelen die jij wilt bereiken en de doelgroep die jij wilt bereiken! Het kan een vakantie zijn; maar ook een werktrip. En je kunt Retreats organiseren voor alleenstaanden (individuen) of in groepsverband. Je moet een Retreat vormgeven zoals jij zelf wilt en inrichten naar het budget dat jij en je klanten te besteden hebben.

Dit is dan weer volledig afhankelijk van het programma dat jij aanbiedt; welk doel jij wilt bereiken en voor welke doelgroep het interessant is. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Retreats voor Mannen;

  • Retreats voor Vrouwen;

  • Retreats voor Zakenmannen;

  • Retreats voor Zakenvrouwen;

  • Retreats voor Koppels;

  • Retreats voor Vrijgezellen;

  • Retreats voor Studenten;

  • Retreats voor (alleenstaande) Moeders;
  • Retreats voor (alleenstaande) Vaders;

Zorg er voor dat jij jouw doelgroep zo SPECIFIEK MOGELIJK maakt en ga doelen stellen via de SMART Methode. Hoe kleiner en specifieker jouw doelgroep; hoe groter de kans is dat iemand zich hier in herkent en jij daadwerkelijk iemand aanspreekt.

Wat is een Retreat? En wat zou jij nodig hebben om een retreat te organiseren? Dat staat centraal in dit artikel!Wat zou voor jou een perfecte Retreat zijn? Een Rustige Omgeving of juist een Drukke Levendige omgeving?

Wat kost het organiseren van Retreats? 

Je moet rekening houden met twee verschillende kosten, namelijk de kosten die jij maakt als ondernemer; en de kosten die jouw klanten moeten gaan betalen.

Wat kost het organiseren van een Retreat voor jou als organisator? 

Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt! Je moet in ieder geval rekening houden met de kosten van de onderstaande zaken:

  • Meerdere keren per dag Eten en Drinken voor het volledige verblijf;  

  • Vervoer naar de locatie; en vanaf de locatie naar activiteiten (busreis / treinreis / vliegreis / taxi's );

  • Een geschikte locatie / accommodatie om te verblijven; hoe luxe wil je het hebben?

  • Een geschikte locatie om presentaties te geven;

  • Een aantal gastsprekers die jij waarschijnlijk moet betalen;

  • Een aantal activiteiten om te doen tussen het programma door;

  • Extern Personeel zoals een Gids; een Tolk; Beveiliging etc...

  • Eventueel het produceren van handboeken / werkboeken / speciale tools;

Wat voor prijs kun je vragen aan je Klanten?

De prijs moet uiteindelijk bij jouw doelgroep passen, zodat er ook iemand kan komen. Het heeft weinig zin om een Retreat te organiseren van 2500 euro voor alleenstaande moeders met een uitkering. Tenzij het doel wat jij tijdens jouw Retreat belangrijk genoeg is om daar veel geld in te investeren en je dit op zo'n mooie manier weet te promoten dat anderen het bedrag gaan betalen...

In Sales wordt altijd gezegd: een klant heeft altijd geld... Je moet ze alleen overtuigen waarom ze jouw aanbod nodig hebben om hun leven te veranderen!

En dat is het punt... Je kent de financiële situatie van jouw klanten niet goed. Het wil daarom niet per definitie zeggen dat een dure retreat niet verkoopt; want iemand kan het ook cadeau krijgen van een familielid of ergens "stiekem" geld hebben liggen. Maar toch lijkt het organiseren van een hoog bedrag van een arme doelgroep niet zo'n logische keuze... 

Wat je ook wilt doen; voor welke doelgroep; denk altijd goed na over je prijs strategie en hoe luxe je het wilt maken! OF denk voornamelijk in het concept van jouw evenement voordat je in de doelgroep denkt en laat zich een doelgroep rondom jouw programma vormen. Want in een ideale situatie moeten de mensen in jouw klantenkring jouw volledige onkosten dekken EN een mooi bedrag aan winst opleveren. ALS winst tenminste je doel is!  

Er is dus geen vast bedrag wat je kunt vragen voor een Retreat... 

Sommige mensen vragen 2500 euro voor een week en anderen 250.000 euro voor een weekend. Je kunt vragen wat jij wilt als je de "Perceived Value" oftewel "Ontvangen Waarde" in het hoofd van jouw klant kunt evenaren. Ik zal dit uitleggen aan de hand van een voorbeeld dat ik leerde uit het boek Dotcom Secrets van Russell Brunson; eigenaar van Clickfunnels Software en een van de beste online marketeers ter wereld.

