6 Geheimen over Social Media Marketing en content creatie (Gary Vaynerchuk)
07 juli 2021 
16 min. leestijd

6 Geheimen over Social Media Marketing en content creatie (Gary Vaynerchuk)

Social Media Marketing is een van de grootste kansen die het internet slimme ondernemers brengt. Onlangs heb ik het boek Jab, Jab, Jab, Right Hook van Gary Vaynerchuk gelezen. Dit boek, waarin social media marketing en online content creatie centraal staat legt de grondbeginselen van online ondernemen uit en gaat in op hoe je verschillende social media platformen in kunt schakelen voor jouw eigen succesvolle business.

Het online marketing boek is al oud, maar ik denk dat de informatie nog steeds super relevant is. Gary Vaynerchuk is er dan ook in geslaagd om een Evergreen boek te schrijven over social media marketing. Hoewel de informatie in mijn artikel alleen de basis omschrijft, kun je in dit boek ook de volledige strategie vinden die hij toepast op elk social media platform (Facebook; Instagram; Twitter, Tumblr en Pinterest) EN hoe je als ondernemer om zou moeten gaan met nieuwe, opkomende social media platformen.

Maar hiervoor zul je toch echt het boek moeten lezen! 😉

Dus ik wil je bij deze uitnodigen om mijn artikel met de samenvatting van “Jab, Jab, Jab, Right Hook” te lezen en laat je aan het einde van dit artikel ook nog enkele boeken zien die een dikke aanrader voor je zijn als jij meer wilt leren over social media marketing en het optimaliseren van jouw online business!

Social Media Marketing werd ongeveer uitgevonden door Gary Vaynerchuk; een grote amerikaanse content creatie influencer.. VIa social media marketing bouwde hij meerdere bedrijven tot winnaars en vergaarde een grote fanbase.

Gary Vaynerchuk is ontzettend populair geworden door social media marketing. Hij was een van de eerste online marketing ondernemers van Amerika die successen behaalde door sociale media die eigenlijk “sociaal” bedoeld waren “zakelijk” in te zetten.

Wie is Gary Vaynerchuk en wat heeft hij met social media marketing?

Gary Vaynerchuk is internationaal gezien een van de belangrijkste online marketing influencers met 3 miljoen Youtube abonnees en runt meerdere bedrijven in content marketing. Hij is eigenaar van het content marketing bureau Vaynerchuk Media en een veelgeboekt gastspreker op internationale conferenties over digitale marketing.

Gary’s verhaal startte toen hij als een van de eerste online ondernemers een verandering in gang zette op Youtube door in plaats van korte, humoristische filmpjes juist lange, zakelijke video’s op het platform te uploaden voor zijn webwinkel met wijnen. Hij bouwde een jaar lang aan zijn merk terwijl er amper mensen keken, maar bleef zijn content en vaardigheden groeien tot er op een gegeven moment een omslag kwam.

Mensen ontdekten hem en zijn unieke aanpak en doorzettingsvermogen was de basis voor een ontzettend succesvolle online marketing carrière en tientallen jaren content creatie via social media marketing. Het is een zelf gebouwd imperium waarmee hij een positie heeft bereikt waar veel online ondernemers tegenop kijken.

Gary leerde al snel dat succes op sociale media ALLES te maken heeft met hoe jij je klant centraal zet met je business en op basis van entertainment betrokken houdt. Volgens hem gaat het meestal niet om een directe zakelijke transactie, maar meer om een “gratis” promotie en contact kanaal om jezelf te laten zien.

De onderstaande video laat een interview zien waarin hij dit bespreekt (hint; volg direct zijn Youtube kanaal).

Wat zijn volgens Gary Vaynerchuk de 6 Geheimen van Social Media Marketing en content creatie?

Toen Gary het boek Jab, Jab, Jab, Right Hook schreef (in 2013) zaten er veel minder mensen op sociale media! Facebook was erg bekend, maar Instagram was nog veel minder lang actief en groeide nog. Door zijn kennis over social media marketing toe te passen op al deze verschillende platformen leerde Gary om gaan met de verschillende social media netwerken. En in zijn tijd als social media marketeer zag hij ook waar het structureel mis ging bij startende online marketeers die hun business probeerden te groeien via Instagram; Facebook; Twitter etc.

