Hoe beleven Won Yip en Roland Kahn de corona crisis?
26 maart 2021 
8 min. leestijd

Hoe beleven Won Yip en Roland Kahn de corona crisis?

Hoe heeft een van de grootste horeca ondernemers van Nederland de corona crisis ervaren? En hoe kijkt hij naar de toekomst van Nederland en de Nederlandse horeca? 

Donderdag 25 maart vond er via het nieuwe social media platform Clubhouse een gesprek plaats waarin invloedrijke ondernemers spraken over de huidige stand van zaken in hun onderneming. Deze gesprekken zijn het initiatief van ondernemers Roland Kahn (Cool Investments); Cherry Ann Person (juriste en vastgoedbelegger) en Rachid Elherchi (in het verleden topfuncties in sales bij Cool Cat; momenteel zelfstandig ondernemer). Zij voeren deze gesprekken wekelijks om andere ondernemers te inspireren het beste uit hun business te halen; ook in moeilijke tijden!

In deze editie was Won Yip te gast. Won Yip is een invloedrijke Aziatische horeca ondernemer die een imperium aan horeca ondernemingen en vastgoed exploiteert. Tijdens het gesprek werd voornamelijk over zijn geschiedenis en de invloed van de corona crisis op zijn bedrijf gesproken. Naast eigen vragen vanuit het panel, is er in dit format ook ruimte voor vragen vanuit het publiek, dus zorg dat je donderdagavond om 21.15 intuned via Clubhouse en in gesprek gaat met ambitieuze en daadkrachtige ondernemers!

In deze afbeelding zijn Roland Kahn en Cherry Ann Person te zien. Zij hosten iedere donderdag gesprekken met ambitieuze ondernemers.

Roland Kahn; consigliere (raadgever) bij zijn investeringsmaatschappij Cool Investments.

Roland Kahn handelde actief in retail vanaf zijn jeugd, toen hij na het verlaten van zijn school op 15 jarige leeftijd bij Bijenkorf ging werken. Na enkele jaren begon hij te bouwen aan zijn eigen retail portfolio en ontwikkelde zich als eigenaar van zijn investeringsmaatschappij Cool Investments. Daarmee bouwde hij het kledingmerk Cool Cat uit tot meer dan 100 winkels en nam meerdere mode ketens over, zoals Amici, Sapph en America Today. Op zijn hoogtepunt runde hij met zijn team zo’n 600 winkels.

Kahn had niet altijd geluk, en ook een deal met het failliete V&D liep mis in 2016, maar hij wist zich als ondernemer altijd staande te houden door een keiharde ambitie en daadkracht. Later verloor hij in 2019 zijn Cool Cat winkels na een faillissement, en droeg het stokje over aan zijn zoons, terwijl hij zelf een adviserende rol nam. Toch is er van achteruitgang geen sprake, want zijn bedrijf speelt nog steeds een belangrijke rol met investeringen, vastgoed en talloze modeketens.

Een interessant detail is dat veel van zijn retail handel het afgelopen jaar stil heeft gelegen en momenteel online plaatsvindt door de corona crisis.

Won Yip; Amsterdamse horeca ondernemer en vastgoed magnaat bij Yip Group.

Won Yip is een vastgoedmagnaat en horeca ondernemer die al 30 jaar actief is in de Nederlandse zakenwereld. Hij startte ooit met een café in Goes en dat was op 19 jarige leeftijd niet genoeg voor hem, dus vertrok hij naar Amsterdam. Hij had daar naar eigen zeggen te maken met zakenlui en Penoze en zag de stad veranderen in een gevaarlijkere omgeving door criminaliteit. Toch bleef hij altijd investeren in zichzelf en zijn business.

Won is vermogend genoeg om in Quote te staan en kocht in 2016 voor ongeveer 16 miljoen euro de grootste Penthouse van Amsterdam (Pontsteiger). In Nederland werd hij de afgelopen periode extra bekend door zijn deelname aan het programma Dragon’s Den, waarin hij start-ups keurt en helpt met het budget dat zij nodig hebben.

Won Yip over ondernemen: ik had geen tijd om mijn passie te volgen. Ik heb gedaan waar ik goed in was.

Toch is ook deze ondernemer niet onsterfelijk. Ook hij heeft in 2020 een grote daling in zijn inkomsten te verduren gehad vanwege het corona virus. Het gesprek met Won opende toen hem gevraagd werd hoe hij in Nederland was gestart met ondernemen. Het verhaal waarmee hij kwam was inspirerend en hij straalde tijdens het vertellen uit dat hij zijn business volledig “zakelijk” zag. Geen passie, geen geluk, geen mooie praatjes, maar keihard werken om voor zijn familie te zorgen in moeilijke tijden.