Russell vertelde ooit dat hij in een Amerikaans seminar sprak voor 2000 zakenmensen en zijn speech opende met de zin: "Ik durf met jullie te wedden dat ik iemand deze I-phone vandaag ga verkopen voor meer dan 750.000 dollar"... Uiteraard geloofde niemand daar in en wanneer Russell vroeg wie de telefoon wilde kopen voor 1000 dollar gingen er geen handen omhoog.

Toen begon Russell te vertellen over wat hij allemaal op de telefoon had staan, zoals bijvoorbeeld duizenden uren aan Mindset Audiotapes; honderden telefoonnummers van de beste online marketeers van Amerika; online cursussen; tientallen telefoonnummers van multimiljonairs in zijn netwerk en uiteindelijk ook een app waarmee de koper van de telefoon direct toegang zou hebben tot persoonlijke begeleiding door Russell en zijn team.

Iedere keer nadat hij iets nieuws noemde vroeg hij of er mensen waren die wilden bieden voor de telefoon; en waar in het begin niemand interesse had om voor 1000 dollar deze telefoon te kopen, werd de telefoon uiteindelijk voor meer dan 1.5 miljoen dollar verkocht aan iemand die een groot bedrijf had en heel graag wilde investeren in al deze telefoonnummers en de persoonlijke begeleiding van Russell.

De moraal van het verhaal is dat jouw verhalen en teksten de waarde van jouw aanbod kunnen verhogen OF verlagen in "Perceived Value". Uiteraard moet jij er voor zorgen dat jouw programma super waardevol is voor jouw doelgroep, maar verkopen draait simpelweg om perceptie. Dus zorg voor een sterke copywriter inhuurt die jou bij kan staan in jouw (online) marketing campagnes! 


Aan wat voor locaties kun jij denken wanneer jij een retreat / live evenement wilt organiseren?

Ook dit kun je zo gek maken als je zelf wilt! Wil jij een lange retreat organiseren van een of meerdere weken? Dan kun jij zeker naar buitenlandse locaties kijken! Wil jij een retreat van enkele dagen? Dan is het logischer om dicht bij huis te blijven. Lees hieronder wat goede ideeën en populaire bestemmingen voor retreats zijn!

Wat zijn de Meest Bijzondere Locaties voor Retreats?

In principe kun je vanalles kiezen als locatie en deze alinea is dan ook toegevoegd als inspiratie. Jij moet als organisator altijd hongerig zijn om jouw publiek te verassen en imponeren. En het zou HELEMAAL perfect zijn als je NIET de hoofdprijs hoeft te betalen, bijvoorbeeld door een slimme deal te sluiten.

  • (voormalige) Kastelen of Bunkers;

  • (Voormalige) Kloosters of Kerken;

  • Hotels; Wellness Resorts; Spa's;  

  • In dierentuinen of natuurparken;

  • Oude Gevangenissen;

  • In de natuur, bijvoorbeeld in de Bergen;

  • Op een Privé Eiland;

  • Op het water, zoals bijvoorbeeld op een boorplatform of op een schip;

Uiteraard verschilt het soort locatie van het werelddeel en het land waarin jij je bevindt. Rijke plekken hebben vaak veel prachtige plekken, terwijl arme plekken vaak wat meer in de "basis behoeften" kunnen voorzien...

Laten we naar een aantal opties in binnen en buitenland kijken!

Populaire Bestemmingen voor Nationale Retreats

Er zijn vele retreat locaties (of retreat centers) in Nederland. Zo zijn er bijvoorbeeld retraite kloosters in Nederland in Helvoirt en Oosterhout en het retraitehuis in Uden is ook een bekende locatie voor retraite evenementen! Verder kun je denken aan Wellness Centra (SPA's); woonboerderijen; evenementenlocaties en Strandhuisjes. Google ook eens op "Groepsverhuur" en je krijgt een groot aantal mogelijkheden!


Denk aan regio's zoals: 

  • Zeeland;
  • Limburg; om veel te wandelen en in de zomer aan de maas te zitten;

  • De Ardennen; om veel te wandelen en in de winter zelfs te kunnen skiën;

  • De Veluwe; om veel te wandelen en de nieuwe wolven te spotten;

  • Brabant;

  • De Waddeneilanden (zoals Ameland; Vlieland; Terschelling; Texel en Ameland);

Waar ga jij een Retreat Organiseren? In een grote internationale stad als Parijs? Of liever in de Franse Alpen?

Populaire Bestemmingen voor Internationale Retreats in het buitenland

Je kunt denken aan Kloosters; Wellness Centra; Paradijselijke Locaties; Privé-Eilanden; boten; vuurtorens etc. Sommige mensen willen een Retreat naar een Iglo in Ijsland of Siberië; andere mensen zijn meer op zoek naar een Retreat in Paradise op een van de Afrikaanse; Australische of Thaise stranden!

