SEO Zoekmachine Optimalisatie

Meester in SEO Cursus | Betere Resultaten in Google door Zoekmachine optimalisatie!

Wil jij SEO leren om jouw online marketing strategie te optimaliseren? Dan is de SEO Training "Meester in SEO" van de Internet Marketing Unie waarschijnlijk een slimme keuze voor jou! Je leert in deze training als een expert SEO teksten schrijven en ontdekt waar jouw website aan moet voldoen om goed gevonden te worden in de zoekmachine van Google. 

Dit artikel zal een aantal zaken rondom SEO Zoekmachine Optimalisatie beschrijven, maar ik zou je van harte aanraden om de videocursus te volgen of lid te worden van de IMU Plus online marketing membership community waarin je alles leert over het verbeteren van jouw online marketing strategie! 

Of Download direct dit SEO stappenplan om hoger te scoren in Google! 

Via dit artikel laat ik je zien wat je kunt verwachten van deze online cursus die gebaseerd is op een super complete, tijdloze video training van 12 verschillende modules en 69 lessen!


Wil jij hoger in Google? Via SEO Zoekmachine Optimalisatie kun jij constant hoger scoren in Google met jouw website!Wil jij dat jouw content op lange termijn beter opgepikt zal worden door relevante bezoekers? Verdiep je dan in de basis van SEO Zoekmachine Optimalisatie! 

Wat is SEO en waar gebruik je het voor? 

SEO staat voor Search Engine Optimization; ofwel Zoekmachine Optimalisatie! De betekenis van SEO is groot voor online marketeers die aan hun online imperium bouwen en richten op gratis bezoekers uit Google.

SEO is een vorm van marketing waarbij je als online ondernemer content creëert op basis van de behoefte van potentiele klanten. Je wilt namelijk dat de content die jij produceert ook gevonden wordt door jouw klant, en om dit te bereiken ga jij onderzoek doen naar de zoektermen waarop (de meeste) potentiele klanten op zoek gaan naar informatie. 

Door de letterlijke zoektermen op jouw website te typen via de juiste opbouw van artikelen zal jouw content beter gevonden worden omdat Google inziet dat jouw website goede resultaten toont voor wat mensen uiteindelijk gezocht hebben via de zoekmachine. 

Door goede SEO Teksten te schrijven ga je zo hoger scoren in Google en zal jouw website beter gaan ranken dan jouw concurrenten die meedingen om dezelfde zoekwoorden. Het is allemaal een concurrentie spelletje en een analyse van waar de snelste winst te behalen valt. 

De 3 groepen die je bij SEO zoekmachine optimalisatie en het positioneren van zoekwoorden in de gaten moet houden zijn:

Je moet altijd in je achterhoofd houden dat je schrijft om het probleem van je klant op te lossen. Niet om traffic te genereren, maar om sales te maken… Om die reden schrijf je altijd gebaseerd op zoekwoorden die het populairst zijn bij de klant. Je zult influencers dit ook zien doen. Als je dit lukt, zullen mensen je content meer gaan delen en dan zullen je rankings omhoog gaan.

  • Jouw eigen relevante zoekwoorden: hoe positioneer jij jezelf en hoe gebruik jij zelf je zoekwoorden?

  • De zoekwoorden van jouw ideale klant: waar zoekt jouw klant op binnen bepaalde fasen van de klantreis / customer journey?

  • De zoekwoorden die Influencers gebruiken, waardoor ze ook jouw content kunnen delen bijvoorbeeld. Zoek uit wat zij interessant vinden en hoe ze het gebruiken!

Waar pas je SEO zoekmachine optimalisatie toe? 

SEO zoekmachine optimalisatie kun je toepassen in Wordpress, bijvoorbeeld via de Yoast Plug-In, maar ook via geoptimaliseerde webbouwers zoals Phoenix van IMU. 

SEO moet (en kun) je altijd blijven verbeteren. Het is een lange termijn strategie die pas na een maand of 6 vruchten af begint te werpen, maar op lange termijn ontzettend veel verschil kan maken als je de basis in het begin van jouw online business leert toepassen, bijvoorbeeld via de "Meester in SEO cursus van IMU". 

