Conversie Optimalisatie

Conversie optimalisatie: Waarom conversie een cruciale betekenis heeft voor de winst van jouw bedrijf!

Denk jij dat het tijd is voor meer conversie in jouw online business; bijvoorbeeld via jouw website; jouw advertenties of jouw Funnels? In dit artikel vertel ik je meer over de betekenis van conversie optimalisatie en waarom het verbeteren van jouw conversie zo belangrijk is. Ik leg je uit waarom conversie een cruciale betekenis heeft voor de winst van jouw bedrijf, want wanneer jij online content publiceert zonder na te denken over jouw conversie, kan dat je omzet op lange termijn flink tegenwerken. En dat terwijl het meten en optimaliseren van je conversie heel goed te leren is als je het vanaf het begin in je online marketing strategie bouwt.

Om een snelle intro te geven: Conversie Optimalisatie is een manier om jouw offline of online doelstellingen zo effectief mogelijk te bereiken. Dit kunnen verschillende doelstellingen zijn en deze zijn afhankelijk van het soort business dat jij hebt. Via conversie optimalisatie kun jij onderzoeken wat jouw aanbod / communicatie momenteel oplevert en hoe je dat kunt optimaliseren. De berekeningen die een conversie optimalisatie specialist doet geven constant cijfers en statistieken van jouw online business; om weer verder te testen en optimaliseren. Maar uiteraard kun jij zelf ook die specialist worden die alle controle in eigen hand houdt en daar de online strategie op aanpast. 

Kortom: In dit artikel beschrijf ik wat conversie is en waarom conversie optimalisatie een cruciale betekenis heeft voor de winst van een (online) bedrijf! Dus ben jij benieuwd waarom conversie zo belangrijk is en wat je er allemaal aan kunt doen om de conversie te verhogen? Lees dan direct dit artikel!

Conversie optimalisatie heeft een cruciale betekenis voor de winst van jouw bedrijf! Ben jij benieuwd waarom conversie zo belangrijk is en wat je er allemaal aan kunt doen om de conversie te verhogen? Lees dan direct dit artikel!Conversie Optimalisatie is op meerdere vlakken in jouw (online) business toe te passen en heeft het doel om op lange termijn consistent je resultaten te verbeteren.

Wat betekent conversie? 

Ondernemers willen iets bereiken met hun (online) business en hun content strategie. Ze willen omzet draaien en zetten daarom een aantal processen op die daarvoor moeten zorgen. Binnen deze processen kunnen verschillende doelen en sub-doelen worden geformuleerd die jij als ondernemer mogelijk wilt bereiken. Wanneer jouw klant positief reageert en "converteert" betekent dit dat jij jouw doel hebt bereikt. Er heeft dan een conversie plaatsgevonden.

Het is erg belangrijk om heldere en ambitieuze conversie doelen te stellen, want als jij een hoger conversie percentage kunt behalen, bereik jij simpelweg meer doelen. En in veel gevallen zal dit (in)direct zorgen voor meer omzet / winst. Aan de hand van deze doelen ga jij je conversie verbeteren.

Conversie is een breed begrip wat je toe kunt passen op allerlei verschillende vakgebieden en taken, bijvoorbeeld op gebied van sales en marketing. Conversie is een maatstaf om de effectiviteit en het behalen van jouw doelen te berekenen. Het kan gaan om offline of online conversie, want  

Als jij een slimme ondernemer bent zul jij altijd op zoek zijn naar een hoge conversie en bereid zijn om nodige investeringen te doen om de conversie te verhogen. Herken jij je hier in? Dan voer jij een conversie optimalisatie strategie. Oftewel een strategie waarmee jij jouw resultaten omhoog brengt door consistent in jouw bedrijfsprocessen te investeren. 

Een ander woord / synoniem voor conversie is de afkorting CRO, die staat voor Conversion Rate Optimization. Dit is een Engelse term, die door veel online marketing specialisten gebruikt wordt als een Nederlandse afkorting... 

Voorbeelden van conversie in een online business

  • Jouw doelgroep klikt vanuit jouw Sociale Media kanalen op jouw advertentie naar jouw website.
  • Vanaf jouw website schrijft een klant in voor jouw e-mail funnel.
  • Vanuit jouw E-mail funnel koopt een klant een product. 
  • Na een maand doet dezelfde klant nog een herhaalaankoop omdat jij een aanbod hebt gestuurd via e-mail. 