Won werd geboren als de zoon van Aziatische ouders en groeide op in een klimaat waar hard werken de absolute standaard is. Doordat zijn ouders in de horeca zaten en Won daar ervaring op had gedaan, wist hij vroeg waar zijn kracht lag. Toen hij op een gegeven moment een keuze moest maken voor zichzelf, gaf niemand hem het advies om zijn passie te volgen.

Het was voor Won keiharde noodzaak om niet te lang te denken, maar om keuzes te maken. Hij ging gewoon doen waar hij goed in was, ook al lag daar niet zijn hart. Daarom is het ook niet vreemd dat hij minder in “dromen” en geluk lijkt te geloven. Het is een nuchtere ondernemer die graag het hoofd koel houdt en geen ruimte geeft om fouten te maken. Een daadkrachtige ondernemer uit een klimaat waarin een handdruk genoeg is om zaken te doen, zonder maanden te vergaderen over de voorwaarden.

Deze daadkracht en nuchtere kijk op het leven geeft hem kracht in moeilijke tijden.

Persoonlijk, als startende ondernemer, voel ik mij doodgegooid door online lifestyle coaches en business guru’s die praten over “je passie volgen” en “doen wat je leuk vindt”. Daarom vond ik het inspirerend om naar Won te luisteren die gewoon keihard zegt dat er euro’s binnen moet komen. Won stelt dat je moet doen waar je goed in bent en dat je daar je focus moet houden in goede en slechte tijden. En dat je moet focussen op lange termijn groei in plaats van “snelle klussen”.

Zo ook tijdens de Corona crisis. Won geeft aan dat hij in deze periode veel meer op kantoor is geweest dan in de gezonde periodes. Hij wil graag dat zijn klanten en relaties zien dat er iedere dag licht brandt en dat hij een man is die geen uitdaging uit de weg gaat, ook al ligt een groot deel van zijn bedrijf stil. Om zijn omgeving en relaties vertrouwen te geven is hij dagelijks op kantoor om de telefoon aan te nemen, zelfs als hij daar de enige is.

Hij is een man met een lange adem en heeft momenteel geen haast, maar pakt juist de tijd om de corona uit te zitten. De focus in zijn bedrijf verschoof naar vastgoed en bouwprojecten tot minimaal 2023, zodat ze de corona crisis kunnen overleven.

Zaken zijn zaken: ik ben niet in business om populair te zijn.

Die keiharde zakenmentaliteit komt toch nog even terug wanneer ze doorpakken op de Corona crisis. Won zegt dat een vroeg verlies, een kleiner verlies is dan wanneer mensen te lang blijven hangen in langdurige verliezen. Daarin doelt hij mede op zijn horeca bedrijven die stil liggen. Ik ben er om een bedrijf te runnen en niet om populair te zijn, dus heb veel mensen ontslagen. Alles wat niet functioneerde in de organisatie is weggesneden, zelfs als we bepaald gedrag al jaren achtereen tolereerden. In deze tijd zijn mensen uit het bedrijf verdwenen die meer dan 30 jaar voor me werkten.

Op deze foto zie je Won Yip, een ondernemer die onlangs met Roland Consigliere Kahn sprak op het social media platform Clubhouse

Terug in de tijd met Won Yip! Wat zou hij anders doen?

Won geeft aan dat hij tijdens zijn ondernemersjaren ontzettend veel geld heeft kunnen verdienen en dat het heel lang bijna perfect verlopen is: “Het geld klotste tegen de plinten”. Gezien de huidige status, waarin 99% van zijn omzet verdwenen is, kijkt hij hoopvol naar de toekomst. Niet alleen verwacht hij dat de horeca branche in Nederland rond 1 juni weer open kan, maar dat er ook in de toekomst ruimte is om de horeca hard te groeien. Hoewel hij denkt dat het na corona enkele maanden zal duren voordat mensen weer klaar zijn om massaal naar de horeca te komen, is de bevolking volgens hem niet “horeca moe” geworden tijdens de crisis.

Een mooi moment volgde toen Won werd gevraagd wat hij zichzelf zou vertellen als hij terug in de tijd kon gaan naar het moment dat hij 19 jaar was. Zijn antwoord hierop was simpel: minder hard gaan. Won vertelde over de explosieve groei die zijn bedrijf vanaf het begin meemaakte doordat ze elk jaar nieuwe horeca gelegenheden openden. Toen ze daarmee stopten gingen ze over in “de stenen” zoals hij het vastgoed zelf noemt. Hij herhaalde hetzelfde trucje als eerder in de horeca en startte met vastgoed.

Achteraf gezien had hij graag gezien dat ze minder snel gegroeid waren en niet zo extreem snel overnames hadden gedaan. Hij meent dat het geen probleem zou zijn geweest om iets rustiger aan te doen. Hard werken, prima! Geld verdienen, prima! Maar hij had ook gezien dat het harde werken ook in de persoonlijke omgeving voor barrières kon zorgen en niet perse meer geluk opleverde. Zo leefde hij altijd voor zijn zakenpartners en moest familie daar regelmatig voor wijken.