Wanneer je het basisbegrip SEO kent en leert hoe je dit kunt toepassen zie je dat veel internet services zoals social media kanalen (Instagram / Youtube / Facebook / Twitter / Tiktok) een herkenbare stijl hanteren om beter gevonden te worden. Dit zou je ook kunnen zien als SEO.

in IMU Plus kun je Meester in SEO vinden; een cursus over zoekmachine optimalisatie. Dit is erg belangrijk voor online marketeers!Bekijk via deze link de Meester in SEO videocursus als jij jezelf en je online business een zo hoog mogelijke positie gunt in de zoekmachine van Google!

Waarom is SEO belangrijk? Om HOGER in Google te komen natuurlijk! :) 

Vindbaarheid en een hoge ranking in Google is belangrijk omdat dit een van de weinige manieren is om gratis leads en omzet te genereren. De bezoekers die jij op deze manier via de zoekmachine binnenkrijgt zijn pure winst, en wanneer Google jouw website eenmaal erkent kan dit jou veel mooie resultaten opleveren. 

Om een goede SEO strategie te bouwen moet je jouw website of webshop niet zien als een entiteit op zich, maar een toevoeging aan het totale internet ecosysteem binnen jouw niche. 

Als jij alleen maar hetzelfde wilt doen als jouw concurrenten en niks extra's / waardevols wilt toevoegen, zal Google geen reden zien om de plek van jouw concurrent aan jou te gunnen. Daarom kan het lonen wanneer jij de keuze maakt om iets authentieks te doen in een sterke markt.

Je moet hier dus echt hard voor werken; en hoe hoger de concurrentie is, hoe meer jij op al deze SEO kernfactoren moet letten. Jij wilt namelijk gebruik maken van de beschikbare data die jouw concurrenten al aan je laten zien (zie onderstaande afbeelding). 

Want naast het onderzoeken van zoekvolumes, populaire zoekwoorden binnen jouw niche, en de groei van jouw positie in de zoekmachine; is het ook een vaardigheid waarmee je alle statistieken van andere websites kunt volgen en analyseren.

SEO zoekmachine Optimalisatie is simpelweg een online marketing basisvaardigheid voor alle online ondernemers die een bedrijf bouwen voor de lange termijn.

Een seo zoekmachine optimalisatie cursus doe je als je wilt leren hoe je de statistieken van jouw concurrenten wilt leren benutten om jouw eigen zoekmachine resultaten te verbeteren.

Hoe kun je het beste om gaan met SEO Zoekmachine Optimalisatie? 

  1.  De eerste stap moet zijn om de basis van SEO te leren, zodat je begrijpt wat de punten zijn waar je rekening mee moet houden. Je hebt bijvoorbeeld 3 hoofdcategorieën van SEO, namelijk Technische Factoren; On-Page Factoren (die op jouw website liggen en makkelijker te beïnvloeden zijn) en Off-Page Factoren (die buiten jouw website liggen en moeilijker te beïnvloeden zijn).

  2.  Je zult zien dat er al SEO elementen verwerkt zitten in de opbouw van een website, dus begin met SEO VOORDAT je begint met bouwen. Doe je dit niet? Dan loop je het risico dat je je website opnieuw moet maken OF voor de rest van de toekomst fouten in je website structuur hebt zitten.

  3.  Leer ook je artikelen opbouwen op basis van SEO zoekmachine onderzoek en ranking SEO tools. Via Zoekwoorden onderzoek tools kun jij precies zien waar veel op gezocht is. In de Meester in SEO cursus leer je precies hoe mensen de zoekmachine gebruiken en wat ze willen weten. Je leert simpelweg het beste antwoord te geven op de vragen van jouw klant en ze het extra zetje te geven waardoor ze een aankoop (willen) doen!

  4.  Doe ook uitgebreid onderzoek naar concurrerende websites die beter scoren op jouw zoekwoorden in de zoekmachine. Er zijn tools die precies laten zien welke artikelen van jouw concurrenten goed scoren en wat jij toe moet voegen aan jouw website om daar een aantal maandelijkse bezoekers van te "stelen".

  5.  Doe regelmatig via Ubersuggest of Google Search Console een website ranking check, waarbij je de Google Ranking laat Meten en via de statistieken kunt zien waar je de Google Ranking kunt verbeteren. Meten is weten en je zult zien dat je na enkele maanden produceren via een SEO check al snel een beeld gaat krijgen van bepaalde optimalisatie mogelijkheden.