Conversie staat ook bekend als converteren. Je kunt conversie berekenen over alle doelstellingen die je in je business hebt en kunt uiteindelijk ook de conversie berekenen van jouw sales en daar komt uiteindelijk een conversie percentage uit. Hoe hoger dat conversie percentage is, hoe effectiever jouw bedrijf werkt! En als jij jouw aanbod ook nog eens geoptimaliseerd hebt, zodat er bijvoorbeeld herhaalaankopen gerealiseerd kunnen worden kan jouw omzet flink omhoog.

De betekenis van Conversie is dat je in je online business zo veel mogelijk processen probeert te verbeteren en daardoor je resultaten verbeterd. We spreken ook wel van conversie optimalisatie als je hier op richt.

Wat is Conversie optimalisatie? 

Conversie optimalisatie omvat alle taken in jouw business die jij doet om tot een hogere conversie te komen. Een hogere conversie betekent hogere inkomsten en meer winst! 

Om tot een sterkere, hoge conversie te komen moet je constant blijven leren, bouwen, testen, analyseren en optimaliseren. Zoals eerder al geschreven kan dit op elk doel in je onderneming plaatsvinden en ben jij zelf verantwoordelijk voor het opstellen en uitwerken van jouw doelen. Je kunt dit op je eigen manier aanpakken en op je eigen tempo doen, zoals het jou uit komt. Je zult er op lange termijn altijd beter van worden als je je in conversie optimalisatie verdiept.

Wanneer jij gaat starten met een (online) business, zul je er achter komen dat het een moeilijke wereld is met meerdere vakgebieden die jij moet leren begrijpen. Hier zit zowel technische als psychologische kennis achter. Daarom werk ik persoonlijk met een Phoenix Website, die veel conversie optimalisatie features ingebouwd heeft. 

Je moet echter wel eerst beginnen met bouwen voordat je aan conversie optimalisatie kunt doen, want vaak heb je data en statistieken nodig om conclusies te kunnen trekken. In het begin is dat lastig want de eerste maanden krijg jij nog geen bezoekers. Daarom wil ik nogmaals benadrukken dat conversie optimalisatie een lange termijn groeirichting is die pas op lange termijn afbetaald. Conversie optimalisatie is een ongoing proces en gaat pas op lange termijn echt meetellen.

Wanneer jij je consistent bezig houdt met conversie optimalisatie, verbeter jij steeds de verschillende processen in jouw (online) business om uiteindelijk stukje bij beetje naar een hoger conversie ratio toe te werken. Op die manier kun je een hogere gemiddelde omzet uit dezelfde bezoekersaantallen halen. 

Wat zijn de voordelen en nadelen van conversie optimalisatie?

  • Een voordeel van conversie optimalisatie is dat je op lange termijn je business blijft optimaliseren, zodat je betere resultaten krijgt. 
  • Een nadeel is dat het een technisch proces is wat jaren tijd kost en waar je jaren over moet blijven leren en er veel tijd in moet steken om het toe te passen.

Welke verschillende vormen van Conversie Optimalisatie kun je toepassen? 

  • Je kunt de Conversie verhogen van jouw volledige Online Business;
  • Je kunt de Conversie Verhogen op jouw Website, voor meer leads of verkopen;
  • Je kunt de Conversie verhogen van jouw social media marketing;
  • Je kunt de Conversie verhogen van jouw online advertenties;
  • Je kunt de Conversie verhogen van jouw Webshop;
  • Je kunt de Conversie verhogen van jouw online aanbod waarbij je je business inricht voor herhaalaankopen; 

Dit zijn een aantal voorbeelden van conversiedoelen in jouw online business. Hier zullen snel nieuwe voorbeelden worden toegevoegd.

Wat Betekent Conversie voor de resultaten van jouw eigen bedrijf? Conversie betekent dat jij allerlei factoren constant blijft optimaliseren voor betere resultaten. Op deze afbeelding zie je allerlei factoren waar je dat op kunt toepassen.De bovenstaande afbeelding geeft allerlei bedrijfsprocessen aan binnen een online business en AL deze onderdelen dragen (in)direct bij aan een betere conversie.

Hoe kun je starten met conversie optimalisatie? 