Ondernemers legden de nadruk op “snel succes” en hadden geen geduld om uit te zoeken waar een bepaald social media platform precies om draaide. Ze probeerden op elk platform hetzelfde trucje te doen en gingen er van uit dat het op die manier wel zou gaan werken als ze lang genoeg bezig bleven. Dit was volgens Gary een totaal foute aanpak en zelf werkte hij met een andere strategie aan zijn online media kanalen. Daar werd hij super succesvol mee; en daarom begon hij zich steeds meer te focussen op het uitdragen van de kernboodschap die hij tegenwoordig uitdraagt:

Content maken om maar content te maken gaat je nergens brengen. Je moet relevante, leuke, mooie content produceren waar mensen echt mee geholpen zijn.

 

Maar nu vraag jij je natuurlijk af hoe je content creatie kunt verbeteren voor een succesvolle social media marketing strategie??

Volgens Gary kun je jezelf een groot voordeel geven wanneer je de tijd neemt om een bepaald social media platform te leren kennen. Niet alleen via de technische mogelijkheden, maar ook door nauw in te gaan op het gedrag van de doelgroep. Wat voor content delen bezoekers? En wat zou de reden daarvan kunnen zijn? Als je weet hoe een platform technisch werkt en dat combineert met wat de doelgroep precies wil zien kun je mijlenver vooruit lopen op 90% van jouw concurrentie.

Je kunt jouw social media marketing content sterk verbeteren door de onderstaande regels structureel toe te passen.

  1. Als jij social media marketing content creëert zorg jij er altijd voor dat het aangepast is aan de regels van het specifieke platform waar je plaatst. Je kunt niet zomaar dezelfde content op een ander platform doorplaatsen want alle verschillende platformen hebben een unieke werkwijze; een uniek doel en een manier waarop gebruikers het gewend zijn. Ondernemers die hun content aanpassen aan elk platform, zullen de meeste concurrentie achter zich laten en op lange termijn de vruchten plukken van hun inspanningen! Je moet leren hoe je infiltreert in de bestaande omgeving en door entertainende; leuke verhalen connectie maakt met je doelgroep, waardoor je aan een doelgroep bouwt die aan de voorkant met je wil socializen en aan de achterkant jouw betaalde producten wil kopen. Je moet begrijpen dat online ondernemers op social media zitten om te verkopen; maar consumenten zitten er voor de fun. Ze zitten er om vrienden te volgen; voor entertainment; nieuwe informatie; nieuws en om een connectie met anderen te voelen. Je moet er via storytelling echt een verhaal van maken, want ze willen jou niet volgen als je het simpelweg voor een reclamepraatje is…
  2. Reclame die “inbreekt” in de tijd van de consument wordt als vervelend ervaren. Stel je het voorbeeld voor waarbij tv-kijkers en radio-luisteraars een paar minuten per uur worden gestoord tijdens een show. Tegenwoordig pikken mensen dat niet meer. Uit de cijfers blijkt dat mensen al het mogelijke doen om advertenties te skippen tussen programma’s door. Daarom moet je zorgen dat ALS je reclame wilt maken, jij dat moet doen met iets wat NAADLOOS in jouw content past. Zorg ervoor dat je content gaat aanbieden op basis van entertainment; netwerken en informatieve zaken. Zorg dat je reclame altijd iets bijdraagt aan de doelgroep en wat ook achter de schermen bij jouw producten of diensten past.
  3. Maak het simpel; memorable; uitnodigend en LEUK! Zorg dat je gul; informatief; grappig; inspirerend en waardevol bent voor je doelgroep. En onthoud dat je altijd de content maakt voor je doelgroep; niet voor jezelf! Mensen willen sociale content; entertainende content en informatieve content, dus alle content die je maakt moet binnen die 3 peilers vallen en dit moet je ook echt afwisselen. Hou er rekening mee dat een zakelijke account ook veel persoonlijke content mag bevatten, want mensen doen graag zaken met mensen. Je geeft ze allerlei content die ze waardevol en leuk vinden en een klein gedeelte van de tijd geef je ze een aanbod (right hook), waarin ze iets voor jou terug moeten doen…
  4. Mensen zijn tegenwoordig ALTIJD online via hun mobiele telefoon en het grootste gedeelte van de mensen gebruikt het internet alleen om te consumeren. Je kunt het niet tegengaan, dus is het beter om je voordeel te benutten. Je kunt dit doen door te zorgen dat je op de juiste plekken aanwezig bent en dat je je bedrijf aanpast aan hun behoeften. Laat zien dat je bij je doelgroep past en dat je in dezelfde dingen interesseert, zodat ze je leuker vinden en open staan om zaken met je bedrijf te doen.
  5. Stop met het zien van je sociale media kanalen als content platformen, maar integreer ze als een vast onderdeel in je leven. Zie het als manier om informatie, humor, commentaar en inspiratie te delen en pas je elke dag opnieuw aan naar de huidige flow en gebruiken op het kanaal in kwestie. Vroeger was media stijf en had je tien jaar de tijd om je aan te passen aan innovaties. Dit is tegenwoordig veranderd naar dagelijkse veranderingen in algoritmes en dus moet je je blijven ontwikkelen. Zorg dat je er staat wanneer er nieuwe platformen opkomen en probeer je zo veel mogelijk aan te passen. Zorg dat je 24 uur per dag “aan” staat en bereid bent om te investeren in kennis en waardevolle content.
  6. Iedere post, tweet, comment, like en share zal de identiteit van jouw business bepalen. Aangezien jouw content niet altijd hetzelfde is, moet je er voor zorgen dat jouw content steeds de vraag “wie zijn we” blijft beantwoorden. Je kunt dit op vele verschillende manieren doen, als je basis verhaal maar constant blijft. Ook je persoonlijkheid en de identiteit van je merk moeten dezelfde richting in blijven wijzen. Zorg dat je dit helder voor jezelf opbouwt en ga deze boodschap leven.Je moet de boodschap die je uitdraagt kunnen dromen, zodat je hier constant in blijft naar je doelgroep. Het zou niet uit moeten maken met wie je omgaat en in wiens gezelschap je bent, want je core values zijn en blijven van jou. Ben jezelf en blijf sterke content maken voor ieder platform waar je aanwezig wilt zijn; en je content zal gevoelens oproepen bij de mensen in je doelgroep. Op deze manier kun je consistent en gratis aan je eigen merkwaarden bouwen.
    Social Media Marketing is net als boksen. Je geeft je bezoeker kleine jabs en hoopt ze daarna te raken met een grote, overheersende hook.