  6.  Blijf (nieuwe) content bouwen, (oude) content verbeteren en promoten. Via concurrentie analyses en tools kun je ook je concurrentie in de gaten houden en op basis van professionele analyses proberen bezoekers te stelen!

  7.  Klaar met produceren? Gebruik een SEO Checklist / SEO handleiding om je artikel nog eens na te lopen op de belangrijkste punten. Na 10 artikelen kun je dit dromen!

    Hou er rekening mee dat SEO niet perfect hoeft te zijn. Zoekwoorden worden (via Google Search Console / Ubersuggest) altijd opgepikt in de zoekmachine en de resultaten hiervan kun jij als online ondernemer makkelijk terugvinden. En zelfs als jij in het begin fouten maakt, zijn deze in de toekomst nog te repareren.

    Start daarom in de basis met het maken van een brede planning met artikel onderwerpen en bouw daar zo snel mogelijk de basis van, bijvoorbeeld 100 artikelen. Zorg dat hier de belangrijkste zoekwoorden in vertegenwoordigd zijn en neem daarna de tijd om alles extra te optimaliseren. 

In de onderstaande video laat ik jou zien hoe ik zelf zoekmachine optimalisatie toepas om op lange termijn meer bezoekers uit Google te krijgen! 



SEO Trends: Is SEO Trendgevoelig? 

SEO is een vaardigheid waar jij (veel) tijd in kunt investeren. De basis is al lang hetzelfde en zal ook nog heel lang blijven bestaan. 

En hoewel er regelmatig algoritme veranderingen worden doorgevoerd is SEO de meest stabiele manier om op lange termijn organisch te groeien.

SEO Trends is dus zeker Trendgevoelig, maar doordat Google veel betrouwbaarder is dan Facebook / Instagram / Youtube is dit veel minder dan bij social media marketing. 

Daarnaast is het zo dat wanneer jij investeert in SEO jij elke dag groeit; waardoor jij op lange termijn waarde bouwt. 

Jij verliest je posities niet wanneer jij stopt met betalen voor advertentieruimte; en sterker nog: je bouwt twee bezoekersstromen die elkaar versterken. 

Wil je een online marketing bureau inhuren om SEO voor jouw organisatie te doen? 

Sommige bedrijven zijn actief op zoek naar SEO Hulp. De reden hiervoor is dat het SEO schrijven een lange termijn klus is die niet iedereen leuk vind om te doen. 

Het is eigenlijk een "never-ending story". Iets wat jij over de jaren bij moet blijven houden. 

Wil jij de SEO Zoekmachine Optimalisatie van jouw bedrijf Uitbesteden? 

Als je hulp wilt bij SEO kun je op twee verschillende manieren werken. Je kunt een online marketing bureau inhuren < Contact!, wat met name interessant is voor organisaties die flink willen groeien in de toekomst. Een voordeel van een online marketing bureau is dat je direct geholpen wordt met de volledige strategie en ook "in-house" mee kunt laten denken op gebied van Copywriting; Search Engine Advertising (adverteren) en andere online marketing strategieën.

Wil je het kleiner aanpakken? Dan kun je misschien beter met een SEO Consultant of SEO specialist gaan werken. Deze kan SEO Advies en SEO uitleg geven en kleine klussen oppakken voor de lange termijn. Dit hoeft ook niet zo duur te zijn. 

Dit kan soms wat goedkoper zijn dan bij een Agency, maar is kwalitatief vaak ook wat minder sterk. Een nadeel hiervan wat ik vaak uit de praktijk terug hoor is dat ondernemers uiteindelijk met meerdere verschillende freelancers samen moeten gaan werken die elkaar niet kennen en daardoor minder goed samen werken. 

Bij een Agency is alles op elkaar ingespeeld en heb je meer inzicht in het Track-Record. Het bereid je meer voor op de volledige marketing sales funnel!  


De belangrijkste SEO Tips van 2021: Klaar om een Meester in SEO te worden? 

  • SEO zoekmachine optimalisatie is niet alleen over teksten schrijven, maar draait ook om de technische factoren zoals snelheid; mobile responsive design en structuur. Google geeft de voorkeur aan websites die snel laden; nuttige informatie tonen; scoren op complete teksten met veel relevante zoekwoorden en die technisch gezien ook zichtbaar zijn op verschillende devices, zoals je ziet op de onderstaande afbeelding. Daarom is de webbouwer Phoenix van IMU zo populair voor SEO schrijvers!
    SEO zoekmachine optimalisatie gaat niet alleen over het schrijven van goede teksten, maar ook over een goede responsive website die goed te gebruiken is via verschillende devices.
  • Schrijf altijd met een heldere; vaste structuur (inleiding / middenstuk / conclusie); stel een doel vast en bereik dat zodat jouw bezoeker er echt iets aan heeft!