Wil je bij de hippe mensen horen die willen laten zien dat ze terecht / onterecht geld hebben? 

Mensen maken zich er bij het organiseren van Retreats vaak zo makkelijk mogelijk vanaf en willen toch A-Prijzen vragen. Een van de makkelijkste oplossingen om dit te bereiken is om voor een dure, super hippe, zien en gezien worden locatie te kiezen... (Kijk eens hoeveel geld ik heb! Zie mij FLANEREN in IBIZA!). Je kunt dit doen op locaties zoals:

  • Spanje (Barcelona);

  • Dubai;

  • Ibiza;

  • Ijsland;

  • Monaco;

Waar ik zelf veel meer fan van ben is om locaties te kiezen waar je veel meer waarde voor je geld krijgt. Persoonlijk ga ik liever op zoek naar de verborgen pareltjes! Je kunt dit doen in landen zoals:

  • Italië;

  • Zuid-Afrika;

  • Thailand;

  • Portugal;

  • Roemenië;

  • Armenië;

  • Albanië;

  • Ukraine;

  • Georgië;

  • Marokko;

Soortgelijke landen, maar dan op andere werelddelen zijn te vinden in:

  • Zuid Amerika (Colombia; Mexico; Bolivia; Brazilië; Argentinië etc);

  • Alles in Afrika en Thailand;

Je kunt hier voor zeer betaalbare prijzen onvergetelijke retreats aanbieden waar de meeste mensen nog nooit van hebben gehoord! Wanneer je op de kosten wilt letten kun je om te starten alle hoofdsteden van elk land al vermijden om te voorkomen dat je slachtoffer wordt van "tourist-traps"; oftewel extra kosten voor toeristen. Dit gebeurt omdat de lokale mensen weten dat jij een toerist bent en de cultuur / gang van zaken / prijzen niet kent, waardoor ze je stiekem meer geld vragen dan nodig.

Een voorbeeld hiervan is wat ik meemaakte in Ukraine, waar veel taxi-chauffeurs 2 tot 3x de normale prijs vroegen voor een ritje van 10 minuten. Eenmaal in de taxi spraken ze ineens geen engels meer en was het betalen of boos kijken!  

Je zult hier echter meer moeite voor moeten doen om goede plekken te vinden en er minimaal een keer naartoe gaan om te testen en connecties op te doen! 

Locaties voor Retreats zijn overal te vinden. Wanneer jij een retreat wilt organiseren is er voldoende keuze!Prachtige Locaties om Retreats te organiseren zijn overal te vinden!

Waarom nemen mensen deel aan een Retreat / Retrait? 

Er zijn veel factoren in het leven die constant aandacht vragen en niet iedereen heeft de mogelijkheid om NEE te zeggen...

Daarom hebben mensen af en toe wat tijd voor zichzelf nodig om uit het drukke leven te ontsnappen. Ze willen hun verstand even op nul zetten OF juist even ZONDER AFLEIDING over hun leven of bedrijf nadenken. Persoonlijk heb ik geen kinderen, maar als ik kinderen had zou ik persoonlijk nooit meer iets gedaan krijgen denk ik! Herkenbaar gevoel?

  • Tijd voor jezelf nemen om tot rust te komen en even niet aan de "grote, belangrijke wereld" te denken!

  • In alle rust zaken overdenken die jouw persoonlijke of zakelijke leven beïnvloeden. Kun jij ergens optimaliseren?

  • Andere mensen ontmoeten die met dezelfde doelen bezig zijn, zodat je samen kunt werken of elkaar kunt motiveren.

  • Nieuwe dingen doen, nieuwe vaardigheden leren of nieuwe kennis bestuderen. Je investeert dan in jezelf en je ervaring!

  • Angsten en barrières overwinnen voor een grotere Comfort Zone. Je komt er dan sterker uit voor de toekomst!

  • Nieuwe Inspiratie en motivatie op doen voor jouw persoonlijke leven of bedrijf!

  • Je kunt op zoek gaan naar nieuwe Spirituele; Seksuele of Psychedelische ervaringen...

Waar moet je rekening mee houden als je zelf een Retreat / Retrait wilt organiseren?

  • Stap 1: Bepaal de Doelgroep en het Doel van de Retreat! Hoeveel personen wil jij bijvoorbeeld meenemen?

  • Stap 2: Bepaal wat jij persoonlijk te bieden hebt aan jouw potentiële klant! Wat is het precieze aanbod?