    Social Media Marketing is net als boksen. Je geeft je bezoeker continue kleine Jabs en hoopt ze daarna te raken met een grote, overheersende hook.

     

Gary Vaynerchuk over het belang van Storytelling in jouw social media marketing. 

Volgens Gary Vaynerchuk is Storytelling een manier om een “right hook” uit te delen met jouw reclame uitingen. Met een goede “Hook” (waarin hij naar boksen refereert); zou jij als ondernemer in staat zijn om website traffic om te zetten in keiharde conversie (sales). Door NA het geven van continue Jabs af en toe een harde “Right Hook” te geven, ben jij in staat klanten te werven voor jouw online business. Right Hooks staan voor een aanbod + Return on Investment.

Maar je moet wel goed weten hoe je deze “Hooks” op verschillende media platformen toe moet passen en aangezien platformen en innovaties steeds in beweging blijven, zijn er steeds veranderingen waar (online) marketeers op in moeten spelen. En naast deze Hooks moet je steeds kleine Jabs blijven geven om de doelgroep van je bedrijf in de watten te leggen, bijvoorbeeld door goede service te geven en constant te “engagen” via sociale media platformen.

EN uiteraard door constant je verhaal te blijven vertellen via Storytelling in jouw Copywriting; consistentie; lange termijn commitment en mooi vormgegeven content. 

Volgens Vaynerchuk is de doelgroep steeds meer verschoven van de oude media platformen zoals radio, televisie en Print media; en moet jij als online ondernemer voornamelijk investeren in nieuwe media zoals gratis en betaalde social media content. Deze bieden kansen om kosten-effectief te adverteren en echt te segmenteren op de doelgroepen die jij wilt bereiken. Doordat steeds meer mensen gewend raken aan interactieve, sociale elementen in hun advertenties, blijven social media reclames traditionele media Kannibaliseren.

“Social Media is like Crack: the more people get; the more they want. It’s a constant, noisy stream of information and interaction and immediately gratifying and addictive. And more than 50% of American Citizens are at least using 1 social media platform on a daily basis; while 71% of their inhabitants were active on Facebook in 2011”.