  • Lees de Online Marketing Tornado van Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren om een goed beeld te krijgen van SEO en Content Marketing.

  • Doe goed zoekwoorden onderzoek via een zoekwoorden onderzoek tool zoals Ubersuggest; Google Trends of AnswerThePublic. Via deze linkjes lees je mijn handleiding!

  • Richt altijd op Longtail zoekwoorden in plaats van Shorttail Zoekwoorden. Je zult hierdoor sneller je Google ranking verbeteren en "parel" zoekwoorden vinden.

  • Tonny Loorbach spreekt in de modules regelmatig over "Monster-Artikelen". Hij geeft aan dat zijn artikel zo veel mogelijk relevante informatie moet bevatten en allerlei sub-onderwerpen bevat. Daardoor wordt hij in de zoekmachine ook volledig gevonden op alle “sub-onderwerpen” en termen. Deze artikelen zijn volledig geoptimaliseerd op relevante keywords MET potentie, en wanneer de keywords MEGA concurrentie gevoelig zijn, zul je door abnormale monsterartikelen te schrijven alsnog kunnen domineren in Google…

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO Zoekmachine Optimalisatie richt op gratis bezoekers en lange termijn. SEA (Search Engine Advertisement) richt op betaalde bezoekers en korte termijn. 

Het is in principe mogelijk om een website / sales pagina online te krijgen in enkele uurtjes; en als je die in SEO stijl schrijft zal deze na maanden pas geïndexeerd worden in Google.

Dat is minder interessant op korte termijn, maar gelukkig kun je in dit geval ook met SEA adverteren werken, waardoor je binnen enkele uren zichtbaar en vindbaar bent in de zoekmachine van Google; of via social media platformen! 

Daarbij moet je wel het nadeel incalculeren dat wanneer je stopt met adverteren, je ook niet meer vindbaar bent in dit geval.

SEO en SEA hebben dan ook belangrijke voordelen en nadelen en zouden (in mijn optiek) beide ingezet moeten worden voor jouw online business.

Ben jij meer geïnteresseerd in snelle resultaten in plaats van lange termijn bouwen? Lees dan ook mijn artikel over adverteren via internet eens!


In de Meester in SEO cursus leer je alles over SEO zoekmachine optimalisatie via videocursussen. Het is een super cursus voor online marketeers!Dit is de Meester in SEO zoekmachine optimalisatie cursus. Deze kost 297,- euro! Als je echter de IMU Plus cursus neemt betaal je 497,- euro en dan krijg je ook toegang tot alle andere cursussen van IMU, zoals Copywriting; Online Business Bouwen; SEA Adverteren en Conversie Optimalisatie.

Zelf investeren in een betere SEO zoekmachine optimalisatie strategie? Investeer in jezelf via de Online Cursus Meester in SEO van IMU!

Wil jij zelf je SEO zoekmachine optimalisatie blijven doen zodat jij niet aan de slag hoeft met een SEO Specialist? Door te investeren in de beste kennis binnen Nederland  zul jij ZELF een SEO specialist worden en de touwtjes in eigen handen houden. 

Zo zal jij Hoger in Google gaan scoren en werken met SEO Tools om de juiste zoekwoorden te vinden en analyseren. Door kennis te maken met de Google Ranking Factoren kun jij je positie in de zoekmachine voor de lange termijn drastisch verbeteren! 

Deze keuze kan je op lange termijn duizenden euro's per jaar besparen, als jij enkele maanden durft te verdiepen in dit onderwerp. 

De cursus waar ik super goede ervaringen mee heb staat in de online marketing leeromgeving van IMU Plus, en je krijgt hier volledige toegang tot alle online marketing cursussen die in de afgelopen 10 jaar zijn uitgebracht door IMU. 

Zo krijg jij meer inzicht in de groeirichtingen die jij nodig hebt met je online business en kun jij zelf die SEO Expert worden waarvan je altijd hebt gedacht dat je hem / haar in moest huren! 

Wil jij meer lezen over de producten en diensten van de Internet Marketing Unie? 

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down