Wanneer je begrijpt wat je allemaal kunt doen om tot een hogere conversie te komen merk je dat een groot gedeelte van de factoren van technische aard is. Je zult dus moeten investeren in een software provider OF het uitbesteden aan iemand die heel sterk is met ICT / IT. Veel ondernemers hebben zelf de kennis niet en willen het niet leren, omdat hier jarenlange kennis voor nodig is. Dit is DIRECT een probleem, want veel mensen beginnen een website te bouwen ZONDER rekening te houden met conversie optimalisatie; en dan gaan ze fouten maken die uiteindelijk niet meer te repareren zijn, bijvoorbeeld door een foute software provider te kiezen voor hun website / community.

Een oplossing hiervoor is om te investeren in de Phoenix Website Tool van IMU, waarover ik onlangs deze review heb geschreven. Het bedrijf IMU, dat zich specialiseert in conversie optimalisatie heeft ook nog andere conversie verhogende online business tools gebouwd. Je kunt deze tools via deze pagina 14 dagen gratis testen en ze staan er om bekend dat je ze in enkele dagen tijd kunt implementeren voor je business. 

Starten met het implementeren van een conversie optimalisatie Mindset

Conversie is een totaalplaatje van alles wat jij in jouw business doet om het proces voor de klant soepeler en betrouwbaarder te maken. Het draait om technische factoren (zoals design en usability), maar kan ook sterk geoptimaliseerd worden door psychologische factoren, bijvoorbeeld door sales psychologie en storytelling in jouw copywriting toe te passen. Je kunt conversie stimuleren door te zorgen voor weinig afleiding in jouw verkoopproces (salespagina's / advertenties / funnels) en extra doelgericht te werk te gaan. 

Ook VOORDAT mensen jou vinden, kun je via SEO zoekmachine optimalisatie al zorgen dat jouw content beter gevonden wordt in Google, zodat meer relevante zoekers bij jou terecht komen. NA aankopen kun je de conversie nog verhogen via branding, waardoor je een bepaalde emotionele / intrinsieke waarde toevoegt aan jouw producten en meer positieve reviews krijgt.

Een conversie optimalisatie Mindset heb je; of heb je niet. Je moet simpelweg blijven studeren om alle processen die geoptimaliseerd kunnen worden onder de knie te krijgen en door altijd te blijven bouwen. Wanneer je de technische basis goed hebt en wilt starten met conversie optimalisatie moet je starten met het doen van een Conversie Analyse, waarin je analyseert hoe je content momenteel converteert. Je moet cijfers gaan verzamelen over alles wat er gebeurt en als bepaalde cijfers tegen vallen kun je er over na gaan denken waar dat mee te maken zou kunnen hebben. 

Als je iets gevonden hebt wat je wilt veranderen kun je simpelweg testen gaan doen met andere vormen van content, bijvoorbeeld een andere knop op een verkooppagina of een andere headline / tekst. Het is hierbij belangrijk dat je risico's durft te nemen, maar jouw conclusies altijd met data te onderbouwen. Er zijn veel verschillende statistieken te meten in online marketing en door deze aandachtig te bestuderen verander jij in enkele jaren tijd in een CRO specialist!

Ik ga je nu vertellen over een aantal noodzakelijke Key Performance Indicators (KPI) waarvan jij de conversie constant wilt blijven meten en optimaliseren.

Wat zijn de belangrijkste Key Performance Indicators (KPI's) van een online business?

Er zijn eigenlijk maar 5 Key Performance Indicators van Conversie die jij wilt meten waarmee je jouw business echt kunt optimaliseren.

  • Conversie Ratio Opt-In Pagina (hoeveel bezoekers komen er op je website? Hoeveel gaven hun e-mail adres?) 
  • Conversie Ratio Sales Pagina (hoeveel komen er op je salespagina; en hoeveel klikken er naar je check-out pagina?) 
  • Conversie Ratio Checkout (hoeveel kwamen er op de betaalpagina; en hoeveel kochten uiteindelijk het product?)
  • Open Ratio (E-mail marketing: hoeveel mensen kregen mijn e-mail? En hoeveel mensen openden mijn e-mail?)
  • Clickthrough Ratio (E-mail marketing: hoeveel mensen klikten vanuit je e-mail naar je website of een ander doel waar jij ze heen stuurde?)

Door dit soort cijfers voor de hele massa te meten, bestuderen en analyseren zul jij steeds beter worden in het verhogen van jouw conversie!