Wat moet je doen om te concurreren met ondernemers als Won Yip en Roland Kahn?

Na een besprek van ongeveer een uur, werd een van de laatste vragen gesteld vanuit het publiek. Er werd een vraag gesteld over concurreren met gevestigde ondernemers die de markt in handen hebben. Met andere woorden: is het verstandig om de strijd aan te gaan met rijke ondernemers en te proberen om een stukje van die taart te pakken? En wat is daar dan voor nodig?

Beide ondernemers gingen hier uitgebreid op in en vulden elkaar in enkele zinnen aan.

Roland Kahn: Wij hebben grote en sterke teams gebouwd die achter ons staan. Je kunt alleen winnen als je intelligenter bent, nog harder werkt en nog creatiever bent.

Won Yip: Van ons kun je niet winnen. Met ons opgebouwde netwerk in 30 / 40 jaar staan wij mijlenver voor. Je kunt ons alleen verslaan als je 200% focus geeft en steeds blijft monitoren of je alles goed doet.

Roland Kahn: Blijf kritisch in alles wat je doet.

Won Yip: En doe die telefoon wat vaker weg. 99% van de dingen op een telefoon zijn onzin en leveren geen geld op. Het komt regelmatig voor dat ik wegloop uit meetings wanneer iemand op zijn telefoon zit te kijken. En ze vragen dan verbaasd waarom ik geen aandacht heb. Dan zeg ik keihard: jij begint er toch mee? Je kunt geen aandacht voor een ander hebben wanneer je steeds op je telefoon zit te kijken.

Ondernemen is focus houden.

Dat lange termijn focussen belangrijk is om succesvol te ondernemen, werd mij al duidelijk toen ik aan de slag ging met mijn review over het zelfontwikkelingsboek Think and Grow Rich (Napoleon Hill; vertaald door Michael Pilarczyk). Veel van de aspecten kwamen tijdens dit gesprek tot leven en werd bij deze ondernemers vanaf de jeugd gedramd, doordat ze op jonge leeftijd terecht kwamen in een concurrerend milieu en moesten roeien met de riemen die ze hadden.

Wat maakte dit gesprek tussen Roland Kahn en Won Yip zo interessant?

Interessant aan dit gesprek was de visie van deze ondernemers die ondanks hun slechte jaar beide stevig rechtop blijven staan en met een positieve blik vooruit kijken. Niet lullen, maar poetsen! Niet leuren, maar snelle en vastberaden keuzes maken. Dit past perfect bij mijn steekwoorden voor succes: Ambitie en Daadkracht. Beide ondernemers hebben voor hun centen moeten knokken en werden niet altijd met open armen ontvangen. Maar het betaald geen rekeningen als je daar lang over na blijft denken.

Het opvallende van Won was dat hij tijdens corona vaker op de zaak was geweest dan VOOR corona. Door te laten zien dat hij steeds op zijn kantoor is om persoonlijk telefoontjes van leveranciers en zakenpartners te beantwoorden, laat hij zien dat hij daadkrachtig is en zijn problemen op wil lossen. Juist in een moeilijke periode ziet hij zichzelf als het boegbeeld van de organisatie dat vertrouwen naar zijn omgeving uit moet stralen, zelfs al zit er verder niemand in zijn pand.

Het was een mooi gesprek, met succesvolle ondernemers die al een hele carrière achter de rug hebben. Een lange carrière waar volgens Won vooral ruimte was voor hard werken en waarbij het snelle geld meestal niks opleverde. Hoe sneller het geld binnenkwam, hoe sneller het weer verdween. En daarmee gaf hij ook direct een beuk naar alle industrieën die de afgelopen jaren flinke stijgingen in populariteit hebben gehad. Volgens Won komt alles wat snel omhoog gaat, ook weer snel naar beneden!

Deze Clubhouse gesprekken geleid door Roland Kahn, Cherry Ann Person en Rachid Elherchi vinden wekelijks plaats op donderdag avond om 21.15. Het motief voor deze gesprekken is volgens Kahn om jonge ondernemers te inspireren voor hun dromen te gaan en hij hoopt met ieder gesprek minstens 1 persoon te bereiken die er gemotiveerder door raakt om stappen te zetten en persoonlijke en zakelijke doelen na te streven.

Laat je me even in de reacties weten wat jij waardevol vond aan dit artikel? 

Over de schrijver
Toen ik (Kevin) in 2018 startte met online marketing, ging dat niet zo lekker! Het was een lange weg waarin ik door veel (kostbare) fouten wijzer werd over internet marketing, mijn eigen persoonlijkheid en de benodigde kenmerken van succesvol ondernemerschap. Een van de grootste leerpunten was dat ik moest investeren in een doelgerichte, succesvolle Mindset; en terwijl ik zelf mijn omzet groei, gebruik ik deze website om andere startende online ondernemers te helpen met tips over online marketing en software die helpen opschalen!
Reactie plaatsen