Deze (oude) cijfers tonen aan hoe belangrijk sociale media toen al waren en dit is sindsdien altijd gegroeid. Mensen zijn gewend geraakt om continue geprikkeld te worden door allerlei afleidingen. Om die reden moeten advertenties en eigenlijk alle uitingen via social media ALTIJD een sociaal element bevatten waarmee je lezers betrekt in jouw verhaal; en wanneer de markt richting een nieuw social media platform schuift moet jij zorgen dat je er als eerste staat om te proberen om de markt te beïnvloeden en de top te bereiken met innovatieve content.

Gary Vaynerchuk: “Online Marketing is all about How, When and Where your story gets told”.

Wat is Gary’s kernboodschap over content creatie en de inzet van social media marketing?

Volgens Gary moet je constant blijven werken aan je positie op sociale media en midden in de maatschappij staan. Je moet er in duiken wanneer je de mogelijkheid hebt en zorgen dat je begrijpt hoe jouw doelgroep zich beweegt op ieder platform. ALS het kan, wil je overal aanwezig zijn zonder je producten of diensten te pushen, maar door juist een format te creëren waarmee je de doelgroep informeert; helpt EN een oplossing biedt om hun zoektocht makkelijker te maken aan de achterkant.

Met andere woorden: je wilt naadloos integreren met de “normale gang van zaken” op het platform ZONDER de nadruk op verkopen te leggen…

Consumenten zitten niet op social media om bestookt te worden met reclames, maar vooral om te socializen en interessante mensen te volgen. Ze vallen niet voor ondernemers die hun producten constant promoten, maar willen echte, authentieke content zien. Als je aan de slag gaat met social media marketing, wil je aanwezig zijn om op allerlei manieren dingen te delen die leuk, grappig, verdrietig EN spannend zijn.

Via online tools zoals Google Trends; Ubersuggest; Answer the Public en Semrush kun jij marktonderzoek doen en jouw content produceren zoals de bezoeker dat graag wil zien. En je kunt natuurlijk ook altijd direct doelgroep onderzoek doen bij de mensen die je volgen!

Verras mensen met wat je allemaal in huis hebt en probeer niet fake of politiek correct over te komen. Je hoeft niet altijd de zakenman of zakenvrouw te zijn, als je maar zorgt dat je altijd je representatieve zelf bent. Laat het leven en verhaal achter jouw bedrijf zien zodat mensen zich in je situatie herkennen. Dat is veel waardevoller en authentieker dan altijd maar laten zien hoe goed iets gaat; of door alleen maar zakelijke dingen te plaatsen.

Wil jij een succesvolle online marketing carriere die je groeit via social media marketing? Dan moet je dat opbouwen op basis van herkenning en het zijn van jezelf, want mensen kunnen ook van allerlei statische bedrijven kopen die waarschijnlijk veel beter en goedkoper handelen. De reden dat JIJ als online ondernemer een kans kan pakken om via social media marketing je doelgroep te bereiken bestaat alleen omdat mensen liever zaken doen met mensen dan met bedrijven.

Dat is iets wat je als online ondernemer en social media marketeer altijd moet onthouden…

P.S. was dit artikel relevant voor jou en heb je het HELEMAAL tot hier gered? Dan ben jij een doorzetter! Laat gerust een reactie achter onder deze post of volg me via Instagram!

En scroll nog een KLEIN stukje verder om te zien van welk boek ik NOG VEEL MEER GENOTEN heb dit jaar, want het onderstaande boek zou in mijn optiek zo snel mogelijk door elke online marketeer gelezen moeten worden…

 

 

Over de schrijver
Toen ik (Kevin) in 2018 startte met online marketing, ging dat niet zo lekker! Het was een lange weg waarin ik door veel (kostbare) fouten wijzer werd over internet marketing, mijn eigen persoonlijkheid en de benodigde kenmerken van succesvol ondernemerschap. Een van de grootste leerpunten was dat ik moest investeren in een doelgerichte, succesvolle Mindset; en terwijl ik zelf mijn omzet groei, gebruik ik deze website om andere startende online ondernemers te helpen met tips over online marketing en software die helpen opschalen!
Reactie plaatsen