Conversie Optimalisatie Tips

  • Zie Conversie Optimalisatie als een lange termijn groeirichting en verbeterproces. Het is niet erg dat je resultaten in het begin slecht zijn. Als je er maar iets aan wilt veranderen door er hard voor te studeren. 
  • Zoek goed uit wat voor tools andere marketeers gebruiken voor conversie optimalisatie. Wellicht zie je iets over het hoofd wat jouw business kan optimaliseren!
  • DATA liegt niet. Begin met AB testen / splittesten doen vanaf het moment dat jij grotere blokken data kunt gaan analyseren (bijv. per 2500 / 5000). Waarschijnlijk kun je er nog niks mee, maar je moet ergens beginnen met experimenteren... 
  • Conversie optimalisatie kan in de techniek van jouw website zitten, maar ook in de achterliggende processen EN in jouw skills en vaardigheden.


Wil jij meer over conversie leren? Bekijk dan de onderstaande boeken en cursussen over conversie optimalisatie! 

Conversie optimalisatie is niet makkelijk, maar wel erg nuttig. Het kan de resultaten van je (online) business flink verhogen en jouw psychologie volledig veranderen. Het kan je op een pad brengen waarbij je meer lange termijn visie krijgt en beseft dat het belangrijk is om consistent kleine positieve veranderingen door te blijven voeren.  

Als jij meer wilt leren over conversie optimalisatie kan ik je aanraden om naar de onderstaande online cursussen en boeken over conversie optimalisatie te kijken! Hier heb ik zelf erg goede ervaringen mee en ze hebben mijn eigen bedrijf volledig verandert.

Online Cursussen over Conversie Optimalisatie

Persoonlijk ben ik lid van de online marketing Academy van IMU Plus, waarin je via videotrainingen leert hoe je een online business kunt bouwen en optimaliseren aan de hand van conversie optimalisatie. Dit onderdeel loopt echt als een rode draad door het opleidingstraject heen en is een van de beste online marketing cursussen van Nederland. 

Er zit ook een community met ondernemers bij en een databank van online video's over allerlei relevante onderwerpen zoals SEO; SEA; Copywriting; Conversie Optimalisatie; Productlanceringen etc. Het is een aanrader voor iedereen die zijn online business wil groeien en actief tijd wil investeren in meer kennis over online marketing. Je kunt via deze link direct de salespagina van IMU Plus bekijken OF eerst mijn review / samenvatting over deze conversie optimalisatie cursus lezen

Hint: Het is niet alleen de meest complete cursus over online marketing, maar ook de meest betaalbare voor 497,- per jaar! 

Boeken over Conversie Optimalisatie

De Online Marketing Tornado leert jou om een volledig schaalbare online business te bouwen op basis van (bijvoorbeeld) digitale kennisproducten. Het online marketing proces wat je in dit boek krijgt aangeleerd is echter universeel toe te passen op andere verdienmodellen, zoals webwinkels; affiliate marketing websites; dropshipping en e-learning business. 

Je kunt de Online Marketing Tornado via deze link direct bestellen voor 20,- euro of je kunt hier mijn review / samenvatting over het boek lezen.

Meer conversies kun je nastreven door constant jouw conversie doelen te blijven verbeteren. Door doelen te stellen en deze ook te meten en analyseren zorg jij voor meer conversie!Conversie draait niet om de beste zijn, maar eerder om steeds een stapje vooruit te blijven zetten en te focussen op gezonde groei.

Conclusie: Waarom conversie een cruciale betekenis heeft voor de winst van jouw bedrijf!

Lukt het jou om jouw conversie te verhogen via zaken zoals creatieve Copywriting; een schaalbaar product aanbod of via uitgebreide data analyse? Dan is het mogelijk om de gemiddelde omzet en winst per bezoeker te verhogen. Hoe meer je hier in groeit EN aan jouw bezoekers aantallen blijft werken, hoe meer jouw inspanningen zullen opleveren. 

Dit totaalproces; dat samenhangt met technische en psychologische factoren; noemen we conversie optimalisatie en dit is het belangrijkste waar jij je als online marketeer of online business eigenaar op kunt focussen. Je kunt het toepassen op elk vlak van je business en conversie is simpelweg "wanneer een bezoeker / klant een bepaald doel behaald", zoals een inschrijving op een e-mail funnel of het kopen van jouw producten. Deze doelen bepaal je zelf en wat dat betreft is conversie een begrip dat een cruciale betekenis heeft voor de winst van jouw bedrijf; en daarom moet je het ontzettend serieus nemen!

Persoonlijk heb ik in mijn groei veel gehad aan de conversie optimalisatie cursussen van IMU. Je kunt overwegen om mijn review te lezen via dit artikel

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down