  • Stap 3: Doe een uitgebreide Brainstormsessie en noteer wat de gewenste (externe) factoren zijn die jij wilt aanbieden;

  • Stap 4: Beslis op basis van de gewenste factoren wat voor land / regio jij wilt kiezen! Ga daarbij op zoek naar een inspirerende plek die aan jouw doelen voldoet! Wil jij een rustige retreat? Organiseer deze dan niet in hartje Amsterdam! Wil jij een retreat met drugstoeristen uit Frankrijk? Ga dan niet in Urk of Oude Pekela zitten! 

  • Stap 6: Bepaal de lengte in tijdsduur van jouw Retreat!

  • Stap 7: Bepaal het budget dat je aan jouw klanten kunt / wilt vragen;  

  • Stap 8: Bekijk of alle mogelijkheden ook passen in jouw budget en tijdsplanning;

  • Stap 9: Indien jij een Internationale locatie kiest; is het handig om vooraf een keer naar die locatie te gaan om alles te bekijken en connecties te leggen. Is het geschikt om te doen wat jij voor ogen hebt? Heb jij (extra) mensen in dat land nodig VOOR of TIJDENS het evenement? Denk aan een Tolk; Taxi's; Gids etc... En in hoeverre staat de locatie open voor jouw plannen? Na persoonlijk contact zullen zij je waarschijnlijk online verder kunnen helpen tijdens de organisatie.

  • Stap 10: Bouw je Branding en Verzin een naam + verhaal waarmee je alles kunt promoten. Hierbij is het verstandig om te kijken waar jouw doelgroep zich het meeste in zal herkennen. De meest gebruikte Synoniemen voor een Retreat zijn bijvoorbeeld Workation; Stiltereis; Business Bootcamp; Internationale Masterclass;

  • Stap 11: Maak een realistisch draaiboek en benoem daarin wat de dagelijkse planning en de dagelijkse acties zijn die moeten worden uitgevoerd. Je benoemt hierbij ook WIE deze uit moet voeren en zorgt dat alle betrokkenen van de organisatie tijdig op de hoogte zijn.  

  • Stap 12: Laat jouw klant zich speciaal voelen door het hele proces! Verstuur persoonlijke uitnodigingen en steek tijd en geld in de vormgeving.

  • Stap 13: Zorg dat alles goed geregeld is; maak een risico analyse plan en hou rekening met worst case scenario's!

  • Stap 14: GENIET van het avontuur!

  • Stap 15: Zorg voor een goede fotograaf en cameraman die tijdens de Retreat foto's en een film kan maken! Dit is goed voor je herinneringen en eventuele promotiematerialen als je het nog eens doet!


Schrijf hieronder een kort plan voor de Retreat die jij zou willen organiseren!

Hopelijk kun je hier mee aan de slag! Ik daag je uit om in actie te komen! 

Schrijf onder dit artikel eens in het kort hoe JOUW favoriete retreat er uit zou zien als jij het zelf mag organiseren? En doe daarbij je best om eens buiten de gebaande paden en de "Ibiza's van deze wereld" te denken... Want na-apen kan iedereen, maar durf jij ook onderscheidend vermogen in te brengen?

Zelf organiseer ik een Bad-Ass Retreat waarin ik nieuwe leden van mijn online marketing community help om een eigen online cursus te maken. Om dit voor elkaar te krijgen reisde ik in 2021 in mijn eentje af naar een redelijk onbekende stad in Ukraine waarvan ik niet wist hoeveel mensen Engels spraken en waarvan mensen tegen me zeiden dat het "gevaarlijk" was...

Daar heb ik zo'n geweldige tijd gehad dat ik langer als 2 maanden ben gebleven en aan een zakelijk netwerk heb gebouwd om een super vette retreat te lanceren met activiteiten die elders niet mogelijk zouden zijn. Dat wil ik de komende jaren flink uit gaan bouwen naar een internationaal evenement!

Durf groot te Dromen en hoge doelen te stellen bij jouw Retreat! Hoe zou jij je eigen Retreat organiseren? 


Heel veel succes met jouw groeiproces! Heb jij vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat dan gerust een reactie achter! 

Hopelijk heb jij iets gehad aan dit artikel uit mijn Eigen Bedrijf Starten Ideeën Kennisbank! Je bevindt je momenteel in mijn Internet Marketing Strategie Categorie. Wil jij meer leren over belangrijke online marketing Begrippen en waardevolle online marketing tools? Bekijk dan mijn internet marketing unie kennismaterialen; mijn webshop en al mijn evergreen content zoals Internet Marketing voor Beginners!

Dan kun jij via persoonlijke ontwikkeling training aan de slag om zelf ook je resultaten te gaan verbeteren door te richten op meer autoriteit; meer organisch bereik; meer Web Verkeer; meer leads en meer omzet en winst! Voor jouw Side Hustle of een volwaardig eigen bedrijf! 


Reactie plaatsen